Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Jette Kjems Pedersen |
Hold | 2006-08-01 ol/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-25 |
Indhold |
Euripides: Medea (s.15-25, s.26-33, s.34-44, s.45-49, s.51-55 Romersk Antologi: Aeneiden 4.sang Om det græsk-romerske teater Henrik Ibsen: Et dukkehjem 3.akt |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er gennem analyse og fortolkning af de antikke tekster at nå frem til en indsigt i og forståelse for det græske/romerske samfunds normer og værdier på det personlige plan. Gennem perspektiveringen påvises den antikke litteraturs betydning for den europæiske kultur. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernetekster: Herodot: Kroisos, s.7-27, Polykrates, s.31-34 Sofoklos: Ødipus (s.17-23, s.50-55) Aeneiden 2.sang, s.126 - vers 589-804 + s.105-106 Romersk Antologi) Perspektiverende tekster: Max Frisch: Homo Faber, s.23-25, s.73-76, s.133-134 (Gyldendals Tranebøger) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekster: Odyssen (Otto Steen Dues oversættelse) 1.sang, 5.sang,v.1-227, 6.sang Perspektiverende tekster: Kavafis: Ithaka (1911) Mads Thranholm:Odysseus |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekster: Jørgen Mejer og Chr, Gorm Tortzen: Kend dig selv s.98-101: Faidros s.101-108: Pausanias s.112-118: Aristofanes s.125-133: Sokrates s.163-170: Hulelignelsen Perspektiverende tekster: Kirsten Hamann: Jeg er så træt af min krop ("Mellem tænderne") Lola Baidel: Prioritering Jostein Gaarder: Sofies verden, Om Platon, s.92-101 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Susan Woodford: Græsk og romersk kunst Bender og Bundgaard: Oldtidens Grækenland Forskellige oversigter m.m. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|