» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/n

Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/n

Termin Sommer 07
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Oldtidskundskab, C
Lærere Leif Szomlaiski
Hold 2006-08-01 ol/n
Beskrivelse I almen studieforberedelse er i samarbejde med religion og fysik gennemgået klassisk arkitektur ud fra billeddatabaser på skolens intranet og internettet.
Sidst opdateret 2007-04-17

2n Sport klassisk og moderne

Indhold Kernestof:
Iliaden 23. sang vers 657-739
Perspektiverende:
Lukian Anacharsis kap. 23-33 + Art. Om doping fra Information 3/8 2006
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

Præsentation af faget og dets kernemateriale i kombination med bevidstgørelse om de færdigheder, der skal udvises, og de krav, der stilles.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Skæbne, skyld og fri vilje - 2n

Indhold Kernestof:
• Iliaden I sang + 2. sang vers 1-283
• Oedipus alt
Perspektiverende:
• Skæbnebegrebet fra Lund Pihl og Sløks Idehistorie ss. 44-49
Iliadens 24. sang vers 124-42
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Hermeneutik

Progression

Da eleverne starter på et nulpunkt, bliver det umiddelbare mål at indføre dem i den klassiske begrebsverden mht. mytologi og kulturelle genrer.
Under denne indføringsproces skal de tilegne sig sikkerhed i omgangen med klassiske, oversatte tekster i form af såvel prosa som poesi.
Endelig skal de tilegne sig en basis af faktuel viden om centrale figurer, steder og institutioner, som kan anvendes i den videre undervisning.
Specifikt skal eleverne kunne placere begreberne skæbne, guder, mennesker og den frie vilje som dele af den antikke virkelighedsopfattelse og sætte dem i relation til senere tiders opfattelse af disse begreber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Dødsriget - litterært tema - 2n

Indhold Kernestof
Odysseen 11. sang
Lukian - Rom. Ant. Ss. 239 + 257-63
Perspektiverende:
Soya: Farvel Sjæl! (28/9)
Dante "Inferno" 26. sang vers 16 - sangen ud
Platon "Staten" 10 bog 613D-620D
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Sprogbevidsthed
  • Symboler

Progression

At opnå bevidsthed om grækernes opfattelse af dødekulten og eksistensen efter døden.
At gå fra den meget konkrete skildring i Odysseen XI til påvirkningen af senere tiders litteratur gennem passende eksempler frem til nutiden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kunsthistorie 2n 06 til 07

Indhold Billeddatabaser og andet materiale fra nettet, dels lokalt på skolens intranet, dels fra externe netsteder.
Gennemgået: Peterskirken - Pantheon - Parthenon (2 x) - Sct. Knuds Kirke, Odense -
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Målet er at give eleverne basis for en stilmæssig bedømmelse af antikke monumenter og samspillet mellem græsk og romersk kunst inden for det valgte emne (arkitektur) og herud fra danne et overblik over antikkens betydning for senere tiders arkitektur frem til nutiden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

2n Den gode Borger

Indhold Kernestof:
Apologien I - X
Herodot Historien om Tellos fra "Kroisos"
Platon "Kriton" i Platons Skrifter
Perspektiverende:
Materiale fra Folketingets behandling af indvandrerlovgivningen 2006-07 - "Betingelser for opnåelse af statsborgerskab"
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger

Almene mål

  • Kulturel identitet

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning