» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Musik, 2007-08-01 mu/uv (1uv mu)

Musik, 2007-08-01 mu/uv (1uv mu)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2007-08-01 mu/uv
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

Basal musikteori. Introduktion til sang og sammenspil.

Indhold

J. Grønager: "C-nøglen" (Systime 2005) s.7-17, 30-34, 39-50 + div. opgaver
Div. musikeksempler til illustration af forskellige rytmefornemmelser. Bl.a. "We will rock you" (Queen), "Seven days" (Sting), "I hung my head" (Sting), "Valse Triste" (J. Sibelius).

Div. enstemmige sange og "Ticket to ride" som sammenspilsnummer.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

Progression

At give eleverne kendskab til noder, rytmer, skalaer, akkorder samt notation af disse.
At give eleverne forståelse for den musikalske proces det er at synge og spille sammen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Barokken

Indhold

Musikeksempler: J.S. Bach: "Air", J.S. Bach: "Brandenburgkoncert no.2" (uddrag)

A. Vivaldi: "De fire årstider" (DVD i uddrag)

Uddrag af "Musikkens historie som tegneserie"

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

Progression

At skræpe elevernes evne til at lytte og give udtryk for det hørte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sang og sammenspil

Indhold

"Time after time" i 3 stemmigt arrangement.

"Stand by me" - band plus kor-noder.

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

Progression

Træne klassen i at samarbejde om et musikalsk produkt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Musikteori (fortsat). Odense Symfoniorkester.

Indhold

Grønager: "C nøglen" s.21-26, 30-34 + div. opgaver.

Musikteoriprøve.

Materiale fra Odense Symfoniorkester  vedr. Bartoks 2.violinkoncert.

Omfang 5.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation

Almene mål

Progression

At eleverne er i stand til at lave skalaer og akkorder.
At stifte med bekendtskab med et symfoniorkester som arbejdsplads og musikfortolker.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Elevoplæg. Musikanalyse. Præsentation af etnisk musik

Indhold

Elevoplæg om:

"Rap, Reggae, Hip Hop og Dancehall".    "Dizzy Mizz Lizzy".   "Spoon".

www.1960erne.dk om The Doors.

Uddrag af "Musik omkring os" (Eva Fock).

Musik, tekst og livefremførelse af "Light my fire" med The Doors.

Analyseskema vedr. analyse af rockmusik.

Arbejdspapir omkring analysen af "Light my fire".

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

Progression

Analysearbejde introduceres og afprøves.

Eleverne bevidstgøres om "Det gode oplæg"; hvad skal der til? Hvordan formidles stoffet? Kropssprogets betydning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Musikanalyse - elevarbejde.

Indhold

Analysepapirer (BK)

"Respect" - Aretha Franklin. Musik, tekst, node.

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse

Almene mål

Progression

Eleverne udvikler deres evne til selvstændigt at gennemgå musik og kommentere centrale elementer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Musikprojekt

Indhold

Musikprojekt - div. papirer omkring projektet, skr. dokuementation, fremlæggelse, eksamen.

Projektemner: "Musik og ungdomskultur"  og  Musik med politisk budskab"

Projektgrupperne finder materiale.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Informationsselektion
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

Progression

Eleverne skal nu arbejde selvstændigt med et emne indenfor det fælles tema.
De skal udarbejde problemformulering og disposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Forårskoncert

Indhold

"Stand by me"   (Ben E. King)

"Time after TIme"    (Cindy Lauper)

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

Progression

Klassen skal nu - under et vist tidspres - præstere effektivt og konstruktivt samarbejde omkring en/flere fremførelse(r) ved skolens forårskoncert den 30.4.2008.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Projektfremlæggelser

Indhold

Mundtlige fremlæggelser af klassens musikprojekter.

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

Progression

Eleverne skal nu "på egen hånd" levere musikanalyser som en integreret del af prolektarbejdet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksamensforberedelse.

Indhold

Planlægningspapirer.

Materiale til gruppefremførelser.

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

Progression

Målrettet eksamensforberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer