» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Musik 2006-08-01 mu/uy grundforløb

Musik 2006-08-01 mu/uy grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2006-08-01 mu/uy
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Basal musikteori

Indhold J. Grønager: "C-nøglen" (Systime 2005) s.7-17, 30-34, 39-50 + div. opgaver
Div. musikeksempler til illustration af forskellige rytmefornemmelser. Bl.a. "We will rock you" (Queen), "When a man loves a woman" (Percy Sledge), "Summer of 69" (B. Adams), "Seven days" (Sting), "I hung my head" (Sting), "Valse Triste" (J. Sibelius).
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Teori/metode

Progression

At give eleverne kendskab til noder, rytmer, skalaer, akkorder samt notation af disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Introduktion til flerstemmighed og værkgennemgang

Indhold Franz Liszt: "Mazeppa" (fantasiøvelse).
Div. enstemmige sange og "Time after Time (Cindy Lauper) som flerstemmig sats.
"Ticket to ride" - sammenspilsnummer.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk identifikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Samtale/diskussion

Progression

At udvikle elevernes evne til at lytte sig ind til 'kernen' i et stykke musik og formulere egne tanker og deltage i en diskussion herom.
At udvikle elevernes evne til at samarbejde om et musikalsk projekt; fra enstemmig til flerstemmig sang.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Introduktion til musikanalyse. Ny klassisk musik. Sammenspil og flerst. satser.

Indhold "Stikord til musikanalyse" (BK-papirer).
Materiale om The Doors på www.1960erne.dk.
Materiale om "Klassisk musik anno 2006" skrevet af Jens Hørsving (moosematrix.dk/klassiskmusikanno2006)
Kort gennemgang af den klassiske musiks udvikling via musikeksempler: JS Bach: "Air". Beethoven: "9. symfoni" (uddrag), Ravel: "Bolero" (uddrag), Orff: "Carmina Burana" (uddrag).
koncert med Odense Symfoniorkester den 30.11.06
Program:
Milko Kelemen: Infinity
Bent Lorentzen: Tivoli, koncert for accordeon og orkester (uropførelse)
Unsuk Chin: snagS & Snarls. Scener fra Alice i Eventyrland (1. gang i DK)
Poul Ruders: Saaledes saae Johannes
"Ticket to ride" - sammenspilsnummer.
"Another day in paradise" - flerst. kor
"Stand by me" - sammenspilsnummer.
Div. enstemmige sange.
Elevoplæg om "Musik og dyr"
Elevoplæg om "Bela Fleck and the Flecktones".
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

At videreudvikle klassens evne til at samarbejde om et fælles musikalsk produkt.
At eleverne tilegner sig nogle basale analyseværktøjer.
At eleverne stifter bekendtskab med ny klassisk musik.
Via elevoplæg at synliggøre vigtige elementer i den mundtlige formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning