» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2006-08-01 ng/b 2.g

Naturgeografi, 2006-08-01 ng/b 2.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Erling Bjerreskov
Hold 2006-08-01 ng/b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-01

Introduktion

Indhold Læreplan
Gyldendals Nye Atlas
Diercke Weltatlas
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Repræsentationsformer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Modeller

Progression

Drøftelse af læreplanen.
Atlasøvelser for bl.a. at undersøge og styrke elevernes geografiske verdensbillede.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Jordens historie, jordskælv, vulkanisme, pladetektonik og danske landskaber

Indhold Lykke-Andersen m.fl. (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg. 2006.
S. 28-32, 41(fig.), 47(fig.), 58-62, 64-72, 75-81, 84-92, 104-10, 126-28 + 139-44.
Diercke Weltatlas.
Gyldendals Nye Atlas.
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Modeller

Progression

Formålet med dette forløb er, at I
- erhverver jer viden om planeten Jordens udvikling,
- erhverver jer viden om og forståelse af jordskælvene og vulkanisme,
- erhverver jer viden om og forståelse af pladetektonikken,
- erhverver jer viden om hovedtrækkene i det nutidige danske landskab,
- udvikler jeres evne til at beskrive og forklare, dvs. analysere, figurer/fotos og diagrammer – herunder geografiske modeller,
- bl.a. vha. af atlas erhverver jer et basalt geografisk verdensbillede,
- videreudvikler jeres studiekompetence især mht. forberedelse, notetagning og aktiv deltagelse i undervisningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Klima, vand og landbrug - med fokus på Danmark

Indhold Føge & Hegner. Primus 1. 1.udg. 2005. S. 76-77.
Føllesdal, Dagfinn m.fl. Politikens introduktion til moderne filosofi. 1.udg. 1995. S. 31 + 33-36.
Lykke-Andersen m.fl. (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg. 2006.
S. 146-48, 149-51, 157-60, 168-71, 178-84, 200-14, 269-72 + 276-80.
Stern-rapporten. Information.13.11.06 (2s).
Gyldendals Nye Atlas.
Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Repræsentationsformer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Formålet med dette forløb er, at I
- erhverver jer viden om vejr og klimazoner,
- erhverver jer viden om og forståelse af (mulige) klimavariationer i det 20.-21. årh.
- erhverver jer viden om og forståelse af vandets kredsløb samt faktorer af betydning for vandets kvalitet,
- erhverver jer viden om og forståelse af dansk landbrug i dag og dets afhængighed af og betydning for naturen,
- udvikler jeres evne til at beskrive og forklare, dvs. analysere, figurer/fotos og diagrammer - herunder geografiske modeller,
- kendskab til den hypotetisk-deduktive metode,
- videreudvikler jeres studiekompetence især mht. forberedelse, notetagning og aktiv deltagelse i undervisningen samt at kunne problematisere et stof.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 8. Tenerife samt erhvervsforhold og demografi.

Indhold Lykke-Andersen m.fl. GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg.
S. 261-64, 284-85, 299-304 + 313-18.
Nielsen, Tom. Spanien – sommer, sol og SEAT. 1.udg. 2000. S. 78-90.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Formål:
- at opnå viden om og forståelse af væsentlige aspekter af Tenerifes natur og kultur,
- at udvikle evnen til at planlægge og afvikle et større gruppearbejde,
- at udvikle evnen til mundtlig formidling,
- at opnå elementær viden om (danske) demografiske og erhvervsmæssige forhold.
Beskrivelse:
I arbejder i 2-mandsgrupper med nedenstående emner. En væsentlig del af materialet er udleverede kopier og links, men afhængig af emne skal I også selv foretage søgninger på internettet. I løbet af ugen arbejder I både på skolen og hjemme (den sædvanlige forberedelsestid) med jeres emne afbrudt af 2-3 moduler undervisning i henholdsvis naturgeografi og spansk samt 1 modul om retorik (ved AS) efter nedenstående plan. Torsdag eftermiddag og fredag er der fremlæggelse (se nedenfor).
Ud over det særfaglige indhold har vi valgt at lægge stor vægt på den mundtlige formidling. Derfor skal I både holde ”en tale” over jeres emne i denne uge samt holde et fagligt oplæg om jeres emne på Tenerife. Det faglige oplæg bygger på talen men forventes at fylde lidt/noget mere end talen og for en del af emnerne at være præget af, at vi står og ser på det, I fortæller om.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Energiråstoffer, produktion og forbrug.

Indhold Lykke-Andersen m.fl. (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg. 2006.
S. 218-27n, 242-45ø + 246-55ø.
Gyldendals Nye Atlas.
Diercke Weltatlas.
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Modeller

Progression

Formålet med dette forløb er, at I med fokus på Danmark
- erhverver jer viden om udvalgte energiressourcer samt produktion og forbrug af udvalgte
energityper,
- forståelse af nogle af fordelene og problemerne ved at anvende de forskellige energityper,
- udvikler jeres evne til at beskrive og forklare, dvs. analysere, figurer/fotos og diagrammer –
herunder geografiske modeller,
- videreudvikler jeres studiekompetence især mht. forberedelse, notetagning og aktiv deltagelse i undervisningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde