Termin | sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Steffen Gottschalck Rasmussen |
Hold | 2006-08-01 ol/m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-19 |
Indhold |
Kernestof: Homer: Odysseen, 1-95, XI,151, 385-640 Oversat af Otto Steen Due. Platon: Staten X slutningen: Er-myten. Oversat af Hans Ræder. Hans reitzel 1975. Vergil: Aeneiden VI. Oversat af Otto Steen Due. Perspektiverende tekster: Dante: Inferno sang XXVI. Oversat af Ole Meyer. Multivers 2000. Aksel Heltoft: Kælderen. Fra Dansk Prosa 1940-1955 v. Finn Brandt-Pedersen. Gyldendal 1975. |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem analyse og fortolkning af centrale tekster fra antikken og nyere tid at sikre eleverne en kulturhistorisk baggrund, der kan bringe dem til at se nogle hovedlinier og sammenhænge i europæisk kultur. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Iliaden I, 1-305. Oversættelse v. Otto Steen Due 1999 Sofokles: Ødipus. Klassikerforeningens udgave Herodot: Kong Kroisos. Fra Herodot i udvalg Hesiod: Arbejder og dage v. 109-201. Klassikerforeningens udgave v. Lene Andersen (1973) Livius I, 49-60: Beretningen om Lucretia Perspektiverende stof: Max Frisch: Homo Faber. Filmen, instrueret af Volker Schöndorff (1999). |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at bibringe eleverne en forståelse af problemet om determinisme og indeterminisme, hvilket skal føre til en diskussion af problemet. Er disse begreber absolutte eller kan der findes en mellemvej, så mennesket kan opfattes som både styret og frit. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Homer: Odysseen VI, IX. Oversat af Otto Steen Due. Klassikerforeningen 2002. Hesiod: Theogonien v. 116-210, 453-506, 507-616; Værker og dage 42-105, 109-201. Oversat af Lene Andersen. Gyldendal 1973. Aiskylos: Prometheus v. 436-506. Oversat af Alex garf og Leo Hjortsø. Platon: Protagoras s. 13-17. Oversat af Thure Hastrup. Gyldendal 1954. Platon: Staten II s. 89-99 (376E-383A). Oversat af Hans Ræder. Hans Reizel 1975. Ovid: Metamorfoserne I, 1-150. Oversat af Otto Steen Due. Centrum 1987. Perspektiverende tekst: Lars Henrik Schmidt: Tre teser om folks hjem. Fra Kristendomsoplysning/Livsoplysning. Gyldendal 2002. Side 19-22. Filmen Odysseus. |
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionUndersøge kosmostanken hos grækerne i såvel religiøs som samfundsmæssig sammenhæng. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Platon: Staten n. Hans Ræder. Reizel 1975. S. 264-268. Platon: Symposion v. Per Krarup. Klassikerforeningens udg. S 64-86. Perspektiverende stof: De europæiske ideers historie v. Erik Lund, Mogens Pihl og Johs. Sløk. Gyldendal 1962. S. 82-84. (Udgangspunkt). |
Omfang | 04 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt præsentere Platons skønhedsbegreb og dualistiske verdenssyn for eleverne. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Leo Hjortsø: Klassisk Kunst, Hellas nr.26,30,36ab, 46ab, 45, 114. J. A. Bundgåård: Den græske kunsts historie s. 31-34, 36-37, 64-70, 97-102. Leo Hjortsø og Vagn Poulsen: Klassisk Kunst, Rom nr. 54. Perspektiverende stof: Bender og Bundgaard Rasmussen: Oldtidens Grækenland, Græske Billeder fig. 206. Michelangelos statue af David. (Kopi og internet). |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGræsk skulpturs udvikling fra ca. 600 f. Kr. og betydning for senere europæisk skulptur og kultur. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|