» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2m (2m ng)

Naturgeografi, 2007-08-01 ng/2m (2m ng)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Signe Johansen
Hold 2007-08-01 ng/2m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-15

Det geografiske verdensbillede

Indhold

NV-mappen 2006 s.36-45

"Natur, kultur og menneske" Geografforlaget 1995 s.25-27, 29-31, 61

Skoda-databasen "Kort og data"/ kortpaanettet

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Modeller og repræsentation
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Indføring i centrale begreber i forhold til kortlæsning og forståelse af tidsbegrebet:

geografiske koordinater, årstider, døgnet, soltid contra klokketid

Stedsbestemmelse, korttyper, kortprojektioner, elektroniske kort

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Klimaændringer?

Indhold

NV-mappemateriale + andet lærermaterial  i kopi - kopiside 16-20, 23, 25-30

"Alletiders geografi" s.20-23, 44-49

Al Gore flmen "En ubekvem sandhed"

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Atmosfærens opbygning, jordklodens energiregnskab, temperaturdannelse, den naturlige drivhuseffekt, kulstofkredsløbet, mulige ændringer i drivhuseffekten/forskellige teorier, holdninger og handlemuligheder, FN's klimapanel, Kyotoaftalen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Erhverv, energiforbrug og miljø

Indhold

Lærerens noter ang befolkningstæthed og bæreevne, erhvervskulturer kopiside 31-41"Alletiders geografi", GO-forlaget s.71-79,  153-163, 175-178

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Menneskehedens produktionshistorie kort, befolkningstæthed, bæreevne, bæredygtig udvikling

BNP, Erhvervsudvikling i I- og U-lande, Fourastiers model, energiforbrug,

Dannelse, udvinding og forbrug af fossile brændstoffer med vægten lagt på olie.

Energipriser

Miljøproblemer i forbindelse med stigende energiforbrug

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vejr og klima

Indhold

"Alletiders Geo" s.10-16, 29-44 (minus Danmarks vejr)

Alverdens geo s.50-54

"Geografihåndbogen" , 1991 s.166-169

 Lærerens notater om: vands egenskaber kopiside 50-52, vandets kredsløb, luftfugtighed og nedbørsdannelse kopiside 57-62

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Årstider, dag og natvariation

Vands egenskaber og temperaturdannelse

Termiske og dynamiske tryk, corioliskraft og vinde

Det primære vindsystem

Vandets kredsløb, luftens fugtighed, nedbørsdannelse, adiabatisk afkøling

Stigningsregn, tropernes og østasiens nedbørstyper

Klima, plantebælter, hydrotermfigurer

Flyttemarksbrug, sahel, landbrugsproduktion i forskellige plantebælter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Indre kræfter: pladetektonik, jordskælv og vulkaner

Indhold

"Alletiders Geografi", Geografforlaget s. 253-272

"Alverdens geografi", Geografforlaget s.198-199

TV-udsendelse: "Katastrofen lurer"

Spillefilm: Supervolcano (AT6)

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Modeller og repræsentation
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Pladetektonikkens historie, jordskælv, tsunami, vulkaner, pladerandstyper, bjergarter, bjergkæder, brudbjerge

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Ydre kræfter: eks floddale

Indhold

"Den blå planet", systime kap.11

notat om menneskelig levevis i floddale

"Geografi 2" Munksgård s.53-58, 77-81

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Forvitring, erosion, flodens og floddalens dynamik, menneskelig levevis i floddale og af floder, eks: Skjernå-dalen, Mekong og risbrug, Nilen og miljøproblemer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning