Termin | forår 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Naturgeografi, C |
Lærere | Erik Arge |
Hold | 2007-08-01 ng/2k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-16 |
Indhold |
Alle tiders geografi (2001) s. 253 - 273. (jordskælv og vulkaner) Naturgeografi - Jorden og mennesket (2006) s. 90 - 91. (Bjergkædedannelse) Alle tiders geografi (2001) s. 231 - 243. (landskad) Nyt fra Geus, nr. 1, 2000. s. 2 - 6, 8 - 9, 18 - 19. Links: http://www.ig.uit.no/webgeology/ http://www.geus.dk
|
Omfang | 21.0 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne skal opnå en samlet overblik over de naturmæssige processer, som har formet og stadig former Jordens indre og ydre dele. Ligeledes sættes menneskets liv og ageren i og af naturen i relation her til. Der udarbejdes 2 opgaver (Vulkanisme og Det fynske landskab), som skal bidrage til denne erkendelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Alle tiders geografi (2001) s. 153 - 159. Artikler: Nyt fra Geus, nr. 2 1996. s. 7, 11 - 12. Links: http://www.ig.uit.no/webgeology/ (Olie og naturgas - animationen)
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet er at give eleverne en forståelse for hvorledes kulbrinte-energiformerne udvikles og udvindes fra naturen. Der skal reflekteres over menneskets store afhængighed af netop disse energiformer, samt hvilken betydning det har for den samfundsmæssige stabilitet i verden. Skal også danne forudsætning for en senere case om (vest)Afrika i samarbejde med samfundsfag. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Alle tiders geografi (2001) s. 29 - 49. Artikler: Geografisk Orientering 2002, nr. 6: "Snowball Earth" Politikens Forlag (1987): "Jorden" (Dybhavet i Kridt - en kilde til olie) AV - midler: Video: BBC - World: "Snowball Earth" Video DR1: "Oceanernes kolde hjerte"
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem den opnåede indsigt i klimaets dynamik skal eleverne også opnå
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Geoviden nr.2, 2006: Klima. s. 2-12, 13-19. Nyt fra Geus nr.2, 2004: Geologisk lagring af CO2. s. 5-7, 9-11. Artikler fra internet: Rose og Lomborg: Will Al gore melt? IPCC 17/11-07: Hovedbudskaber fra IPPC's 4. hovedrapport. 4 sider Miljøministeriet: Debatten om Al Gores film An inconvient truth AV: Film: An inconvienient truth Opgave: Beregning af elevens eget CO2-udslip |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå indsigt i debatten om hvorvidt de nuværende klimaændringer er menneske- og/eller naturskabte. Yderligere skal eleverne forholde sig til hvilke tiltag der måtte mulliggøre en reduktion af CO2 til atmosfæren på både lokalt og globalt plan. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: Alle tiders geografi: kap. 10: U-lande. s.171-178, 180-184, 189-193 Kap. 11: Fødevarer. s. 195-210 |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå baggrund af kendskab til den globale fødevareproduktions problemer skal eleverne kunne diskutere hvilke naturmæssige, økonomiske og fødevarepolitiske årsager, der danner grundlag for situationen. I det efterfølgende forløb sættes fokus på den specielle situation, som afrikanske lande er i. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Geografforlaget. Pedersen og Pedersen: Ghana - Landbrug og ernæring. s.3-13, 16-29, 34-45. Artikler fra internet: Terminaterteknologi Modificeret fattigdom i Kenya Gensplejsning i de varme lande - hot eller not African declarition on fertilizer for an African green revolution How Ghana's economic turnower is threatend Fyns Stiftstidende 13/4-08: Sultens nye ansigt |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionUdviklingen i Ghana tolkes bl. a. udfra geografiske og samfundsfaglige udviklingsmodeller. En yderligere dimension er hvorledes det dyrkningsmæssige perspektiv i landbruget sættes i relation til globale klimaændringer, Kyoto-aftaler og perspektiveres her udfra. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|