Termin | forår 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Naturgeografi, B |
Lærere | Erik Arge |
Hold | 2007-08-01 3Ng/2 |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-14 |
Indhold |
Naturgeografi - Jorden og mennesket, 2006. s. 146 - 157, 160 - 184, 186 - 188, 195 - 198. Geografisk Orientering nr. 6, 2002: s. 606 - 607: "Snowball Earth" WWI: Verdens tilstand 1997, Lester Brown m. fl: s. 83 - 100. "Klimaforandringens økologi. Berlingske Tidende 3/12 - 04: "Debat om klimakatastrofen, vigtig!" Information 1/12 - 04: "TV-dokumentar sår tvivl om klimaforandringer" Information 25/9 - 07: "Klimatopmøde sender flertydigt signal" Weekendavisen 28/9 - 07: "Fra Lomborg til indlandsisen" Politikens forlag, Jorden: "Dybhavet i Kridt - fortidens oceaner" AV-midler: BBC-World: Snowball Earth - DR1: Dommedag aflyst og Oceanernes kolde hjerte. Opgaver: Klimasammenligning Danmark og Færøerne - Klimaændringer og klimascenarier.
|
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå baggrund af forløbsbeskrivelsen er formålet, at eleverne opnår viden om Jordens særdeles komplekse klimasystem. Hertil skal de være i stand til at fortolke de forskellige synsvinkler om i hvilket omfang klimaændringerne idag er menneskeskabte. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Naturgeografi, Jorden og mennesket s. 81-84 og 218-227. Gyldendal 1990, L. Søndergaard: "Historien om Nordsøfelterne" s. 25-27, 36-39, 50-51, 70-73, 75. Artikler: Nyt fra Geus, nr. 1, 2000: s. 2-6, 8-9, 18-19. (Uddrag af "De østgrønlandske sedimentbassiner) Nyt fra Geus, nr. 2, 1996: s. 11 (Noget om størrelser) Kompendier, udarbejdet af elever og lærer: 1) Island. Pladetektonik, thermalenergi og brintprojektet. 13 sider 2) Norges olie- og naturgasforekomster. Statoils og Exxons aktiviteter i Norge - Oliefelter: Statoil (Statoil) - Balder, Jotun, Sigyn, Ringhorne (Exxon). 19 sider Links: Mange; se de i forløbet udleverede arbejdspapirer Opgave: Synopsis til Islands vedvarende energiressourcer |
Omfang | 25.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå baggrund af den faglige beskrivelse skal eleverne gennem forskellige arbejdsformer opnå en samlet indsigt i de geologiske processer der har skabt Atlanterhavet og hvorledes vulkanisme, jordvarme og olie- og naturgasressourcer idag er væsentlige bidrag til de indvolverede samfunds hverdag og økonomi. De involverede samfund er primært Island og Norge |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Geografforlaget 2006, Naturgeografi – Jorden og mennesket Kapitel 9: Energi, forbrug og produktion, side 242 – 243 og 250 – 256. Kapitel 10: Erhverv i en globaliseret verden, side 264 – 269 og 286 – 292. Geografforlaget 1997, U. Holm og G. Olsen: Vandring mod Europa, s. 8 – 20, 32 – 37, 50 – 53. Artikelsamling: BP-Statistical Review 2006: 4 sider om de globale oliereserver, produktion, forbrug, handelsmønster Information 22/7 – 2004: “Passion for motorkraft” Information 2/8 – 2004: “Afskeden med olien bliver ikke noget teselskab” Politiken 22/9 – 2007: “Russerne GASPROM kommer” Politiken 14/10 – 2007: “Dansk olieeventyr frem til 2050” Prischok på olie er relativt udramatisk” Politiken 4/1 – 2008: “Olieprisen er først lige begyndt at stige” Information 17/12 – 2007: “Kina i Afrika – nykolonisering eller udviklingsalternativ.?” RisøNyt nr. 4, 2004: Brintenergi:
Opgave: Udvikling og verdenssamfundets energiudvikling |
Omfang | 18.0 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet er i samfundsmæssig forlængelse af den naturorienterede del om Nordatlantens geologiske ressourcer. Udviklingsbegrebet sættes i relation til energiforbrugets vækst som erhvervsmodernisering kræver. Hertil knyttes betragtninger om oliens begrænsede rækkeevne og alternative energikilders udvikling. Fokus er her på brintenergi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Geografforlaget 1991. G. Heer og C. Kaarsberg: “Brasilien” s. 44 – 97. Opgave: Økoturisme i Amazonas |
Omfang | 11.0 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndsigt i regnskovens økosystem og og den naturmæssige baggrund for dets udvikling. Sættes i relation til menneskets forskellige former for livsgrundlag i Amazonas. Forskellige udviklingsmodeller forholdes der kritisk til i relation til begrebet bæredygtig udvikling, så eleven får indsigt i hvad der er muligt og ikke muligt at bygge livsgrundlaget på i regionen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Geografforlaget 2006, Naturgeografi - Jorden og mennesket: Kapitel 12: Byer og urbanisering, s. 320 - 336. Kapitel 13: Planlægning og udvikling, s. 340 - 348. Odense Kommune, dec. 2007: Planstrategi - At lege er at leve Dansk industri: Lokale erhvervsvilkår - Fyn Artikler: Berlingske Nyhedsmagasin nr. 9 2002. F. Stokholm: Den kreative klasse Samfundsøkonomien nr. 2, 2006: Den danske kreative klasse Links:
|
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpnå indsigt i urbaniseringsprocessens lokaliseringsfaktorer i forskellige samfundsmæssige og teknologiske perioder. Vægt skal lægges på forståelsen af de nutidige rumlige lokaliseringsmønstre hvor globaliseringsaspektet er helt centralt. Der arbejdes projektorienteret, hvor udviklingen i region Syddanmark/Fyn/Odense er casen der analyseres og diskuteres. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|