» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Musik 2006-08-01 Mu/2g3g Eksamenspensum

Musik 2006-08-01 Mu/2g3g Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, B
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2006-08-01 Mu/2g
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Rytmelære, vokal flerstemmighed, enstemmig sang indenfor div. genrer.

Indhold J. Grønager: "Nøgle til musikken" s.71-87 + div. opgaver.
Eksempler på forskellige taktarter via følgende komponister/musikere:
Percy Sledge, B. Adams, Sting, Dave Brubeck, Fiona Appel, Red Hot Chili Peppers, J. Sibelius.
Flerstemmige korsatser: "After you've gone", Promise Me.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikanalyse
  • Node- og notationskendskab
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde

Progression

At indføre eleverne i 'kunsten' at synge flerstemmigt.
At introducere eleverne til rytmelære og praktisk anvendelse af kundskaberne.
At indføre eleverne i det at 'lytte' ind til et musikstykkes rytmiske kerne.
At skabe et godt samarbejdsklima for praktisk musikudøvelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Gruppefremførelse - introduktion. Musikteori fortsat.

Indhold Lennon & McCartney: "Here comes the sun"
George Michael: "Freedom"
J. Grønager: "Nøgle til musikken" s.7-18, 22-27 plus diverse skriftlige opgaver.
Numre v. kordagen: "Morgensang" (Gade/Ingemann), "Gratius agimus tibi" (Vivaldi), "Barberen" (Rossini)
Div. enstemmige sange
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Progression

Obs på det nødvendige i den enkeltes ansvar for processen og dens forløb.
Obs på det at arbejde selvstændigt og at arrangere og indstudere et nummer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Akkordlære og harmonisk analyse (trinanalyse).

Indhold J. Grønager: "Nøgle til musikken" s.33-39, 43-47 plus div. opgaver.
"Soul Shadows" fl.stemmigt kor.
Div enstemmige sange.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Musikanalyse
  • Node- og notationskendskab
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Indføring i akkordlære og harmonisk analyse. Vægten lagt på praktisk arbejde med disciplinerne.
Fortsat arbejde med vokal flerstemmighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Adventskoncert. Harmonisk analyse (funktionsharm.) Musikanalyse.

Indhold J. Grønager: "Nøgle til musikken", s.33-39, 43-55
Div. skriftlige opgaver i funktionsharmonisk analyse.
Program til advenskoncert:
"Glade Jul", "Promise Me", "Shackles", "Freedom".
Div. enstemmige sange.
Musikanalyse: J:S: Bach: "Invention" i C-dur.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær satsteknik
  • Musikanalyse
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Fortsat arbejde med harmonisk analyse.
Introdution til konkret musikanalyse.
Forberedelse til adventskoncerten i Th. Kingos kirke.
Arbejde med klang, solist, tekstudtale etc.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fra Blues til Fusion, div. fl.stemmige satser og sammenspil

Indhold Tanggaard: "Jazz - en arbejdsbog" s.58-64
B. Mørup: Jazz" s.38-41, 49-52, 76-83, 103-109, 129-140.
Art´kel fra P2-musik: "Bebop'ens skabelsesberetning"
Praktisk musikudøvelse:
"Mandela, Mandela"
"Aisha"
"Lullaby of Birdland"
+ en række enstemmige sange.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Et forløb om jazzens udviklig fra primitiv fyraftensmusik til avanceret kunstmusik.
At analysere sig frem til jazzens musikalske rødder og særpræg.
Hvilke konsekvenser fik det, at jazzen fusionerede?
Hvem/hvad var drivkraften bag denne udvikling?
At opøve og styrke elevernes auditive og nodemæssige analytiske evner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Projektforløb. Workshop og koncert med Chris M. Doky.

Indhold Div. projektpapirer (BK) plus det materiale de enkelte grupper indsamler i projektprioden.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Bevidst informationsanvendelse
  • It-musikprojekt -praktisk/teoretisk
  • Musikanalyse
  • Musikanalytisk perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Problemformulering
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Eleverne udarbejder projekt i grupper ud fra det overordnede emne:
"Musik og budskab / Musik for formidler".

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Forårskoncert

Indhold Noder, tekst m.m. til de valgte numre.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

Klassen øver til forårskoncerten. Primært deres gruppefremførelser til eksamen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Projektarbejde og fremlæggelse. Eksamensforberedelse.

Indhold Gruppernes skr. dokumentation fra projektarbejdet.
Noder og andet materiale vedr. numre til eksamen.
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • It-musikprojekt -praktisk/teoretisk
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Musikalsk udtryk

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Eleverne afslutter deres projekter og fremlægger dem. Klassen forbereder sig til den mundtlige eksamen.
Fokus på fortolkningen af de enkelte eksamensnumre.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde