» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Musik, 2007-08-01 2-3Mu (2g3g Mu)

Musik, 2007-08-01 2-3Mu (2g3g Mu)

Termin Sommer
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, B
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2007-08-01 2-3Mu
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-23

Grundlæggende musikteori. Sammenspil. Flerstemmig sang.

Indhold

J. Grønager: "Nøgle til musikken" s.7-20, 71-87 plus div. opgaver.
"Aquarius" - sammenspil. "After you've gone" - 3st. vokalsats. "My life has been saved" - sammenspil.      Div enstemmige sange. Udførelse af flerstemmigt talekor.

Musikeksempler til at eksemplificere forskellige taktarter og musikalsk puls.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Node- og notationskendskab
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

Progression

Arbejde med vokal flerstemmighed med henblik på et nuanceret udtryk.
At eleverne tilegner sig den grundlæggende musikteoretiske viden før det musikanalytiske arbejde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Musikteori 2.del. Workshop m. John Tchicai. Introduktion til musikanalyse.

Indhold

Grøngager: "Nøgle til musikken"  s.22-27, 33-38, 43-55 + div. øvelser

Materiale i.f.m. workshop m. John Tchicai

JS Bach: Invention i C-dur

Div. sange

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær satsteknik
  • Musikanalyse
  • Node- og notationskendskab
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

Progression

Bringe eleverne til det nødvendige musikteoretiske niveau.
Formidle analyse-disciplinen.
Via workshoppen: eleverne stifter bekendtskab med det improviserende element i musikken.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Adventskoncert (øvning, generalprøve, koncert)

Indhold

Følgende reperoire:

"Fragile"  (Sting)

"Just the way you are"  (Billy Joel)

"One day I'll fly away"  (Randy Crawford)

"Go down Moses"  (Trad.)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

Progression

Målrettet øvning og arbejde med tekstudtale, sammenhæng og musikalsk udtryk i det hele taget.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

"Fra blues til fusion" - emne i musikkundskab

Indhold

K. Tanggaard: "Jazz" (1980)  s.58-64

B. Mørup: "Jazzbogen" (1994)  s.38-42, 49-52,76-83, 103-109, 124-128, 129-133

Musikeksempler: Hot Sping Blues (Bessie Smith), Sugar Foot Stomp (Fletcher Henderson), One o'clock Jump (Count Basie), Ornithology (Charlie Parker), Mercy Mercy (J. Zawinul,  Bitches Brew (Miles Davis), Watermelon (Hancock og Headhunters)

Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering
  • Node- og notationskendskab

Almene mål

Progression

Via baggrundslæsning samt en række analyser bliver eleverne gradvist i stand til selv at behandle, kommentere og perspektivere omkring musikkens struktur, harmonik, melodik etc.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Musikprojekt

Indhold

Eleverne indsamler selv materiale.

Det ovrordnede emne er "Musik som udtryksform".

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • It-musikprojekt -praktisk/teoretisk
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering

Almene mål

Progression

Eleverne skal nu indenfor projektarbejdet udføre selvstændige musikanalyser og integrere resultaterne i projektet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Projektfremlæggelser. Øve til forårskoncert og gruppeeksamen.

Indhold

Projekter, skr. dokumentation fra disse.

Noder etc. til eksamensnumre og forårskoncert:

"Street Life"   (Randy Crawford)

"Black Horse and the Cherry Tree"   (KT Stuntall)

"Soul Shadows"    (J. Sample, W. Jennings)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

Progression

Eleverne bevidstgøres om, "det gode oplæg". Hvad skal der til, for at et mundtligt oplæg fungerer.
Der øves målrettet mod forårskoncert og gruppeeksamen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksamensforberedelse - teori og praksis.

Indhold

Div. opsamlingspapirer.

Nodemateriale til eksamen.

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalytisk perspektivering
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

Progression

Eleverne bevidstgøres om, hvordan eksamen (musikkundskab og praktisk musikudøvelse) forberedes og udføres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer