» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Naturgeografi, 2007-08-01 ng/k (1k ng)

Naturgeografi, 2007-08-01 ng/k (1k ng)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturgeografi, C
Lærere Signe Johansen
Hold 2007-08-01 ng/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-15

"Det geografiske verdensbillede"

Indhold

"Natur, kultur og mennekse", geografforlaget 1995, s.25-27, 29-31, 61

NV-mappen, geografi-afsnittet s.5-15

skoda-databasen: "kort og data"/  kortpaanettet

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Modeller og repræsentation
  • Rumlige mønstre

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Drivhuseffekt, temperaturdannelse og mulige klimaændringer

Indhold

NV-mappen: fysikafsnittet s.22-24, geografiafsnittet: 16-21, 25-28

"Alletiders geografi" s.20-24, 44-46

Udleverede NV kopier s.5-8, 10-16, 18-20, 23-26

 Power point: Global outlook for ice and snow

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Evaluering af læreproces
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Årstider, Atmosfæren,

Elektromagnetisk stråling, jordklodens energiregnskab, drivhuseffekt,

Klimaforandringer, Golfstrømmen, dybvandspumpe, havet og isdannelse

Feedback

andre hypoteser for klimaforandringer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Erhverv, energiforbrug og miljø

Indhold

Lærerens noter ang befolkningstæthed og bæreevne, erhvervskulturer kopiside 15-22.

"Alletiders geografi", GO-forlaget s.71-79,  153-163

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Beskrivelse af udviklingsforløb
  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng

Almene mål

Progression

Menneskehedens produktionshistorie kort, befolkningstæthed, bæreevne, bæredygtig udvikling

BNP, Erhvervsudvikling i I- og U-lande, energiforbrug,

fossile brændstoffer med vægten lagt på olie, energipriser,

miljøproblemer i forbindelse med stigende drivhuseffekt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Vejr og klima

Indhold

"Alletiders Geo" s.29-44 (minus Danmarks vejr)

Lærerens notater om: vand  og klima/plantebælter kopiside 35-43 + s.48

"Alverdens geografi", Geografforlaget s.50-53

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fra enkeltfænomener til overskuelige sammenhænge
  • Modeller og repræsentation
  • Problemstillinger ogenkle -formuleringer
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Informationssøgning
  • Modeller
  • Tal

Progression

I emnet Drivhuseffekten er gennemgået:

temperaturbestemmende forhold: solhøjde, dagslængde, albedo, hav/landjords varmefylde, højden over havniveau, vand- og vindstrømmes betydning, betydningen af luftens vanddamp ( drivhuseffektens størrelse, fordampning/fortætning)

I dette emne gennemgås:

lufttryk, vinde, det globale vindsystem, nedbørsdannelse, klima og plantebælter

Afrikas og Østasiens vindsystem,

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Jordklodens indre kræfter

Indhold

"Alletiders geografi"; geografforlaget s.253-272

Supplerende figurer kopiside 56, 68

Noter om mineraler og bjergarter kopiside 59-66

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde
  • Modeller og repræsentation

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • Modeller

Progression

Jordskælv,Pladetektonikkens historie, Pladerandstyper, Drivkræfter, Bjergkæder og Brudbjerge, bjergarter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Danmarks vejr

Indhold

"Alletiders Geografi" geografforlaget s.38-80

+ supplerende noter kopiside 69-76

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Felt- og eksperimentelt arbejde

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • Teori/metode

Progression

Strømningsvejr, strålingsvejr

Vejrkort satellitbilledetolkning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Floddale

Indhold

"Den blå  planet" systime kap.11

"Alletiders geo". Geografforlaget s.16-19

"Geografi 2", Munksgård, s.53-58, s.77-80

Supplerende noter 5 kopisider

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Problemstillinger i samfundsmæssig sammenhæng
  • Rumlige mønstre

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Ydre kræfter, floddales dynamik, menneskers levevis i floddale og af floder, eks Mekongfloden og og dens risbrug, Nilen med sine miljøproblemer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning