Termin | Sommer 07 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Leif Szomlaiski |
Hold | 2006-08-01 ol/b |
Beskrivelse | I almen studieforberedelse er i samarbejde med religion og fysik arbejdet med filosofisk erkendelse via verdensbilleder og deres begrundelser. Anvendt materiale fra OL: Menon og Lucrets "Om naturen" i romersk antologi. |
Sidst opdateret | 2007-04-24 |
Indhold |
Oversigt over faget og dets struktur Iliaden 23. sang vers 657-739 (K) Lukian Anacharsis kap. 23-33 + Art. Om doping fra Information 3/8 2006 (P) |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPræsentation af faget og dets kernemateriale i kombination med bevidstgørelse om de færdigheder, der skal udvises, og de krav, der stilles. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Iliaden I sang + 2. sang vers 1-283 • Oedipus v. 704-860 • Kroesus – Herodot i udvalg ss. 7 – 27 incl. + Polykrates Perspektiverende: • Lucrets, Rom. Ant. 71-81 • Sartre fra Rensch Moralfilosofi ss. 86-93 (P) Skæbne fra Lund, Pihl og Sløk "Idehistorie" ss. 44-49 |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Da eleverne starter på et nulpunkt, bliver det umiddelbare mål at indføre dem i den klassiske begrebsverden mht. mytologi og kulturelle genrer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof Lukian - Rom. Ant. Ss. 239 + 257-63 Odysseen 11. sang vers 1-225 + 385-567 Perspektiverende: Soya "Farvel sjæl" + Dante "Inferno" 26. sang vers 16-sangen ud |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At opnå bevidsthed om grækernes opfattelse af dødekulten og eksistensen efter døden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billeddatabaser og andet materiale fra nettet, dels lokalt på skolens intranet, dels fra externe netsteder. Gennemgået: Parthenon - Erechteion - Propylæerne - Teatret i Epidauros - Colosseum - Zeustemplet i Olympia - Titusbuen |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at give eleverne basis for en stilmæssig bedømmelse af antikke monumenter og samspillet mellem græsk og romersk kunst inden for det valgte emne (arkitektur) og herud fra danne et overblik over antikkens betydning for senere tiders arkitektur frem til nutiden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Apologien I - X Herodot Historien om Tellos fra "Kroisos" Platon "Kriton" i Platons Skrifter Perspektiverende: Materiale fra Folketingets behandling af indvandrerlovgivningen - Betingelser for opnåelse af statsborgerskab 2007 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|