» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2006-08-01 ng/m

Naturgeografi, 2006-08-01 ng/m

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Hold 2006-08-01 ng/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-28

Introduktion og kort

Indhold Atlas
Kortblade
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Dynamiske landskaber

Indhold Kernestof:
Duus, K et al. (2000): Alle tiders geografi, Geografforlaget:
Side 230-251
Lykke-Andersen, A-L: et. al (2006): Naturgeografi - jorden og mennesket. Geografforlaget: Side 64-89
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Repræsentationsformer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Produktion - forurening

Indhold Naturgeografi. Jorden og mennesket. Side 258-264 & 172-178.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Repræsentationsformer

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • It
  • Modeller
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bygeografi

Indhold Lykke-Andersen, A-L. et al (2006): Naturgeografi - jorden og mennesket. Side 320-328
Natur, kultur, menneske, Side 248-249
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Modeller og repræsentation
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Klima og vandets kredsløb

Indhold Lykke-Andersen, A-L. et al (2006): Naturgeografi - jorden og mennesket. Side 151-160 & 172-177 & 200-212
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Livets opståen

Indhold Naturgeografi - jorden og mennesket: 32-36
Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning