» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Musik, 2006-08-01 mu/x Eksamenspensum

Musik, 2006-08-01 mu/x Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2006-08-01 mu/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Basal musikteori

Indhold J. Grønager: "C-nøglen" (Systime 2005) s.7-17, 30-34, 39-50 + div. opgaver
Div. musikeksempler til illustration af forskellige rytmefornemmelser. Bl.a. "We will rock you" (Queen), "When a man loves a woman" (Percy Sledge), "Summer of 69" (B. Adams), "Seven days" (Sting), "I hung my head" (Sting), "Valse Triste" (J. Sibelius).
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Teori/metode

Progression

At give eleverne kendskab til noder, rytmer, skalaer, akkorder samt notation af disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Introduktion til flerstemmighed og værkgennemgang

Indhold Franz Liszt: "Mazeppa" (fantasiøvelse).
Div. enstemmige sange og "Time after Time (Cindy Lauper) som flerstemmig sats.
"Ticket to ride" - sammenspilsnummer.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk identifikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Samtale/diskussion

Progression

At udvikle elevernes evne til at lytte sig ind til 'kernen' i et stykke musik og formulere egne tanker og deltage i en diskussion herom.
At udvikle elevernes evne til at samarbejde om et musikalsk projekt; fra enstemmig til flerstemmig sang.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Introduktion til musikanalyse. Ny klassisk musik. Sammenspil og flerst. satser.

Indhold "Stikord til Musikanalyse" (BK-papirer).
Materiale om The Doors på www.1960erne.dk.
Materiale om "Klassisk musik anno 2006" skrevet af Jens Hørsving (moosematrix.dk/klassiskmusikanno2006)
Kort gennemgang af den klassiske musiks udvikling via musikeksempler: JS Bach: "Air". Beethoven: "9. symfoni" (uddrag), Ravel: "Bolero" (uddrag).
Haydns ansættelseskontrskt fra 1761 - gennemgang og diskussion.
Koncert med Odense Symfoniorkester den 30.11.06
Program:
Milko Kelemen: Infinity
Bent Lorentzen: Tivoli, koncert for accordeon og orkester (uropførelse)
Unsuk Chin: snagS & Snarls. Scener fra Alice i Eventyrland (1. gang i DK)
Poul Ruders: Saaledes saae Johannes
"Ticket to ride" - sammenspilsnummer.
Div. enstemmige sange.
Elevoplæg om Australsk musik.
Elevoplæg om "Stoffer og Rockmusik"
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

At videreudvikle klassens evne til at samarbejde om et fælles musikalsk produkt.
At eleverne tilegner sig nogle basale analyseværktøjer.
At eleverne stifter bekendtskab med ny klassisk musik.
Via elevoplæg at synliggøre vigtige elementer i den mundtlige formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Akkordlære og elevoplæg

Indhold Grønager: "C-nøglen" s.30-34 + div. opgaver.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Selvevaluering

Progression

At eleverne får basale færdigheder i akkordlære.
At eleverne får lejlighed til at sidde ved keyboards og afprøve teorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Musikanalyse - Sammenspil

Indhold Tekst og musik til "Respect" med Aretha Franklin.
Tekst og node til "California Dremaing" og "Aisha".
Musikanalyse-opskrft
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Tekstfortolkning

Progression

Arbejde videre på elevernes analyseredskaber m.h.p. projektarbejdet i faget.
Arbejde videre med klassens evne til at samarbejde om at indøve og fremføre et nummer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Musikprojekt

Indhold Div. udleverede materialer (BK) om projektarbejde, projektets indhold, krav til projekt, skiftlig dokumentation og fremlæggelse.
Derudover den mængde materiale af forskellig art, som grupperne indhenter omkring deres emne.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Informationsselektion
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Egen indlæring
  • It
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Klassen udarbejder i grupper et projekt indenfor 2 overordnede emner:
Musikmiløjer.
Banebrydende kunstnere.
Eleverne skal i projektet undersøge emnet, etablere en problemformulering, udarbejde musikanalyse samt formulere en skiftlig dokumentation på projektarbejdet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Forårskoncert.

Indhold "Wonderful world" (James Morrison)- div. noder og tekst.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Tekstfortolkning

Progression

Arbejde videre med klassens disciplin og samarbejde omkring indstudering af et nummer med efterfølgende fremførelse for et publikum.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Projektfremlæggelser og forberedelse til eksamen.

Indhold Gruppernes skr. dokumentation vedr. projektet.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Klassen for feedback og en samlet vurdering af deres projekt.
Klassen forberedes på den teoretiske og praktiske eksamen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning