» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/z

Oldtidskundskab, 2006-08-01 ol/z

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Oldtidskundskab, C
Lærere Thomas Aagaard Kristensen
Hold 2006-08-01 ol/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-27

"Rejsen" og "mødet" i et litterært perspektiv

Indhold Basistekster:
Homer, Odysseen, 1. sang, v. 1-105, 6. sang og 9. sang.

Vergil, Aeneiden, 4. sang.

Perspektiverende:
Dante, Den guddommelige komedie, Skærsilden, 31. sang
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med dette forløb er at påvise de litterære temaer "rejsen" og "mødet" i europæisk litteratur i et historisk og receptionshistorisk perspektiv.

Udgangspunktet er Homers møde mellem Odysseus og Nausikaa. Mødet hos Homer uddybes og nuanceres af beskrivelsen af mødet mellem Odysseus og Kyklopen og ideen om Odysseus på rejse som udviklende element i litteraturen. Motivet (Odysseus overfor Nausikaa) forfølges gennem Aeneas overfor Dido til Dantes purgatorium.

Målet er således at påvise den græske litteraturs påvirkning af senere europæisk litteratur med romernes litterære univers som en slags trædesten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT-7 Den naturvidenskabelige metodes historie

Indhold Se AT-forløbet
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Den græske arkitekturs virkningshistorie

Indhold Basis:
Diverse billeder af græsk-romerske bygninger.

Powerpoint om en linie tilbage til oldtidens arkitektur fra Blangstedgård og Svømmesalen på Ollerup Gymnastikhøjskole over Vor Frue Kirke og Palladio til romerne og romerne.

Perspektiverende:
Klassicisme i København (ed. Hanne Raabyemagle), efterskrift af Poul Ingemann.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Projektarbejde

Progression

Eleverne arbejdede selvstændigt med problemfeltet efter grundig instruks. Med udgangspunkt i hensigten om en ekskursion til København valgte eleverne i grupper mellem C. F. Hansens bygninger og forsøgte derefter selvstændigt at søge antikke forbilleder for bygningerne. Det skete i bøger og på nettet i billedbaser. Fremlæggelsen skete dels elektronisk hjemme på skolen, dels ved en rundgang mellem bygningerne i København. Målet var at eleverne skulle tilegne sig det græske formspogs terminologi, så de kunne bruge det aktivet til at beskrive den græsk-romerske påvirkning af nyere bygninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Mytemotiver i litteraturen

Indhold Basistekst og perspektiverende:
Benn og Jakobsen: Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi, Systime 2005, p. 163-185
(Uddrag af Sophokles' Kong Ødipus (basis), Rifbjerg: Såret (perspektiverende), Aidt: Latter (perspektiverende)

Max Frisch: Homo Faber-uddrag (perspektiverende)

Film: The Voyager - filmatisering af "Homo Faber" (perspektiverende)
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet har været at afsøge grænsefeltet mellem den almene myte og den græske myte. Til det brug har vi undersøgt et par nyere danske noveller, en schweizisk roman og deres (mulige) ophav i Ødipusmyten, som vi kender fra Sophokles. Under arbejdet har eleverne bevæget sig på knivsæggen mellem tolkning og overfortolkning. Men målet - at skærpe bevidstheden om grækerne som vore direkte forfædre - opnåedes som en lang lige linie i litteraturhistorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Demokrati - før og nu

Indhold Basistekster:
Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, NNF 1994, p. 73-86. (Herodot: Persisk forfatningsdebat og Thukydid: Perikles' gravtale)

Perspektiverende:
Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiets historie 1750-2000, Museum Tusculanums Forlag 2005, p.130-147 (Hal Koch: "Hvad er demokrati?" og Alf Ross: "Hvorfor demokrati?")

Mogens Herman Hansen: Det athenske demokrati - og vores, Museum Tusculanums Forlag 2005, p. 9-36 og 172-188.

Radioudsendelse:
"Alletiders historie - Demokrati", DR P1,18.9.2005 (http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/Arkiv/2005/09/19/000047.htm)

Artikel: "Folkets flertal ønsker krig", Politiken, 2. sektion, 6. marts 2007 - interview med Mogens Herman Hansen
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning

Progression

Gennem arbejdet med dels antikke tekster, dels moderne tekster skal de studerende stifte bekendtskab med det antikke græske demokrati og dets efterliv. Målet er at udvikle en bevidsthed om demokratiet som livsform og styreform og de potentielle trusler denne styrefom kunne være udsat for idag (terror og terrorlovgivning, globalisering mm.)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Videnskabsfilosofi

Indhold Basistekst:
Platon: "Menon" i Platons skrifter, oversat af Otto Foss og Per Krarup, Munksgaard

Perspektiverende:
Ole Knudsen & Olaf Pedersen: Lærebog i mekanik, 1. del, Akademisk forlag 1967, p. 9-10, 33-42.

Jostein Gaarder: Sofies Verden, Høst pocket 1998, p. 40-56.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Argumentation
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Forløbet skal bringe de studerende i en position, hvor de kan forholde sig "kritisk-reflektorisk" til viden og videnskab og forstå, at vore dages videnskab står på skuldrene af antik filosofi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde