» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 ng/1m (1m ng)

Naturgeografi, 2007-08-01 ng/1m (1m ng)

Termin forår 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Erik Arge
Hold 2007-08-01 ng/1m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-17

Jordens og landskabernes udvikling

Indhold

Alverdens geografi (2006) s. 195 - 221 og s. 243 - 271.

Links:http://www.ig.uit.no/webgeology/ 
http://volcano.und.nodak.edu/vwdocs/volc_images/

Omfang 19.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Målet er, at eleverne skal opnå en samlet overblik over de naturmæssige processer, som har formet og stadig former Jordens indre og ydre dele. Ligeledes sættes menneskets liv og ageren i og af naturen i relation her til. Der udarbejdes 2 opgaver (Vulkanisme og Det fynske landskab), som skal bidrage til denne erkendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

NV - Klimaforandringer

Indhold

 

AV – midler:

Film: “An Inconvienient Truth”

Video: DR1, dec. 04: “Dommedag aflyst”

 

Artikler:

Information 20/8 – 07. “Dansk kulforbrug stiger kraftigt”

Information 20/8 – 07. “Østlande i revolte mod EU’s CO2 – plan”

Berlingske Tidende 3/12 – 04: “Debat om klimakatastrofen, vigtig!”

Information 1/12 – 04: “TV-dokumentar sår tvivl om klimaforandringer”

Urban 22/8 – 07: “Spekuler i global opvarmning”

Fyns Stiftstidende 19/9 – 07: “To år med restriktionszone rammer Fyn”

Ingeniøren 17/8 – 07: “Ny klimakogebog skal afværge oversvømmelser”

Fyns Stiftstidende 4/9 – 07: “Ekspert: Vi må leve med vandet” – “Endelig løsning mange år væk” – “De siger vi kan flytte hjem til maj”

Information 25/9 – 07: “Klimatopmøde sender flertydigt signal”

 

Bøger og hæfter:

Lester Brown m. fl; Verdens tilstand 1997. Chris Bright: “Klimaforandringens økologi” s. 83 - 100

Geoviden nr. 2, 2006: “Klimaproblematikken og kulstofkredsløbet” s. 2 – 19.

Nyt fra Geus, nr. 2, 2004. “Geologisk lagring af CO2. S. 5 – 7, og s. 9 – 11.

Alverdens geografi. Klima: s. 33 (fig. 2.5) og s. 48 – 62.

Politikens bog om druer og vin, enkelte klip brugt til opgaver om vindyrkning

Omfang 66
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

På baggrund af det faglige stof arbejdes med opgaver og cases som skal bidrage til elevernes samlede forståelse og evne til at diskutere aktuelle problemstillinger vedrørende klimaændringer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Klima

Indhold

Alverdens geografi (2006) s. 29 - 48

Tekster:

Geografisk Orientering nr. 6, 2002: "Snowball Earth"

AV-midler:

BBC-World: "Snowball Earth"

DR1: "Oceanernes kolde hjerte"

 

 

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Gennem den opnåede indsigt i klimaets dynamik skal eleverne også opnå forståelse for klimaændringer; i hvilket omfang de er natur- og/eller menneskeskabte. Dette gøres i holdets NV-forløb, hvor der yderligere er fokus på CO2-management og muligheder for vindyrkning i Danmark som følge af den globale opvarmning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Energiresourcer og energiteknologi - olieproblematik

Indhold

Alverdens geografi (2006) s. 223-232

Nyt fra Geus nr.2, 1996: Nordsøens geologiske profil og forkastningszoner samt "Noget om størrelser"

Tekster:

Information 22/7 - 04, "Passion for motorkraft"

Information 2/8 - 04, "Afskeden med olien bliver ikke noget teselskab"

"Statfjord-området i Nordsøen

BP-statistical review 2006:Oliestatistik på regionale verdensdele

Links:

www.ig.uit.no/webgeology (animationen om olie og naturgas)

www.bp.com

www.home.online.no/~bjaholte

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Formålet er at give eleverne en forståelse for hvorledes kulbrinte-energiformerne udvikles og udvindes fra naturen. Der skal reflekteres over menneskets store afhængighed af netop disse energiformer, samt hvilken betydning det har for den samfundsmæssige stabilitet i verden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Miljø og bæredygtig udvikling

Indhold

Geografforlaget, Alverdens geografi. Kap. 1: Miljø og bæredygtighed. s.7-9, 13-26.

Gyldendal. Clevin og Vangdrup, Geografi 2. Landbrugsmæssige økosystemer, 6 sider.

Artiklel fra internet: Three gorge dæmningen - De 3 kløfters dæmning i Sanxia.

Opgave: San Xia - dæmningen - naturmæssig og social bæredygtig?

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i den erhvervede indsigt i temaet, skal eleverne arbejde selvstændigt med casen San Xia-dæmningen i Kina. Her ud fra skal dels det faglige grundlag anvendes og dels skal der reflekteres på de naturmæssige og sociale omkostninger, som projektet har givet anledning til. Der arbejdes med uploadet materiale fra internettet samt en udleveret linkssamling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Landbrugsudvikling og fødevareproduktion

Indhold

Litt.:

Alverdens geografi

Kap. 6: Dansk landbrug, s.142-151

Kap. 7: Fødevarer: s.153-170

Artikler fra internet:

Terminatorteknologi

Modificeret fattigdom i Kenya

Gensplejsning i varme lande - Hot or not

Opgave: Genmodificerede afgrøder i Afrika?

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Udfra den opnåede indsigt arbejdes der med en case, der omhandler mulighederne for at afskaffe fødeproblemerne i Afrika ved hjælp af genmodificerede afgrøder. Eleverne skal kunne diskutere landbrugsstrategierne økologisk landbrug contra industrialiseret dyrkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Urbanisering og infrastruktur

Indhold

Litt.:

Alverdens geografi. Kap. 12: Kort og infrastruktur, s.280-289.

Odense Kommune, dec. 07. Planstrategi - At lege er at leve. s.8-29.

Artikel: Samfundsøkonomien nr. 2, 2006: Den danske kreative klasse, 4 sider

 

Opgave: Odenses byudvikling

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

På baggrund af den faglige indsigt i byens rumlige organisering og arealanvendelse, skal der arbejdes med Odense-regionens nuværende og fremtidige muligheder for udvikling. Denne udvikling sættes i relation til internationalisering og globalisering i Europa-regionen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer