Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Thomas Aagaard Kristensen |
Hold | 2006-08-01 ol/z |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-27 |
Indhold |
Basistekster: Homer, Odysseen, 1. sang, v. 1-105, 6. sang og 9. sang. Vergil, Aeneiden, 4. sang. Perspektiverende: Dante, Den guddommelige komedie, Skærsilden, 31. sang |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med dette forløb er at påvise de litterære temaer "rejsen" og "mødet" i europæisk litteratur i et historisk og receptionshistorisk perspektiv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Se AT-forløbet |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basis: Diverse billeder af græsk-romerske bygninger. Powerpoint om en linie tilbage til oldtidens arkitektur fra Blangstedgård og Svømmesalen på Ollerup Gymnastikhøjskole over Vor Frue Kirke og Palladio til romerne og romerne. Perspektiverende: Klassicisme i København (ed. Hanne Raabyemagle), efterskrift af Poul Ingemann. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne arbejdede selvstændigt med problemfeltet efter grundig instruks. Med udgangspunkt i hensigten om en ekskursion til København valgte eleverne i grupper mellem C. F. Hansens bygninger og forsøgte derefter selvstændigt at søge antikke forbilleder for bygningerne. Det skete i bøger og på nettet i billedbaser. Fremlæggelsen skete dels elektronisk hjemme på skolen, dels ved en rundgang mellem bygningerne i København. Målet var at eleverne skulle tilegne sig det græske formspogs terminologi, så de kunne bruge det aktivet til at beskrive den græsk-romerske påvirkning af nyere bygninger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekst og perspektiverende: Benn og Jakobsen: Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi, Systime 2005, p. 163-185 (Uddrag af Sophokles' Kong Ødipus (basis), Rifbjerg: Såret (perspektiverende), Aidt: Latter (perspektiverende) Max Frisch: Homo Faber-uddrag (perspektiverende) Film: The Voyager - filmatisering af "Homo Faber" (perspektiverende) |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet har været at afsøge grænsefeltet mellem den almene myte og den græske myte. Til det brug har vi undersøgt et par nyere danske noveller, en schweizisk roman og deres (mulige) ophav i Ødipusmyten, som vi kender fra Sophokles. Under arbejdet har eleverne bevæget sig på knivsæggen mellem tolkning og overfortolkning. Men målet - at skærpe bevidstheden om grækerne som vore direkte forfædre - opnåedes som en lang lige linie i litteraturhistorien. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekster: Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, NNF 1994, p. 73-86. (Herodot: Persisk forfatningsdebat og Thukydid: Perikles' gravtale) Perspektiverende: Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiets historie 1750-2000, Museum Tusculanums Forlag 2005, p.130-147 (Hal Koch: "Hvad er demokrati?" og Alf Ross: "Hvorfor demokrati?") Mogens Herman Hansen: Det athenske demokrati - og vores, Museum Tusculanums Forlag 2005, p. 9-36 og 172-188. Radioudsendelse: "Alletiders historie - Demokrati", DR P1,18.9.2005 (http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/Arkiv/2005/09/19/000047.htm) Artikel: "Folkets flertal ønsker krig", Politiken, 2. sektion, 6. marts 2007 - interview med Mogens Herman Hansen |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem arbejdet med dels antikke tekster, dels moderne tekster skal de studerende stifte bekendtskab med det antikke græske demokrati og dets efterliv. Målet er at udvikle en bevidsthed om demokratiet som livsform og styreform og de potentielle trusler denne styrefom kunne være udsat for idag (terror og terrorlovgivning, globalisering mm.) |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekst: Platon: "Menon" i Platons skrifter, oversat af Otto Foss og Per Krarup, Munksgaard Perspektiverende: Ole Knudsen & Olaf Pedersen: Lærebog i mekanik, 1. del, Akademisk forlag 1967, p. 9-10, 33-42. Jostein Gaarder: Sofies Verden, Høst pocket 1998, p. 40-56. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet skal bringe de studerende i en position, hvor de kan forholde sig "kritisk-reflektorisk" til viden og videnskab og forstå, at vore dages videnskab står på skuldrene af antik filosofi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|