» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2j (2j ng)

Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2j (2j ng)

Termin forår 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Erik Arge
Hold 2007-08-01 ng/2j
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-16

Jordens og landskabernes udvikling

Indhold

Naturgeografi - Jorden og mennesket (2006): s. 28 - 32, (figurer 41, 47, 48),  64 - 91,  95 - 96, 98 - 102.

Alle tiders geografi (2001): s. 231 - 243.

Opgaver: Vulkanisme og Fynske istidslandskaber

Link: http://volcano.und.nodak.edu/vwdocs/volc_images/

 

Omfang 18.8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Målet er, at eleverne skal opnå en samlet overblik over de naturmæssige processer, som har formet og stadig former Jordens indre og ydre dele. Ligeledes sættes menneskets liv og ageren i og af naturen i relation her til. Der udarbejdes 2 opgaver (Vulkanisme og Det fynske landskab), som skal bidrage til denne erkendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Klima og klimaændringer

Indhold

Alle tiders geografi (2001): s. 28 - 49.

Politikens Forlag (2002): Druer og vin: Carbernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir

Politikens Forlag (1987): Jorden: Fortidens oceaner - Dybhavet i Kridt

Artikler:

Geografisk Orientering nr. 6, 2002: Snowball Earth

AV-midler:

BBC World: Snowball Earth

DR1: Oceanernes kolde hjerte

 

Omfang 13.4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Gennem den opnåede indsigt i klimaets dynamik skal eleverne også opnå forståelse af hvorledes landbrugsmæssige produktionsformer er koblet til de klimatiske betingelser. Dette gøres bl. a. med en opgave om vindyrkning. Yderligere skal der skabes en forståelse for klimaændringe natur og/eller menneskeskabte, så eleverne er i stand vurdere mulige konsekvenser af menneskets indgreb i naturen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

CO2 - management

Indhold

Litt.:

Geoviden nr.2, 2006: Klima. s. 2-12, 13-19.

Nyt fra Geus nr.2, 2004: Geologisk lagring af CO2. s. 5-7, 9-11.

Artikler fra internet:

Rose og Lomborg: Will Al gore melt?

IPCC 17/11-07: Hovedbudskaber fra IPPC's 4. hovedrapport. 4 sider

Miljøministeriet: Debatten om Al Gores film An inconvient truth

AV: Film: An inconvienient truth

Opgave: Beregning af elevens eget CO2-udslip

Omfang 12.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå indsigt i debatten om hvorvidt de nuværende klimaændringer er menneske- og/eller naturskabte. Yderligere skal eleverne forholde sig til hvilke tiltag der måtte mulliggøre en reduktion af CO2 til atmosfæren på både lokalt og globalt plan.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fødevarer og u-landenes landbrug

Indhold

Litt.:

Alle tiders geografi, kap. 11: Fødevarer, s.195-210

Artikler fra internet:

Terminatorteknologi

Gensplejsning i de varme lande - hot og not

Modificeret fattigdom i Kenya

 

Links:

http://www.toft.dk/gendebat/vis/alternativ/oeko-landbrug.asp

http://www.monsanto.com/

 

Opgave: Genmodificerede afgrøder i Afrika

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Klargøre væsentlige forhold i den globale fødevaresituation samt at eleverne bliver i stand til at vurdere i hvilket omfang teknologiske nyskabelser i form af grønne revolutioner og genmodificerede afgrøder kan løse problemerne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vand- og energiressourcer

Indhold

Litt.:

Alle tiders geografi

Kap. 9: Energi. s. 153-154, 159, 164-169

Kap. 10: Vand: s.213, 226-229.

GeografiskOrientering nr.4 2006: Danmarks overførsel af miljøvenlig energiteknologi til Kina.

Opgave: San Xia - dæmningen i Kina

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Eleven skal opnå indblik i de begrænsede ressourcer der er tilstede af vand og energi, regionalt og globalt. Yderligere skal eleven kunne diskutere fordele og ulemper ved den teknologiske udvikling som særligt udvikling af vandkraft i Kina er præget af.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer