Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Jette Kjems Pedersen |
Hold | 2007-08-01 ol/2a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-13 |
Indhold |
Præsentation og perspektivering af den græske kultur (Oldtidens Grækenland, Paludans Forlag) Guder og helligdomme (Hertig: Antikkens mytologi) Medea (Gyldendal) s.7-12, s.15-25, s.26-33, s.34-44, s.45-49, s.52-59, s.61-68 Romersk Antologi: Aeneiden, IV sang: s.133-138, v.1-172, s.141-144, v.259-367 Perspektiverende litteratur: Tove Ditlevsen: Kærlighed, Skilsmisse 1 Leif Panduro: Den ubetænksomme elsker: Om at skilles Wolfgang Petersen: Troja (film) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem analyse og fortolkning af antikke og efterantikke tekster at give eleverne en forståelse af den europæiske kulturs afhængighed af Antikken. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Herodot: Kong Kroisos (s.7-27), Polykrates ring (s.31-34) Sofokles: Ødipus (s.50-55 ned) Aeneiden 2. sang: s.125, v.554 - s.130, v.740 Perspektiverende litteratur: Max Frisch: Homo Faber, s.23-25 (Gyldendals Tranebøger) Jørgen Knudsen: Oldævl
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekster: Odyssen: 1. og 6.sang Perspektiverende tekster: Konstantinos P.Kavafis: Ithaka (1911) Holberg: Niels Klim i Quama Solveig Bennike: Om Odysseus (Odense Katedralskole) Politiken, 2.februar 2008: Livsværker: Interview med Nicholas Bro om Iliaden og Odyssen som inspirationskilder Konchalovsky: Odyssen (1997) Med Armand Assante i hovedrollen
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekster: Platon: Sokrates` Forsvarstale (Kend dig selv, Gyldendal ) s.211 - 246 Hulebilledet: s.163-170 Perspektiverende tekster: Dansk Litteratur fra runer til graffiti (Systime) s.71-74 Religion - en grundbog i livsanskuelser (Gyldendal) s.317-318 Jostein Gaarder: Sofies Verden (Høst) s.74-82
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|