Termin | Sommer 07 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Leif Szomlaiski |
Hold | 2006-08-01 ol/k |
Beskrivelse | I almen studieforberedelse er arbejdet med klassisk logik og hypotesedannelse som indgang til filosofisk erkendelse. OL-delen har bygget på dialogen "Menon", Lucrets "Om Naturen" i Romersk Antologi og Platons "Staten", Ræders udgave ss. 183-94. |
Sidst opdateret | 2007-04-17 |
Indhold |
Kernestof: Iliaden 23. sang vers 657-739 Perspektiverende: Lukian Anacharsis kap. 23-33 + Art. Om doping fra Information 3/8 2006 |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPræsentation af faget og dets kernemateriale i kombination med bevidstgørelse om de færdigheder, der skal udvises, og de krav, der stilles. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof • Iliaden I sang, 2. sang vers 1-283 • Kroesus – Herodot i udvalg ss. 7 – 27 + Polykrates Perspektiverende: • Skæbnebegrebet fra Lund Pihl og Sløks Idehistorie ss. 44-49 |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Da eleverne starter på et nulpunkt, bliver det umiddelbare mål at indføre dem i den klassiske begrebsverden mht. mytologi og kulturelle genrer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Odysseen 11. sang alt Perspektiverende: Lukian - Rom. Ant. Ss. 239 + 257-63 Dante "Inferno" 26. sang vers 16 - sangen ud Soya: Farvel Sjæl! (28/9) Platon "Staten" 10. bog 613D - 620D |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At opnå bevidsthed om grækernes opfattelse af dødekulten og eksistensen efter døden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billeddatabaser og andet materiale fra nettet, dels lokalt på skolens intranet, dels fra externe netsteder. Gennemgået: Aurelians Bymur - Badeanstalt - Colosseum - Engelsborg - Pantheon - Parthenon - Zeustemplet i Olympia |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at give eleverne basis for en stilmæssig bedømmelse af antikke monumenter og samspillet mellem græsk og romersk kunst inden for det valgte emne (arkitektur) og herud fra danne et overblik over antikkens betydning for senere tiders arkitektur frem til nutiden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Apologien I - X Herodot Historien om Tellos fra "Kroisos" Platon "Kriton" i Platons Skrifter Perspektiverende: Materiale fra Folketingets behandling af indvandrerlovgivningen 2006-07 - "Betingelser for opnåelse af statsborgerskab" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|