2005 hi/y

Termin forår06
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Klaus Foldager
Hold 2005 hi/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Kronologiforløb mellem dansk/historie

Indhold Henrik Bonne Larsen & Thorkild Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2005 s. 41-49,54-63,91-97.
Flemming Clausen m.fl.: Skabt til at skabe, Aschehoug 1997 s. 73-74
Keld B. Jessen (red.): Indsigt og udsyn, Systime 2005 s. 103-109,127-134
Harry Haue m.fl.: Det moderne Danmark, Munksgaard 1995 s. 49-53,57-61
Vibeke True: 1789-1989 et signalement af det moderne Europa, Munksgaard 1998, s. 10-13
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Målet er at bibringe eleverne en grundlæggende forståelse for sammenhængen mellem historien og kulturelle manifestationer. Fokus er således historisk, men med øje for det mentalitetshistoriske aspekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Da verden fik størrelse 1400-1800 - Opdagelserne

Indhold Hans–Kurt Gade m.fl.: Europas vej, Munksgaard 1994 s. 162-188, 194-199
Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 54-63
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
- At arbejde med Europabegrebet – hvilke tanker har europæerne om sig selv og ”de andre”.
- At belyse hvilke indflydelse opdagelserne havde på europæernes forestillingsverden, menneskeopfattelse og hverdag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde