» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2006-08-01 ng/a

Naturgeografi, 2006-08-01 ng/a

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Hold 2006-08-01 ng/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-28

Introduktion og kort

Indhold Atlas
Kortblade
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Dynamiske landskaber

Indhold Kernestof:
Duus, K et al. (2000): Alle tiders geografi, Geografforlaget:
Side 231-251
Lykke-Andersen, A.-L. (2006): Naturgeografi. Jorden og mennesket. Geografforlaget: Side 63-102.
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Repræsentationsformer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AT 7: Tid - livets opståen og udvikling

Indhold Kernestof:
Naturgeografi: Livets udvikling
Naturgeografi: Jorden og mennesket: 28-61
"Indsigt og udsyn": side 49-60 (Humanvidenskab)
"Mennesket og magterne": side 15-22 (introduktion til naturfolksreligioner)
Hartvig Larsen: "Vikingernes religion og livsanskuelse", Akademisk forlag 1990, side 36-43 (Skabelsesberetningen), side 110-121 (Kult), T32 (Vølse).
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Modeller og repræsentation
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Klima og klimafænomener - CO2-udledning

Indhold Lykke-Andersen, A-L et al. (2006): Naturgeografi – jorden og mennesket. Side 167-178.
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Bygeografi

Indhold Lykke-Andersen, A-L et al. (2006): Naturgeografi – jorden og mennesket. Side 320-328
Natur, kultur, menneske side 248-249.
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Produktion

Indhold Lykke-Andersen, A-L et al. (2006): Naturgeografi – jorden og mennesket. Side 258-264
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Repræsentationsformer

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • It
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Vandets kredsløb og energi

Indhold Lykke-Andersen, A-L et al. (2006): Naturgeografi – jorden og mennesket. 200-212
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde