Termin | Sommer 07 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Leif Szomlaiski |
Hold | 2006-08-01 ol/y |
Beskrivelse | I almen studieforberedelse er i samarbejde med religion sket en indførelse i den klassiske arkitektur. |
Sidst opdateret | 2007-04-17 |
Indhold |
Kernestof: Iliaden 23. sang vers 657-739 (K) Perspektiverende: Lukian Anacharsis kap. 23-33 + Art. Om doping fra Information 3/8 2006 (P) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPræsentation af faget og dets kernemateriale i kombination med bevidstgørelse om de færdigheder, der skal udvises, og de krav, der stilles. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof Odysseen I, 1-305 Od. XI, 1 - 225 + 385 - 567 Perspektiverende: Lukian om dødsriget Rom. Ant. 257-68 Platon "Staten" 10. bog 613D-620D Soya "Farvel Sjæl!" |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Da eleverne starter på et nulpunkt, bliver det umiddelbare mål at indføre dem i den klassiske begrebsverden mht. mytologi og kulturelle genrer.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Menon i "Platons Skrifter" Platons "Staten" - 5. bog Hulebilledet Perspektiverende: Lucrets - læst alm. Rom. Antologi ss. 71-81 Sartre fra Rensch Moralfilosofi ss. 86-93 |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem arbejde med de angivne tekster erhverver eleverne kompetence i dels at forstå begrebsdannelsen på et rent logisk grundlag og dels i at klargøre for sig selv, hvordan en diskussion kan gennemføres med opretholdelse af den røde tråd i form af stringens og progression. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billeddatabaser og andet materiale fra nettet, dels lokalt på skolens intranet, dels fra externe netsteder. Gennemgået: Klippemoskeen - Parthenon - Peterskirken - St. Pauls Cathedral i London - Sofiakirken i Istandul |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at give eleverne basis for en stilmæssig bedømmelse af antikke monumenter og samspillet mellem græsk og romersk kunst inden for det valgte emne (arkitektur) og herud fra danne et overblik over antikkens betydning for senere tiders arkitektur frem til nutiden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Apologien I - X Herodot Historien om Tellos fra "Kroisos" Platon "Kriton" i Platons Skrifter Perspektiverende: Materiale fra Folketingets behandling af indvandrerlovgivningen 2006-07 - "Betingelser for opnåelse af statsborgerskab" |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|