Termin | forår 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Naturgeografi, C |
Lærere | Erik Arge |
Hold | 2007-08-01 ng/2j |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-16 |
Indhold |
Naturgeografi - Jorden og mennesket (2006): s. 28 - 32, (figurer 41, 47, 48), 64 - 91, 95 - 96, 98 - 102. Alle tiders geografi (2001): s. 231 - 243. Opgaver: Vulkanisme og Fynske istidslandskaber Link: http://volcano.und.nodak.edu/vwdocs/volc_images/
|
Omfang | 18.8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne skal opnå en samlet overblik over de naturmæssige processer, som har formet og stadig former Jordens indre og ydre dele. Ligeledes sættes menneskets liv og ageren i og af naturen i relation her til. Der udarbejdes 2 opgaver (Vulkanisme og Det fynske landskab), som skal bidrage til denne erkendelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Alle tiders geografi (2001): s. 28 - 49. Politikens Forlag (2002): Druer og vin: Carbernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir Politikens Forlag (1987): Jorden: Fortidens oceaner - Dybhavet i Kridt Artikler: Geografisk Orientering nr. 6, 2002: Snowball Earth AV-midler: BBC World: Snowball Earth DR1: Oceanernes kolde hjerte
|
Omfang | 13.4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem den opnåede indsigt i klimaets dynamik skal eleverne også opnå forståelse af hvorledes landbrugsmæssige produktionsformer er koblet til de klimatiske betingelser. Dette gøres bl. a. med en opgave om vindyrkning. Yderligere skal der skabes en forståelse for klimaændringe natur og/eller menneskeskabte, så eleverne er i stand vurdere mulige konsekvenser af menneskets indgreb i naturen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Geoviden nr.2, 2006: Klima. s. 2-12, 13-19. Nyt fra Geus nr.2, 2004: Geologisk lagring af CO2. s. 5-7, 9-11. Artikler fra internet: Rose og Lomborg: Will Al gore melt? IPCC 17/11-07: Hovedbudskaber fra IPPC's 4. hovedrapport. 4 sider Miljøministeriet: Debatten om Al Gores film An inconvient truth AV: Film: An inconvienient truth Opgave: Beregning af elevens eget CO2-udslip |
Omfang | 12.0 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå indsigt i debatten om hvorvidt de nuværende klimaændringer er menneske- og/eller naturskabte. Yderligere skal eleverne forholde sig til hvilke tiltag der måtte mulliggøre en reduktion af CO2 til atmosfæren på både lokalt og globalt plan. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Alle tiders geografi, kap. 11: Fødevarer, s.195-210 Artikler fra internet: Terminatorteknologi Gensplejsning i de varme lande - hot og not Modificeret fattigdom i Kenya
Links: http://www.toft.dk/gendebat/vis/alternativ/oeko-landbrug.asp
Opgave: Genmodificerede afgrøder i Afrika |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKlargøre væsentlige forhold i den globale fødevaresituation samt at eleverne bliver i stand til at vurdere i hvilket omfang teknologiske nyskabelser i form af grønne revolutioner og genmodificerede afgrøder kan løse problemerne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Alle tiders geografi Kap. 9: Energi. s. 153-154, 159, 164-169 Kap. 10: Vand: s.213, 226-229. GeografiskOrientering nr.4 2006: Danmarks overførsel af miljøvenlig energiteknologi til Kina. Opgave: San Xia - dæmningen i Kina |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleven skal opnå indblik i de begrænsede ressourcer der er tilstede af vand og energi, regionalt og globalt. Yderligere skal eleven kunne diskutere fordele og ulemper ved den teknologiske udvikling som særligt udvikling af vandkraft i Kina er præget af. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|