» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/a

Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/a

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Oldtidskundskab, C
Lærere Jette Kjems Pedersen
Hold 2006-08-01 ol/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Kærlighed/ægteskab

Indhold Euripides: Medea (s.15-25, s.26-33, s.34-44, s.45-49, s.51-55
Romersk Antologi: Aeneiden 4.sang
Om det græsk-romerske teater
Henrik Ibsen: Et dukkehjem 3.akt
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Målet er gennem analyse og fortolkning af de antikke tekster at nå frem til en indsigt i og forståelse for det græske/romerske samfunds normer og værdier på det personlige plan. Gennem perspektiveringen påvises den antikke litteraturs betydning for den europæiske kultur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Skæbne-skyld

Indhold Kernetekster:
Herodot: Kroisos, s.7-27, Polykrates, s.31-34
Sofoklos: Ødipus (s.17-23, s.50-55)
Aeneiden 2.sang, s.126 - vers 589-804 + s.105-106 Romersk Antologi)

Perspektiverende tekster:
Max Frisch: Homo Faber, s.23-25, s.73-76, s.133-134
(Gyldendals Tranebøger)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Odysseus

Indhold Basistekster:
Odyssen (Otto Steen Dues oversættelse)
1.sang, 5.sang,v.1-227, 6.sang

Perspektiverende tekster:
Kavafis: Ithaka (1911)
Mads Thranholm:Odysseus


Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Symposion - filosofisk diskussion

Indhold Basistekster:
Jørgen Mejer og Chr, Gorm Tortzen: Kend dig selv
s.98-101: Faidros
s.101-108: Pausanias
s.112-118: Aristofanes
s.125-133: Sokrates
s.163-170: Hulelignelsen
Perspektiverende tekster:
Kirsten Hamann: Jeg er så træt af min krop ("Mellem tænderne")
Lola Baidel: Prioritering
Jostein Gaarder: Sofies verden,
Om Platon, s.92-101
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Græsk skulptur

Indhold Susan Woodford: Græsk og romersk kunst
Bender og Bundgaard: Oldtidens Grækenland
Forskellige oversigter m.m.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)