Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Jette Kjems Pedersen |
Hold | 2007-08-01 ol/2k |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-13 |
Indhold |
Herodot: Kong Kroisos (s.7-27), Polykrates ring (s.31-34) Sofokles: Ødipus, s.50-55 ned) Aeneiden 2.sang: s.125, v.554 - s.130, v.740 Perspektiverende litteratur: Max Frisch: Homo Faber, s.23-25 (Gyldendals Tranebøger) Jørgen Knudsen: Oldævl?
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Præsentation og perspektivering af den græske kultur (Oldtidens Grækenland, Paludans Forlag) Guder og helligdomme (Hertig: Antikkens mytologi) Medea (Gyldendal) s.7-12, s.15-25, s.26-33, s.34-44, s.45-49, s.52-59, s.61-68 Pespektiverende litterarur: Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (læst sammen med dansk) Tove Ditlevsen: Kærlighed, Skilsmisse 1 Leif Panduro: Den ubetænksomme elsker: Om at skilles Wolfgang Petersen: Troja |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem analyse og fortolkning af antikke og efterantikke tekster at give eleverne en forståelse af den europæiske kulturs afhængighed af Antikken |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
BASISTEKSTER Odyssen, 1. og 6.sang PERSPEKTIVERENDE TEKSTER Konstantinos P. Kavafis: Ithaka (1911) Holberg: Niels Klim i Quama Solveig Bennike: Om Odysseus (Odense Katedralskole) Politiken, 2.februar 2008: Livsværker: Interview med Nicholas Bro om Iliaden og Odyssen som inspirationskilder Konchalovsky: Odyssen (1997) med Armand Assante i hovedrollen |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
BASISTEKSTER Hulebilledet, s.163-170 PERSPEKTIVERENDE TEKSTER: Dansk Litteratur fra runer til graffiti, s.71-73 Religion - en grundbog i livsanskuelser, s.317-318 Jostein Gaarder: Sofies Verden, s.74-80: Om Sokrates
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|