» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 3Ng/1 (3g Ng/1)

Naturgeografi, 2007-08-01 3Ng/1 (3g Ng/1)

Termin 2008-06
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, B
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Hold 2007-08-01 3Ng/1
Beskrivelse

Link til c-niveau 2006-2007 for a-klassen:

http://studieplan.emu.dk/gplan/offentlig_undervisningsbeskrivelse.do?id=526362

 

Sidst opdateret 2008-05-22

Vejr og vejrsystemer

Indhold

Geografihåndbogen side 179-201

Naturgeografi, Jorden og mennesket 146-184

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Geologiske ressourcer - olie og energi

Indhold

Naturgeografi, Jorden og menneket 218-240 & 242-253

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Håndtering af informationer
  • Opstille og anvende problemformuleringer
  • Repræsentationsformer og ekspertudsagn

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Havstrømme og vandets kredsløb

Indhold

Naturgeografi, Jorden og mennesket 186-212

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

GIS - planlægning af Odense Havn

Indhold

Om planlægning: Naturgeografi, Jorden & mennesket. 340-348. Naturbeskyttelsesloven §1-3.

Om byer: Naturgeografi, Jorden & mennesket. 320-338

Om GIS: Naturgeografi, Jorden & mennesket. 8-26 (selvstudie)

Om Odense Havn:

http://ww.odense.dk/odense/AgendaInternet.nsf/0/a578681ae51bcae5c1256f1d003bb736?OpenDocument

Byomdannelse og lokalplan:

http://www.odense.dk/Topmenu/ByMilj%C3%B8/Planl%C3%A6gning/Planer%20for%20bydele/Byomdannelsesplan%20for%20Odense%20Havn.aspx

Fyens Stifttidene 11/3 2006 Kronik:

Overodnet planlægning:

http://www.plan09.dk/

http://www.plan09.dk/NR/rdonlyres/C04FC587-77F9-48C1-BD74-F1B2A3A11DAB/0/Det_aabne_290607_low.pdf

 

 

Udvikling i stedet for afvikling - kronik af Direktør Henning Krustrup, Odense

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Håndtering af informationer
  • Opstille og anvende problemformuleringer
  • Repræsentationsformer og ekspertudsagn

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Italien - regionalgeografi

Indhold

Per Werge og Per Sonne: Italien - mellem oliven og Olivetti, (GeoFocus, Geografforlaget):

Side 4-64

Erik Bærentzen: Roms geografi, forlaget Spell, 2002: Side 8-20 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Danske landskaber

Indhold

NAturgeografi. Jorden og mennesket: 104-144

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Livets udvikling

Indhold

Naturgeografi, naturen og mennesket side 27-62

Film. Viden om - Da livet skabte landet.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Håndtering af informationer
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer og ekspertudsagn

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer