2005 hi/x grundforløb

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Erling Bjerreskov
Hold 2005 hi/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-04

AT 1: Oldtidens civilisationer: Fremkomst, matematik og nat. videnskab

Indhold Bjøl, E. (red.) Flodrigerne, s. 146. Politikens Verdenshistorie. Bind 3. 1982. (kort over Mesopotamien)
Bryld & Haue. Kilder til den nye verden. 1.udg. 1997. S. 222-25.
Diverse leksika. Civilisationsdefinitioner. 1s.
Holm-Rasmussen, T. Ansigt til ansigt med ægypterne. 1.udg. 1993. S. 8-13.
Larsen, M.T. Mesopotamien. 1.udg. 1970. Sp. 1-21.
Roaf, Michael. Mesopotamien og den Nære Orient i oldtiden. 2004. S.25+27, 42-43, 58-59 + 70-71.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Græsk-romersk oldtid, fokus på styreformer

Indhold Christensen, Allan. Demokratiets kulturer. 1.udg. 1993. S. 24-25 + 27-28.
Gade, Hans-Kurt m.fl. Europas Verdenshistorie. 1.udg. 1985. S. 24-47.
Scharling, Suno. Augustus. Den første europæer? 1999. S. 21-27 + 87-88.
VU'er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004. 1s.
DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1. juni 2005. 1s.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
- kendskab til den græske og romerske oldtid,
- en vis forståelse af de væsentligste udviklingstræk i denne periode,
- uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne,
- kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse,
- relatere begreber eller udviklingstræk til nutiden (perspektivere),
- elementær kildeanalyse,
- lektielæsning, notatteknik
- have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT3:Skatteudskrivning– historie, fordelingspolitik og beregning.

Indhold Alstrup & Olsen (red.). Dansk kulturhistorisk opslagsværk II. 1991. S. 767-73.
Danstrup & Koch (red.). Danmarks historie 3. Kongemagt og kirke 1060-1241. 3.udg. 1976. S. 426-29.
Danstrup & Koch (red.). Danmarks historie 8. Den unge enevælde 1660-1721. 3.udg. 1977. S. 65-70.
Danstrup & Koch (red.). Danmarks historie 12. De nye klasser 1870-1913. 3.udg. 1978.
S. 136m-37m + 441-43.
Jespersen, Leon. Dansk skattehistorie III. Adelsvældens skatter 1536-1660. 2004. S. 25-30ø + 43m-46ø.
Jørgensen, P.J. Dansk retshistorie. 4.opl. 1969.S. 532m-40m.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Vikingetiden: Danmark bliver til.

Indhold Harding Sørensen. Danmark i vikingetiden. 1979. S. 158-62 + 180
Kühle. Danmark Historie Samfund.1.udg. 1989. S. 19-35.
Scharling. Augustus Den første europæer? 1.udg. 1999. S. 86-88. (Billed- og tekstanalyse)
Thiedecke. De danske vikinger.1.udg. 2003. S. 22-29, 117-19, 122n-25 + 195-200.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse

Progression

I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
- viden om og forståelse af den danske vikingetid,
- uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne,
- kunne finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse,
- elementær kilde- og billedanalyse,
- eftertidens udnyttelse af historien,
- have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

KULTURMØDER fra korstogene til nutiden - herunder europæisk middelalder og Reformationen.

Indhold

Gade, H.-K. m.fl. Europas verdenshistorie.1.udg. 1985.         S. 61-71 + 78-83.

Carstensen & Olsen. Middelalderliv.1.udg. 1987.          S. 7-13.

Hansen, Lars P.V. Korstogene. 1.udg. 2004.       S. 139-41 + 144.

Nielsen, H.S. Korstog og jihad.1.udg. 1998.                          S. 26,2.sp. + 43-54.

Thiedecke, J. Europa i opbrud 1453-1799.1.udg. 2005.        S. 28-41.

---------

 

Bejder & Holt. Fra Huguenotter til afghanere. Indvandringens historie i Danmark. 1.udg. 2003.

                                                                                                                                    S. 128-31 + 189.

Bender & Gade. Imperialismen og 1. Verdenskrig 1870-1918 belyst ved kilder. 1.udg. 1986.           S. 48-51.

Eriksen & Sørheim. Kulturforskelle. Kulturmøder i praksis. 2001.      S. 37-38, 52-54 +(145-52).

Føge & Hegner. Primus 1. 1.udg. 2005.      S. 55-57.

Føllesdal, Dagfinn m.fl. Politikens introduktion til moderne filosofi og videnskabsteori. 1.udg. 1995.

                                                                                                                           S. 88-96.

Jensen, Torben P. m.fl. Geografi. Natur-Kultur-Mennesker. 1.udg. 1995.             S. 291-92.

Madsen & Nielsen. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød? 1.udg. 1997.  S. 7-11 + 32-51.

Skal Danmark tage imod irakere på flugt fra krigen? Information, 08.02.07. (2s)

 

 

Omfang 26
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

I dette forløb skal I arbejde med følgende faglige og almene kompetencer:
- viden om hovedtrækkene i europæiske middelalder,
- viden om og forståelse af korstogene, herunder kulturmødet islam – kristendom,
- viden om og forståelse af baggrunden for og indholdet i den europæiske reformation,
- uddrage relevante/væsentlige oplysninger i teksten i forhold til det behandlede emne,
- elementær kildeanalyse,
- have udviklet jeres evne til at arbejde med forskellige arbejdsformer.
----------
Formålet med dette forløb er
- at få viden om og forståelse af kulturbegrebet, konkrete kulturer og kulturforskelle og deres grundlag,
- at kunne foretage enkle kulturanalyser,
- at I videreudvikler jeres kritiske sans,
- at I videreudvikler jeres forståelse af det diakrone perspektiv,
- at I videreudvikler jeres forståelse af den hermeneutiske metode,
- at I videreudvikler jeres forståelse af mennesket som historieskabt og historieskabende,
- at I videreudvikler jeres evne til at udvælge det væsentlige i teksten, til notetagning og til at anvende forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT4:De store opdagelser og kampen om længdegraden: Navigation og afstandsbestemmelse.

Indhold Eriksen, T. B. Tidens historie. 1999. S, 167-72.
Fernie, J.D. Finding out the Longitude. I American Scientist. Sept.-okt. 2002. (4s)
Fernie, J.D. The Harrison-Maskelyne Affair. I American Scientist. Sept.-okt. 2003. (3s)
Frederiksen, P m.fl. Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. 1.udg. 2000. S. 222-227.
Frese, J. Den atlantiske slavehandel og England. 1981. S. 136-37, 140-43 + 147-51.
Gade, H.-K. m.fl. Europas vej. 1.udg. 1994. S. 162-99.
Jørgensen, P.C.Willemoes. De store opdagelser. 1974. S. 30-36.
Madsen, F.K. & Nielsen, H.S. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød? 1.udg. 1997. S. 71-74.
Ohrt, T. De store opdagelser. 1.udg. 2001. S. 17-19, 37-45, 53-57 + 59-64.
Politikens verdenshistorie. Bind 10. 1983. S. 160-73 + 177-85.
Politikens verdenshistorie. Bind 11. 1982. S. 154-59.
Politikens verdenshistorie. Bind 13. 1983. S. 19-23, 26-28 + 71-83.
Samhaber, E. Berømte opdagelsesrejser. Bind 1. 1970. S. 282-94.
Samhaber, E. Berømte opdagelsesrejser. Bind 2. 1970. S. 119-35.
Sobel, D. Manden der målte længdegraden. 1.udg. 1997. S. 9-22,89-92, 94-96, 98-99, 101-105, 109-13,
116-21, 127-40, 143-48, 153-58 + 162-65.
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fra stammesamfund over nationalstat til globalisering: Danmark i 1000 år.

Indhold Emkjær, Stefan (red.) m.fl. Verdenshistorisk oversigt. 1.udg. 2006. S. 42-45, 51-52, 56-57 + 80-83.
Himmelstrup & Møller. Danske forfatningslove 1665-1953. 1970. (3s)
Jacobsen & Løkke. Familieliv i Danmark 1600 til 1980’erne. 1986. S. 163-70 + sp. s. 219.
Kühle. Danmark Historie Samfund. 1.udg. 1989. S. 10, 84 + 170.
Larsen & Smitt. Danmarkshistorisk oversigt. 1.udg. 2005. S. 16-23, 41-48, 58-70(-bokse) + 106-16.
Lomholt-Thomsen. Kilder til Danmarks historie efter 1660. Bind I. 7.udg. 1970. S. 18.
Ørberg. Fra jernbyrd til retsplejelov. 1962. S. 21-22.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Det 19.årh.: Revolutioner, demokratisering, nationalisme, industrialisering og imperialisme

Indhold Bender & Gade. Imperialismen og 1. Verdenskrig 1870-1918.1.udg. 1986. S. 43-48 + 51-53.
Boss, Walter m.fl. Nationalisme, krig og demokrati.1.udg. 1999. S. 42-51, 117-18 + 119-20.
Frederiksen, Peter m.fl. Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945.1.udg. 2001.
S. 29-34, 38-40 + 53-57.
Gade, H.-K. m.fl. Europas verdenshistorie.1.udg. 1985. S. 99-104 + 109-53.
Høffding. Den franske revolution, bind1. 1982. S. 36-39.
Høffding. Den franske revolution, bind2. 1982. S. 59-61.
Kühle. Danmark Historie Samfund. 1.udg. 1989. S. 85-88.
Lütken. Det engelske imperium 1815-1914.1.udg. 1997. S. 14-15, 17-19 + 20-26.
Omfang 19.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Tekstfortolkning

Progression

Materialet er udvalgt ud fra to kriterier. Dels skal det give en mere overordnet fremstilling af udviklingen især i Europa fra slutningen af 1700-tallet til 1. Verdenskrig, dels giver det i form af punktnedslag et mere konkret indblik i enkelte begivenheder og temaer. Materialet består især af tekster samt tabeller og kort.

Formålet med dette forløb er
- at I får viden om og forståelse af væsentlige udviklingstræk i især europæisk historie i det 19. årh.,
- at I videreudvikler jeres kritiske sans,
- at I forbedrer jeres evne til at udarbejde problemformuleringer,
- at I stifter bekendtskab med de synkrone og diakrone samt de deduktive og induktive undervisningsmetoder,
- at I begynder at få forståelse af mennesket som historieskabt og historieskabende,
- at I videreudvikler jeres evne til at udvælge det væsentlige i teksten, til notetagning og til forskellige arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

EB: AT 8. Rom oversigt

Indhold Gade, H.-K. m.fl Europas vej. 1.udg.1994. S. 20-36.
Frandsen. Det tredje Rom. 1991. S. 13-16.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Lyttestrategi/læsestrategi

Progression

Viden om Roms udvikling, storhed og fald

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag

Udviklingen af velfærdsstaten/-samfundet med hovedvægten på Danmark.

Indhold

Bencke & Schmidt. Samfundskundskab til Danmarkshistorien. 2.udg. 1991. S. 26.
Branner m.fl.. Samfundet på tværs. 1.udg. 2000. S.16-23n+24n+25ø.
Bryld & Haue. Kilder til Den nye verden. 1.udg. 1997. S. 269 + 271-75.
Dybdahl. Det nye samfund på vej 1871-1913. Dansk social historie, bind 5. 1982. S. 257+259.
Foged m.fl. Danmark i opbrud. 1.udg. 1993. S. 176.
Kühle. Forandringer og dilemmaer. Danmarkshistorien efter 1973. 1.udg. 2001. S. 62-80.
Kühle. Danmark Historie Samfund. 1.udg. 1989. S. 150-55 + 173-82.
Thomsen, R. (red.). Verdenshistorie 2. 3.udg. 1968. S. 318.
Velfærdskommissionen. Fremtiden velfærd – vores valg. Kommissionens eget resumé af rapporten.
Dec. 2005. 5s.
Det nye liberale projekt. Jyllands-Posten.12.02.07.1s
Amputeret rapport. Information. 08.12.05. 2s

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Formål.
Formålet med dette forløb er
- at få viden om og forståelse af velfærdsstatsbegrebets oprindelse og udvikling i Vesteuropa,
- at få viden om og forståelse af den danske velfærdsstats udvikling efter 2. verdenskrig,
- at kunne problematisere begreberne velfærdsstat og velfærdssamfund,
- at udvikle evnen til kritisk refleksion,
- at udvikle forståelsen af begreberne deduktiv/induktiv og synkron/diakron.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Italiensk renæssance med udblik til Danmark.

Indhold

Gade, H. K. m.fl. Europas Vej, 1.udg. 1994. S. 118 + 125-40.
Kierkegaard & Winding. Nordens historie, 1. Tiden til ca. 1900. 12. udg. 1971. S. 137-41.
Nøss, W. Det moderne Europas fødsel. 1992. S. 69-72ø, 76-77 + 79n-80.
Thiedecke, J. m.fl. Skabt til at skabe. Renæssancens kultur i Europa. 1990. S. 23-25, 99-100 + 105n-107.
Woodford, S. Blik for billeder. 1989. S. 55, 90-96m + 97.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

Progression

Formål.
Formålet med dette forløb er, at I
- erhverver jer viden den italienske renæssance,
- erhverver jer viden om og forståelse af ændringerne i menneskesynet og verdensbilledet i renæssancen,
- videreudvikler jeres forståelse af det diakrone perspektiv,
- videreudvikler evnen til kritisk refleksion,
- videreudvikler jeres evne til at analysere billeder og arkitektur,
- får et lille indblik til dansk renæssance.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Europæisk konflikt og integration i det 20. årh.

Indhold

Bryld, C-J. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. 1.udg. 2006.          S. 352-59.

Hjort, Katrin m.fl.(red.) Interkulturel kommunikation - spændingsfeltet mellem det globale og det lokale.

                                          1. udg. 1993.    S. 206-209, 224-28 + 230-31.

Klos, Michael m.fl. Europæernes verden i det 20. århundrede. 1.udg. 1999. S. 23-36, 45-54, 74-111, 113n-24m + 124n-27m.

Scharling, Suno. Augustus. Den første europæer. 1.udg. 1999. S. 74 + 77-84.

True, Vibeke. 1789-1989. Et signalement af det moderne Europa. 1.udg. 1998. S. (24n)26-31.

Veinmann,Ingrid. Can ’Europe’ and ’European Identity’ provide an  alternative to nationalism in post-communistic Eastern Europe? I Tidsskriftet Slovo. Vol. 14, 2002. S. 35-53. ELEVOPLÆG

Omfang 19.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Formålet med dette forløb er,
- at I får viden om og forståelse af væsentlige ideologiske og politiske strømninger i den europæiske historie i det 20. årh.,
- at I får viden om og forståelse af både integrationsbestræbelserne og splittelsen i Europa i samme periode,
- at I får viden om og forståelse af problemerne ved at integrere EU landene ud over det økonomisk-handelsmæssige,
- at I får kendskab til forskellige identitetsniveauer og forståelse af problemerne ved at erstatte/supplere den nationale identitet,
- at I videreudvikler jeres kritiske sans.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT10: VIDENSKABSTEORI

Indhold

Fosgerau & Kristiansen. Midt i matematikken. 2.rev.udg. 1992.S. 57-76.

Glunk, Claus m.fl. QED. 1.udg. 2006.                  S. 24-30.

Høeg & Ræder (udg.). Platons skrifter. Bind 1. 1992.      S. 257-58.

Jessen, Keld. B. (red.) Indsigt og udsyn. 1.udg. 2005.      S. 49-71.

Lilhav, P. Platons hovedværker i udvalg. 2005.    S. 26-32.

Thurén, T. Videnskabsteori for begyndere. 2003. S. 18-26.

Biologisk forskning: Serie A bind 1, Evolution og samspil. S.13-28m, 30n-32 + 39n-40.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AFKOLONISERING OG GLOBALISERING.

Indhold

Bryld, C-J. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. 1.udg. 2006.

                                                S. 183-94, 196m-204, 212-14, 249-51, 256-58 + 262-65.

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Formålet med dette forløb er,
- at I får en vis viden om og forståelse af nogle hovedtræk i afkoloniseringen efter 2. verdenskrig samt globaliseringen omkr. år 2000,
- at I videreudvikler jeres evne til at erhverve jer et overblik over et større stofområde.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

MELLEMØSTENKONFLIKTEN/KONFLIKTFLADER I MELLEMØSTEN.

Indhold

Bryld, C-J. Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. 1.udg. 2006.

                                                         S. 311-24, 325-30, 331-36ø.

Bender. Palæstina problemet. Krig Krise Fredsproces. 3.udg. 1999.

                                                         S. 109-13, 154-60, 188-89 + 191-93.

Kronologi: Mellemøsten. (3s).

Libanon: På vej mod borgerkrig. Jyllands-Posten. 10.04.2007. 2s.

Olie bruges igen til politisk pression. Politiken 16.08.2007. 1s

Olieressourcer. Energy Watch Group oktober 2007.  4s

Hvad er Israel-Palæstina-konflikten – et kort overblik?   4s

Leksikon.org. Sunni og shia. 1s.

Mellemøsten: Våbenhvile giver lavere oliepris. Vejle Amts Folkeblad. 31.08.2006. 1s

Nyhedsanalyse: Olieprisen er først lige begyndt at stige. Politiken. 04.01.2008. 1s

Thulstrup. Om Irak-krigen og dens følger.

Uddrag af artikel i Tal & Tendenser, 10. april 2003. 1s

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

Progression

Når dette forløb er afsluttet, skal I

- have en betydelig viden om og forståelse af Israel-Palæstina konfliktens oprindelse og udvikling siden 1948,

- have en betydelig viden om og forståelse af de øvrige konflikter i Mellemøsten i dag,

- have en vis forståelse af sammenhængen mellem de forskellige

konflikter i Mellemøsten i dag,

- have en vis forståelse af disse konflikters globale betydning,

- have videreudviklet jeres evne til kildekritiske analyser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kronologiforløb

Indhold

Aktivitetsplaner for alle forløb i historie og AT.

Overblik. Verdenshistorie i korte træk) samt Kühle, s. 10, 84 + 170.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Formålet med dette forløb er at give eleverne mulighed for at samle alle de emner, der er arbejdet med i det 3-årige forløb og sætte dem i en kronologisk sammenhæng.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer