» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/m

Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/m

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Oldtidskundskab, C
Lærere Steffen Gottschalck Rasmussen
Hold 2006-08-01 ol/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-19

Litterært tema: Døden

Indhold Kernestof:
Homer: Odysseen, 1-95, XI,151, 385-640 Oversat af Otto Steen Due.
Platon: Staten X slutningen: Er-myten. Oversat af Hans Ræder. Hans reitzel 1975.
Vergil: Aeneiden VI. Oversat af Otto Steen Due.
Perspektiverende tekster:
Dante: Inferno sang XXVI. Oversat af Ole Meyer. Multivers 2000.
Aksel Heltoft: Kælderen. Fra Dansk Prosa 1940-1955 v. Finn Brandt-Pedersen. Gyldendal 1975.
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Kultur

Progression

Gennem analyse og fortolkning af centrale tekster fra antikken og nyere tid at sikre eleverne en kulturhistorisk baggrund, der kan bringe dem til at se nogle hovedlinier og sammenhænge i europæisk kultur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Forblindelse

Indhold Kernestof:
Iliaden I, 1-305. Oversættelse v. Otto Steen Due 1999
Sofokles: Ødipus. Klassikerforeningens udgave
Herodot: Kong Kroisos. Fra Herodot i udvalg
Hesiod: Arbejder og dage v. 109-201. Klassikerforeningens udgave v. Lene Andersen (1973)
Livius I, 49-60: Beretningen om Lucretia
Perspektiverende stof:
Max Frisch: Homo Faber. Filmen, instrueret af Volker Schöndorff (1999).
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Målet er at bibringe eleverne en forståelse af problemet om determinisme og indeterminisme, hvilket skal føre til en diskussion af problemet. Er disse begreber absolutte eller kan der findes en mellemvej, så mennesket kan opfattes som både styret og frit.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kaos og kosmos.

Indhold Kernestof:
Homer: Odysseen VI, IX. Oversat af Otto Steen Due. Klassikerforeningen 2002.
Hesiod: Theogonien v. 116-210, 453-506, 507-616; Værker og dage 42-105, 109-201. Oversat af Lene Andersen. Gyldendal 1973.
Aiskylos: Prometheus v. 436-506. Oversat af Alex garf og Leo Hjortsø.
Platon: Protagoras s. 13-17. Oversat af Thure Hastrup. Gyldendal 1954.
Platon: Staten II s. 89-99 (376E-383A). Oversat af Hans Ræder. Hans Reizel 1975.
Ovid: Metamorfoserne I, 1-150. Oversat af Otto Steen Due. Centrum 1987.

Perspektiverende tekst: Lars Henrik Schmidt: Tre teser om folks hjem. Fra Kristendomsoplysning/Livsoplysning. Gyldendal 2002. Side 19-22.
Filmen Odysseus.
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

Progression

Undersøge kosmostanken hos grækerne i såvel religiøs som samfundsmæssig sammenhæng.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Filosofisk tema: Det sande, skønne og gode.

Indhold Kernestof:
Platon: Staten n. Hans Ræder. Reizel 1975. S. 264-268.
Platon: Symposion v. Per Krarup. Klassikerforeningens udg. S 64-86.

Perspektiverende stof:
De europæiske ideers historie v. Erik Lund, Mogens Pihl og Johs. Sløk. Gyldendal 1962. S. 82-84. (Udgangspunkt).
Omfang 04
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion

Progression

At præsentere Platons skønhedsbegreb og dualistiske verdenssyn for eleverne.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Tema: Græsk skulptur og dens betydning.

Indhold Kernestof:
Leo Hjortsø: Klassisk Kunst, Hellas nr.26,30,36ab, 46ab, 45, 114.
J. A. Bundgåård: Den græske kunsts historie s. 31-34, 36-37, 64-70, 97-102.
Leo Hjortsø og Vagn Poulsen: Klassisk Kunst, Rom nr. 54.
Perspektiverende stof:
Bender og Bundgaard Rasmussen: Oldtidens Grækenland, Græske Billeder fig. 206.
Michelangelos statue af David. (Kopi og internet).
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • It
  • Kulturel identitet
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Græsk skulpturs udvikling fra ca. 600 f. Kr. og betydning for senere europæisk skulptur og kultur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning