Termin | forår 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Naturgeografi, C |
Lærere | Erik Arge |
Hold | 2007-08-01 ng/1m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-17 |
Indhold |
Alverdens geografi (2006) s. 195 - 221 og s. 243 - 271. Links:http://www.ig.uit.no/webgeology/ |
Omfang | 19.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne skal opnå en samlet overblik over de naturmæssige processer, som har formet og stadig former Jordens indre og ydre dele. Ligeledes sættes menneskets liv og ageren i og af naturen i relation her til. Der udarbejdes 2 opgaver (Vulkanisme og Det fynske landskab), som skal bidrage til denne erkendelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
AV – midler: Film: “An Inconvienient Truth” Video: DR1, dec. 04: “Dommedag aflyst”
Artikler: Information 20/8 – 07. “Dansk kulforbrug stiger kraftigt” Information 20/8 – 07. “Østlande i revolte mod EU’s CO2 – plan” Berlingske Tidende 3/12 – 04: “Debat om klimakatastrofen, vigtig!” Information 1/12 – 04: “TV-dokumentar sår tvivl om klimaforandringer” Urban 22/8 – 07: “Spekuler i global opvarmning” Fyns Stiftstidende 19/9 – 07: “To år med restriktionszone rammer Fyn” Ingeniøren 17/8 – 07: “Ny klimakogebog skal afværge oversvømmelser” Fyns Stiftstidende 4/9 – 07: “Ekspert: Vi må leve med vandet” – “Endelig løsning mange år væk” – “De siger vi kan flytte hjem til maj” Information 25/9 – 07: “Klimatopmøde sender flertydigt signal”
Bøger og hæfter: Lester Brown m. fl; Verdens tilstand 1997. Chris Bright: “Klimaforandringens økologi” s. 83 - 100 Geoviden nr. 2, 2006: “Klimaproblematikken og kulstofkredsløbet” s. 2 – 19. Nyt fra Geus, nr. 2, 2004. “Geologisk lagring af CO2. S. 5 – 7, og s. 9 – 11. Alverdens geografi. Klima: s. 33 (fig. 2.5) og s. 48 – 62. Politikens bog om druer og vin, enkelte klip brugt til opgaver om vindyrkning |
Omfang | 66 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå baggrund af det faglige stof arbejdes med opgaver og cases som skal bidrage til elevernes samlede forståelse og evne til at diskutere aktuelle problemstillinger vedrørende klimaændringer |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Alverdens geografi (2006) s. 29 - 48 Tekster: Geografisk Orientering nr. 6, 2002: "Snowball Earth" AV-midler: BBC-World: "Snowball Earth" DR1: "Oceanernes kolde hjerte"
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem den opnåede indsigt i klimaets dynamik skal eleverne også opnå forståelse for klimaændringer; i hvilket omfang de er natur- og/eller menneskeskabte. Dette gøres i holdets NV-forløb, hvor der yderligere er fokus på CO2-management og muligheder for vindyrkning i Danmark som følge af den globale opvarmning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Alverdens geografi (2006) s. 223-232 Nyt fra Geus nr.2, 1996: Nordsøens geologiske profil og forkastningszoner samt "Noget om størrelser" Tekster: Information 22/7 - 04, "Passion for motorkraft" Information 2/8 - 04, "Afskeden med olien bliver ikke noget teselskab" "Statfjord-området i Nordsøen BP-statistical review 2006:Oliestatistik på regionale verdensdele Links: www.ig.uit.no/webgeology (animationen om olie og naturgas) www.bp.com www.home.online.no/~bjaholte
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet er at give eleverne en forståelse for hvorledes kulbrinte-energiformerne udvikles og udvindes fra naturen. Der skal reflekteres over menneskets store afhængighed af netop disse energiformer, samt hvilken betydning det har for den samfundsmæssige stabilitet i verden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Geografforlaget, Alverdens geografi. Kap. 1: Miljø og bæredygtighed. s.7-9, 13-26. Gyldendal. Clevin og Vangdrup, Geografi 2. Landbrugsmæssige økosystemer, 6 sider. Artiklel fra internet: Three gorge dæmningen - De 3 kløfters dæmning i Sanxia. Opgave: San Xia - dæmningen - naturmæssig og social bæredygtig? |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed udgangspunkt i den erhvervede indsigt i temaet, skal eleverne arbejde selvstændigt med casen San Xia-dæmningen i Kina. Her ud fra skal dels det faglige grundlag anvendes og dels skal der reflekteres på de naturmæssige og sociale omkostninger, som projektet har givet anledning til. Der arbejdes med uploadet materiale fra internettet samt en udleveret linkssamling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Alverdens geografi Kap. 6: Dansk landbrug, s.142-151 Kap. 7: Fødevarer: s.153-170 Artikler fra internet: Terminatorteknologi Modificeret fattigdom i Kenya Gensplejsning i varme lande - Hot or not Opgave: Genmodificerede afgrøder i Afrika? |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionUdfra den opnåede indsigt arbejdes der med en case, der omhandler mulighederne for at afskaffe fødeproblemerne i Afrika ved hjælp af genmodificerede afgrøder. Eleverne skal kunne diskutere landbrugsstrategierne økologisk landbrug contra industrialiseret dyrkning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Alverdens geografi. Kap. 12: Kort og infrastruktur, s.280-289. Odense Kommune, dec. 07. Planstrategi - At lege er at leve. s.8-29. Artikel: Samfundsøkonomien nr. 2, 2006: Den danske kreative klasse, 4 sider
Opgave: Odenses byudvikling |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå baggrund af den faglige indsigt i byens rumlige organisering og arealanvendelse, skal der arbejdes med Odense-regionens nuværende og fremtidige muligheder for udvikling. Denne udvikling sættes i relation til internationalisering og globalisering i Europa-regionen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|