» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2d (2d ng)

Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2d (2d ng)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Erling Bjerreskov
Hold 2007-08-01 ng/2d
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

KLIMA, VAND OG LANDBRUG - med fokus på Danmark

Indhold

Føge & Hegner. Primus 1. 1.udg. 2005.     S. 76-77.

Føllesdal, Dagfinn m.fl. Politikens introduktion til moderne filosofi. 1.udg. 1995.            S. 31 + 33-36.

Lykke-Andersen m.fl. (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg. 2006.

                           S. 146-48, 149-51, 157-60, 168-71, 178-80, 181-84, 200-208, 210-14, 269-72 + 276-80.

Stern-rapporten. Information.13.11.06 (2s).

 

Gyldendals Nye Atlas.

Diercke Weltatlas.

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Formål:
Formålet med dette forløb er, at I
- erhverver jer viden om vejr og klimazoner,
- erhverver jer viden om og forståelse af (mulige) klimavariationer i det 20.-21. årh.
- erhverver jer viden om og forståelse af vandets kredsløb samt faktorer af betydning for vandets kvalitet,
- erhverver jer viden om og forståelse af dansk landbrug i dag og dets afhængighed af og betydning for naturen,
- udvikler jeres evne til at beskrive og forklare, dvs. analysere, figurer/fotos og diagrammer - herunder geografiske modeller,
- kendskab til den hypotetisk-deduktive metode,
- videreudvikler jeres studiekompetence især mht. forberedelse, notetagning og aktiv deltagelse i undervisningen samt at kunne problematisere et stof.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

JORDENS HISTORIE, JORDSKÆLV, VULKANISME, PLADETEKTONIK OG DANSKE LANDSKABER

Indhold

Lykke-Andersen m.fl. (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg. 2006.

                        S. 28-32, 41(fig.), 47(fig.), 58-59, 61-62, 64-72, 75-81, 84-92n, 104-10, 126-28 + 139-44.

Diercke Weltatlas.

Gyldendals Nye Atlas/Studieatlas/Det store GO-Atlas.

Kort- og målebordsblade over Odense området.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Formålet med dette forløb er, at I
- erhverver jer viden om planeten Jordens udvikling,
- erhverver jer viden om og forståelse af jordskælvene og vulkanisme,
- erhverver jer viden om og forståelse af pladetektonikken,
- erhverver jer viden om hovedtrækkene i det nutidige danske landskab herunder specielt ådalene,
- udvikler jeres evne til at beskrive og forklare, dvs. analysere, figurer/fotos og diagrammer – herunder geografiske modeller,
- bl.a. vha. af atlas erhverver jer et basalt geografisk verdensbillede,
- videreudvikler jeres studiekompetence især mht. forberedelse, notetagning og aktiv deltagelse i undervisningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

ENERGIRÅSTOFFER, PRODUKTION, FORBRUG

Indhold

Lykke-Andersen m.fl. (red.). GO Naturgeografi. Jorden og mennesket. 1.udg. 2006.

                                                                  S. 172-74, 218-30, 242-45ø + 246-55ø.

Politiken, 14.10.2007. Dansk olieeventyr frem til 2050. (2s)

Gyldendals Nye Atlas/Studieatlas/Det store GO-Atlas..

Diercke Weltatlas.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Formålet med dette forløb er, at I med fokus på Danmark
- erhverver jer viden om udvalgte energiressourcer samt produktion og forbrug af udvalgte
energityper,
- forståelse af nogle af fordelene og problemerne ved at anvende de forskellige energityper,
- udvikler jeres evne til at beskrive og forklare, dvs. analysere, figurer/fotos og diagrammer –
herunder geografiske modeller,
- videreudvikler jeres studiekompetence især mht. forberedelse, notetagning og aktiv deltagelse i undervisningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer