2005 hi/y

Termin efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Klaus Foldager
Hold 2005 hi/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-09-10

Da verden fik størrelse 1400-1800 - Opdagelserne

Indhold Hans–Kurt Gade m.fl.: Europas vej, Munksgaard 1994 s. 162-188, 194-199
Flemming Kilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne, Munksgaard 1996 s. 7-11, 17-52, 54-63
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

At få viden om og kendskab til den europæiske ekspansion (opdagelserne) o. 1400-1800.
- At arbejde med Europabegrebet – hvilke tanker har europæerne om sig selv og ”de andre”.
- At belyse hvilke indflydelse opdagelserne havde på europæernes forestillingsverden, menneskeopfattelse og hverdag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Enevældens Europa 1550-1750- mini forløb

Indhold Europas vej s. 200-223,232-236
Frederiksen - Grundbog til historie s.241-243
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Formålet med forløbet er at opnå viden om
-enevælden som et historisk og politisk begreb
- de vigtigste begivenheder og personer, der knytter sig til enevælden
- hvilke konsekvenser enevælden fik for eftertiden
Samt at kunne
- gøre rede for sammenhæng og udviklingstendenser i enevældens historie
-placere enevælden i den europæiske civilisations historie

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

”De store revolutioner” og ”det moderne Europa 1789-1989”

Indhold Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien 1750-1945, Systime 2001 (VH 1750)s.9-28, 31-36,38-44,53-59
Vibeke True: Et signalement af det moderne Europa 1789-1989, Munksgaard 1998 (kopi)s. 7-31, 46-74
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Samtale/diskussion

Progression

”De store revolutioner” læses som optakt til emnet ”det moderne Europa”. Under emnet ”det moderne Europa” vil vi arbejde med de forandringer, der har præget Europas historie de sidste 200 år, og som kan sammenfattes i begrebet modernitet, forstået dels som de økonomiske, sociale, politiske og kulturelle rammer om menneskets tilværelse i Europa, dels som menneskets liv og tanker inden for disse rammer.
Formålet med forløbet er at opnå viden eller kendskab til
- det moderne Europas historie
- centrale kendetegn ved det moderne Europa
- de vigtigste mentalitetsmæssige forandringer i det moderne Europa
samt opnå færdigheder i at forklare væsentlige udviklingsforløb i det moderne Europa og kunne fremstille, diskutere og tage stilling til væsentlige problemstillinger i det moderne Europas historie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde