» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2006-08-01 ng/2n studieretningsforløb i 2.g

Naturgeografi, 2006-08-01 ng/2n studieretningsforløb i 2.g

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Signe Johansen
Hold 2006-08-01 ng/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-22

Produktion, teknologi og miljø

Indhold Kernestof:
"Alverdens geografi" s.223-236 minus fig.10.6 og fig 10.7 + s.105-116 + 55-63
Lærerens noter ang. befolkningstæthed og bæreevne, erhvervskulturer kopiside 31-38
Lærerens noter ang, elektromagnetisk stråling, sollys,Jordens udstråling og klimadiskussionen kopiside 50-53, 55, 58-59, 61-63
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

At blive istand til at forstå sammenhængen mellem teknologisk udvikling, samfundsforhold og miljøproblemer.
At blive istand til at deltage i samfundsdebatten om klimaproblemerne:
Derfor flg:
Erhvervsudvikling i I- og U-lande
Energiforbrug, Fossile brændstoffer med vægt lagt på olie.
Energipriser.
Miljøproblemer i forb. med stigende energiforbrug
Jordklodens energiregnskab, drivhuseffekt, klimaforandringer, Golfstrømmen. Kulstofkredsløbet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Klimaet og dets betydning for levevilkårene

Indhold "Alverdens geografi", Geografforlaget s.29-35, 39-46, 48-54
"Geografihåndbogen" GAD 1991, s.166-169
"Geografi 2", Vangdrup, munksgård 1983 s.77-80
Kopiside 72-73
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Temperatur og nedbørsforhold er vigtige for livsgrundlaget.
Her gennemgås de fysiske mekanismer, som ligger til grund:
Temperaturbestemmende forhold
Lufttryk med fokus på termiske tryk
Corioliskraft
Nedbørsmekanismen
Nedbørstyper med fokus på monsun- og konvektionsnedbør, (stigningsregn og føhn er gennemgået under vandemne)

Og konsekvensen for livsgrundlaget:
Hydrotermfigurer, klima- og plantebælter
Bioklima og agraklima
Risbrug i SØ-asien

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Pladetektonik og landskabsdannelse

Indhold "Alverdens geografi",Geografforlaget 2005, s.195-220 minus s.218
"Naturgeografi", Geografforlaget 2006, s.126-128
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Den store geologiske historie fortalt ud fra pladetektonikteorien:
Jordskælv og jordklodens opbygning
Pladetektonik, konstruktive, destruktive og bevarende pladerande samt drivkræfterne bag.
Vulkaner
Dannelse af bjergkæder,Europastektoniske udvikling

De ydre geologiske kræfter:
Erosion, eks-flodlandskabet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning