» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2k (2k ng)

Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2k (2k ng)

Termin forår 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Erik Arge
Hold 2007-08-01 ng/2k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-16

Jordens og landskabernes udvikling

Indhold

Alle tiders geografi (2001) s. 253 - 273. (jordskælv og vulkaner)

Naturgeografi - Jorden og mennesket (2006) s. 90 - 91. (Bjergkædedannelse)

Alle tiders geografi (2001) s. 231 - 243. (landskad)

Nyt fra Geus, nr. 1, 2000. s. 2 - 6, 8 - 9, 18 - 19.

Links:

http://www.ig.uit.no/webgeology/ 
http://volcano.und.nodak.edu/vwdocs/volc_images/

http://www.geus.dk

 

 

Omfang 21.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Målet er, at eleverne skal opnå en samlet overblik over de naturmæssige processer, som har formet og stadig former Jordens indre og ydre dele. Ligeledes sættes menneskets liv og ageren i og af naturen i relation her til. Der udarbejdes 2 opgaver (Vulkanisme og Det fynske landskab), som skal bidrage til denne erkendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Energiresourcer og olieefterforskning

Indhold

Alle tiders geografi (2001) s. 153 - 159.

Artikler:

Nyt fra Geus, nr. 2 1996. s. 7, 11 - 12.

Links:

http://www.ig.uit.no/webgeology/ (Olie og naturgas - animationen)

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Formålet er at give eleverne en forståelse for hvorledes kulbrinte-energiformerne udvikles og udvindes fra naturen. Der skal reflekteres over menneskets store afhængighed af netop disse energiformer, samt hvilken betydning det har for den samfundsmæssige stabilitet i verden. Skal også danne forudsætning for en senere case om (vest)Afrika i samarbejde med samfundsfag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Klima idag og i geologisk sammenhæng

Indhold

Alle tiders geografi (2001) s. 29 - 49.

Artikler:

Geografisk Orientering 2002, nr. 6: "Snowball Earth"

Politikens Forlag (1987): "Jorden" (Dybhavet i Kridt - en kilde til olie)

AV - midler:

Video: BBC - World: "Snowball Earth"

Video DR1: "Oceanernes kolde hjerte"

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Gennem den opnåede indsigt i klimaets dynamik skal eleverne også opnå
1) forståelse for hvorledes kontinenternes placering og havstrømmene har påvirket Jordens klimabalance.

2) Lære at lave mindre vejrprognoser på baggrund af 500 mB- fladens placering omkring den nordlige halvkugle.

3)Klimazoners og plantebælternes udbreddelse skal danne forståelse for mulig landbrugsproduktion i Afrika. Et samarbejde med faget samfundsfag indgår her i foråret 2008.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

CO2 - management

Indhold

Litt.:

Geoviden nr.2, 2006: Klima. s. 2-12, 13-19.

Nyt fra Geus nr.2, 2004: Geologisk lagring af CO2. s. 5-7, 9-11.

Artikler fra internet:

Rose og Lomborg: Will Al gore melt?

IPCC 17/11-07: Hovedbudskaber fra IPPC's 4. hovedrapport. 4 sider

Miljøministeriet: Debatten om Al Gores film An inconvient truth

AV: Film: An inconvienient truth

Opgave: Beregning af elevens eget CO2-udslip

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå indsigt i debatten om hvorvidt de nuværende klimaændringer er menneske- og/eller naturskabte. Yderligere skal eleverne forholde sig til hvilke tiltag der måtte mulliggøre en reduktion af CO2 til atmosfæren på både lokalt og globalt plan.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

U-lande og fødevareproduktion

Indhold

Litt.:

Alle tiders geografi:

kap. 10: U-lande. s.171-178, 180-184, 189-193

Kap. 11: Fødevarer. s. 195-210

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

På baggrund af kendskab til den globale fødevareproduktions problemer skal eleverne kunne diskutere hvilke naturmæssige, økonomiske og fødevarepolitiske årsager, der danner grundlag for situationen. I det efterfølgende forløb sættes fokus på den specielle situation, som afrikanske lande er i.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Afrikas landbrugsudvikling med Ghana som eksempel

Indhold

Geografforlaget. Pedersen og Pedersen: Ghana - Landbrug og ernæring. s.3-13, 16-29, 34-45.

Artikler fra internet:

Terminaterteknologi

Modificeret fattigdom i Kenya

Gensplejsning i de varme lande - hot eller not

African declarition on fertilizer for an African green revolution

How Ghana's economic turnower is threatend

Fyns Stiftstidende 13/4-08: Sultens nye ansigt

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Indsamling, vurdering, formidling og aktuel samfundsdebat
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Repræsentationsformer

Almene mål

Progression

Udviklingen i Ghana tolkes bl. a. udfra geografiske og samfundsfaglige udviklingsmodeller. En yderligere dimension er hvorledes det dyrkningsmæssige perspektiv i landbruget sættes i relation til globale klimaændringer, Kyoto-aftaler og perspektiveres her udfra.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer