Termin | Sommer 07 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Leif Szomlaiski |
Hold | 2006-08-01 ol/n |
Beskrivelse | I almen studieforberedelse er i samarbejde med religion og fysik gennemgået klassisk arkitektur ud fra billeddatabaser på skolens intranet og internettet. |
Sidst opdateret | 2007-04-17 |
Indhold |
Kernestof: Iliaden 23. sang vers 657-739 Perspektiverende: Lukian Anacharsis kap. 23-33 + Art. Om doping fra Information 3/8 2006 |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPræsentation af faget og dets kernemateriale i kombination med bevidstgørelse om de færdigheder, der skal udvises, og de krav, der stilles. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: • Iliaden I sang + 2. sang vers 1-283 • Oedipus alt Perspektiverende: • Skæbnebegrebet fra Lund Pihl og Sløks Idehistorie ss. 44-49 Iliadens 24. sang vers 124-42 |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Da eleverne starter på et nulpunkt, bliver det umiddelbare mål at indføre dem i den klassiske begrebsverden mht. mytologi og kulturelle genrer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof Odysseen 11. sang Lukian - Rom. Ant. Ss. 239 + 257-63 Perspektiverende: Soya: Farvel Sjæl! (28/9) Dante "Inferno" 26. sang vers 16 - sangen ud Platon "Staten" 10 bog 613D-620D |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At opnå bevidsthed om grækernes opfattelse af dødekulten og eksistensen efter døden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billeddatabaser og andet materiale fra nettet, dels lokalt på skolens intranet, dels fra externe netsteder. Gennemgået: Peterskirken - Pantheon - Parthenon (2 x) - Sct. Knuds Kirke, Odense - |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at give eleverne basis for en stilmæssig bedømmelse af antikke monumenter og samspillet mellem græsk og romersk kunst inden for det valgte emne (arkitektur) og herud fra danne et overblik over antikkens betydning for senere tiders arkitektur frem til nutiden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Apologien I - X Herodot Historien om Tellos fra "Kroisos" Platon "Kriton" i Platons Skrifter Perspektiverende: Materiale fra Folketingets behandling af indvandrerlovgivningen 2006-07 - "Betingelser for opnåelse af statsborgerskab" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|