» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 3Ng/2 (3g Ng/2)

Naturgeografi, 2007-08-01 3Ng/2 (3g Ng/2)

Termin forår 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, B
Lærere Erik Arge
Hold 2007-08-01 3Ng/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-14

Klima og klimaændringer

Indhold

Naturgeografi - Jorden og mennesket, 2006. s. 146 - 157, 160 - 184, 186 - 188, 195 - 198.

Geografisk Orientering nr. 6, 2002: s. 606 - 607: "Snowball Earth"

WWI: Verdens tilstand 1997, Lester Brown m. fl: s. 83 - 100. "Klimaforandringens økologi.

Berlingske Tidende 3/12 - 04: "Debat om klimakatastrofen, vigtig!"

Information 1/12 - 04: "TV-dokumentar sår tvivl om klimaforandringer"

Information 25/9 - 07: "Klimatopmøde sender flertydigt signal"

Weekendavisen 28/9 - 07: "Fra Lomborg til indlandsisen"

Politikens forlag, Jorden: "Dybhavet i Kridt - fortidens oceaner"

AV-midler: BBC-World: Snowball Earth - DR1: Dommedag aflyst og Oceanernes kolde hjerte.

Opgaver: Klimasammenligning Danmark og Færøerne - Klimaændringer og klimascenarier.

 

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Håndtering af informationer
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer og ekspertudsagn

Almene mål

Progression

På baggrund af forløbsbeskrivelsen er formålet, at eleverne opnår viden om Jordens særdeles komplekse klimasystem. Hertil skal de være i stand til at fortolke de forskellige synsvinkler om i hvilket omfang klimaændringerne idag er menneskeskabte.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Jordens udvikling - Nordatlantens geologi og ressourcer

Indhold

Litt.:

Naturgeografi, Jorden og mennesket s. 81-84 og 218-227.

Gyldendal 1990, L. Søndergaard: "Historien om Nordsøfelterne" s. 25-27, 36-39, 50-51, 70-73, 75.

Artikler:

Nyt fra Geus, nr. 1, 2000: s. 2-6, 8-9, 18-19. (Uddrag af "De østgrønlandske sedimentbassiner)

Nyt fra Geus, nr. 2, 1996: s. 11 (Noget om størrelser)

Kompendier, udarbejdet af elever og lærer:

1) Island. Pladetektonik, thermalenergi og brintprojektet. 13 sider

2) Norges olie- og naturgasforekomster. Statoils og Exxons aktiviteter i Norge - Oliefelter: Statoil (Statoil) - Balder, Jotun, Sigyn, Ringhorne (Exxon). 19 sider

Links: Mange; se de i forløbet udleverede arbejdspapirer

Opgave: Synopsis til Islands vedvarende energiressourcer

Omfang 25.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Håndtering af informationer
  • Modeller og repræsentation
  • Opstille og anvende problemformuleringer
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

På baggrund af den faglige beskrivelse skal eleverne gennem forskellige arbejdsformer opnå en samlet indsigt i de geologiske processer der har skabt Atlanterhavet og hvorledes vulkanisme, jordvarme og olie- og naturgasressourcer idag er væsentlige bidrag til de indvolverede samfunds hverdag og økonomi. De involverede samfund er primært Island og Norge

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Ressourcer, teknologi og økonomisk udvikling

Indhold

Litt.: Geografforlaget 2006, Naturgeografi – Jorden og mennesket

Kapitel 9: Energi, forbrug og produktion, side 242 – 243 og 250 – 256.

Kapitel 10: Erhverv i en globaliseret verden, side 264 – 269 og 286 – 292.  

Geografforlaget 1997, U. Holm og G. Olsen: Vandring mod Europa, s. 8 – 20, 32 – 37, 50 – 53.  

Artikelsamling: BP-Statistical Review 2006: 4 sider om de globale oliereserver, produktion, forbrug, handelsmønster

Information 22/7 – 2004: “Passion for motorkraft”

Information 2/8 – 2004: “Afskeden med olien bliver ikke noget teselskab”

Politiken 22/9 – 2007: “Russerne GASPROM kommer”

Politiken 14/10 – 2007: “Dansk olieeventyr frem til 2050”

Prischok på olie er relativt udramatisk”

Politiken 4/1 – 2008: “Olieprisen er først lige begyndt at stige”

Information 17/12 – 2007: “Kina i Afrika – nykolonisering eller udviklingsalternativ.?”

RisøNyt nr. 4, 2004: Brintenergi:

  • Stigende global interesse for brintsamfundet
  • Produktion af brint – nu og i fremtiden
  • Lagring af brint – Svært i biler
  • Brintbilerne er på vej
  • Små brændselsceller virker længere end batterier

Opgave: Udvikling og verdenssamfundets energiudvikling

Omfang 18.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Håndtering af informationer
  • Modeller og repræsentation
  • Opstille og anvende problemformuleringer
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Forløbet er i samfundsmæssig forlængelse af den naturorienterede del om Nordatlantens geologiske ressourcer. Udviklingsbegrebet sættes i relation til energiforbrugets vækst som erhvervsmodernisering kræver. Hertil knyttes betragtninger om oliens begrænsede rækkeevne og alternative energikilders udvikling. Fokus er her på brintenergi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Bæredygtig udvikling i Amazonas

Indhold

Litt.:   Geografforlaget 1991. G. Heer og C. Kaarsberg: “Brasilien” s. 44 – 97.  

Opgave: Økoturisme i Amazonas  

Links: http://www.naturesafaris.com/

http://www.geocities.com/therainforestguide/

Omfang 11.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Håndtering af informationer
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Indsigt i regnskovens økosystem og og den naturmæssige baggrund for dets udvikling. Sættes i relation til menneskets forskellige former for livsgrundlag i Amazonas. Forskellige udviklingsmodeller forholdes der kritisk til i relation til begrebet bæredygtig udvikling, så eleven får indsigt i hvad der er muligt og ikke muligt at bygge livsgrundlaget på i regionen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

By- og regionsudvikling

Indhold

Litt.:

Geografforlaget 2006, Naturgeografi - Jorden og mennesket:

Kapitel 12: Byer og urbanisering, s. 320 - 336.

Kapitel 13: Planlægning og udvikling, s. 340 - 348.

Odense Kommune, dec. 2007: Planstrategi - At lege er at leve

Dansk industri: Lokale erhvervsvilkår - Fyn

Artikler:

Berlingske Nyhedsmagasin nr. 9 2002. F. Stokholm: Den kreative klasse

Samfundsøkonomien nr. 2, 2006: Den danske kreative  klasse

Links:

www.southdenmark.dk

www.visionodense.dk

www.odense.dk

www.dst.dk

 

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning af udviklingsprocesser
  • Faglig formidling og aktuel samfundsdebat
  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Håndtering af informationer
  • Modeller og repræsentation
  • Opstille og anvende problemformuleringer
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Repræsentationsformer og ekspertudsagn
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Opnå indsigt i urbaniseringsprocessens lokaliseringsfaktorer i forskellige samfundsmæssige og teknologiske perioder. Vægt skal lægges på forståelsen af de nutidige rumlige lokaliseringsmønstre hvor globaliseringsaspektet er helt centralt. Der arbejdes projektorienteret, hvor udviklingen i region Syddanmark/Fyn/Odense er casen der analyseres og diskuteres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer