Musik, 2006 Mu/y

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, B
Lærere Lars Winberg
Hold 2006 Mu/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Musikudøvelse

Indhold Ukendt: "Balder, Rune & hans viv" (3 st).
Blackwell & Scott: "return to sender" (3 st, pno, g, b, tr).
Zawinul: "Mercy, Mercy, Mercy" (3 st).
K. Larsen: "Blaffersangen" (unis, guit, b, tr).
Rasmus Nøhr: "En gang til" (2-st, vio, p, g, b, tr, perc)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Arbejde med musikalske udtryksfærdigheder.
Perception, reproduktion, imitation, produktion, interpretation, reflektion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Elementært instrumentkendskab

Indhold Klaver, guitar, el-bas, trommer.
Grebstabeller.
Johannes Grønager: "C-nøglen", sd 37-38.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Selvevaluering
  • Teori/metode

Progression

Elementært kendskab til instrumentopbygning og -funktion.
Elementær læsning og navngivning af firklange.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Værkanalyse

Indhold Knudåge Riisager: "Qarrtsiluni".
Lytteark.
Joe Zawinul: "Mercy, Mercy, Mercy".
Johannes Grønager: "C-nøglen", sd 28-29).
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Teori/metode

Progression

Anvendelse og udvikling af musikalske parametre i forbindelse med analyse af musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Tidlig blues.

Indhold Karsten Tanggaard: "Jazz - en arbejdsbog", sd 58-65.
Blind Blake: "Diddie Wa Diddie", node.
Bessie Smith: "Hot spring blues", node.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Anvende og udvide musikalske parametre i forbindelse med auditiv analyse.
Kendskab til genre og musikhistorie.
Frembringelse af musikalsk produkt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Lydstudiet

Indhold Besøg og indspilning i lydstudie.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Kontakt til det øvrige musikliv - studiebesøg/-indspilning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Bølger og abstraktion

Indhold BN (?): "Kvintstemning".
Johannes Grønager: "Fysikken i musikken og 'den gode stemning'".
Palle & Ursula Andkjær Olsen: "Åbne ører, åbne døre" i Ny musik efter 1945. Systime 2001.
Per Nørgård: "Voyage into the Golden Screen - 2. sats" (1969).
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering
  • Node- og notationskendskab

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Funktionsharmonik - trinanalyse

Indhold C.E.F. Weyse: "Den signede dag med fryd vi ser".
Paul McCartney: "Bad to me".
The Doors: "Summer's almost gone".
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Analyse

Indhold McCartney: "Bad to me"
Doors: Summer's almost gone"
ShaNaNa: "Earth Angel"
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær satsteknik
  • Musikanalyse
  • Node- og notationskendskab

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenspil

Indhold McCartney: "Bad to me"
Doors: "Summer's almost gone"
Teitur: "Louis, Louis"
ShaNaNa: "Earth Angel"
The Cure: "close to me"
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Kommunikationsstrategi
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Partiturmusik

Indhold Kvartet.
Kammerorkester.
Symfoniorkester. Mozart: "Symfoni i G-mol"
Big band. Thad Jones: "US"
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalyse
  • Node- og notationskendskab

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Soul

Indhold DVD: "In the shadows of Motown"
Jakob Jensen/Thomas Hammer: "Soul", sd 82-83, sd 88-98, sd 117-145.
The Temptations: "My Girl"
The Temptations: "Cloud Nine"
Marvin Gaye: "What's going on"
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • Elementær satsteknik
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering
  • Node- og notationskendskab
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenspil

Indhold Robinson/White: "My Girl" - voc, p, g, b, dms, perc.
McFerrin: "Don't worry be happy" - STB.
Beck Hansen: "Girl" - TT, vio 1/2, p, g, b, dms, el-dms.
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Node- og notationskendskab
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Hermeneutik
  • Selvevaluering
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Ophavsret

Indhold Finn Gravesen: "Eksempler på hvor galt det kan gå", Hvem ejer musikken? sd 40-60.
Anders Houmøller Thomsen: "Musiksalg via download eksploderer", KODA-nyt nr 4, 2006.
Martin Blom Hansen: "Musik uden grænser i en digital fremtid", KODA-nyt nr 3, 2006.
Per Reinholdt Nielsen: "Musikalsk råderum", Weekendavisen nr 52.
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

  • Argumentation
  • Læsning
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion

Musikprojekt

Indhold Diverse
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • It-musikprojekt -praktisk/teoretisk
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering
  • Node- og notationskendskab

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Repetition

Indhold
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer