Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Karin Lindemann Pedersen |
Hold | 2007-08-01 ol/2d |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
Kernestof: Garff & Hjortsø, 1990: Ødipus; 7 - 95, hastrup & Hjortsø, 1976: Kong Kroisos; 1-45, 71-153 Supplerende: Senecas 107. brev, Albert Camus: Sisyfosmyten (uddrag), Karen Blixen: Livets veje (uddrag fra Den afrikanske farm)
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Historisk introduktion til dramaet som genre og antik institution. Belysning af dramaets religiøse kontekst. Kendskab til dramaets opbygning jf. Aristoteles. Læsning af tragedien med fokus på antikkens skæbneopfattelse. her inddrages også fortællingne om Kong Kroisos. Der perspektiveres til en enkelt romersk og et par moderne paralleller eller modsætninger til den antikke opfattelse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof:Thukydid (Kragelund, 1977): Perikles' Mindetale Supplerende: Artikel: "Kun de døde har set enden på krig", Information 15.06.07, Thukydid (Kragelund, 1977): Krigens indflydelse på moralen, A. Lincoln: Gettysburgtalen, Thomas Dinesen, 1965: No Man's Land (uddrag), Eric Maria Remarque, 1959: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag). |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer indledes med at tage udgangspunkt i en moderne problemstilling jf. artiklen fra Information. Undervejs behandles de græske historikere, krigsretorik og synet på krig som opbyggelig eller nedbrydende(antikrigsromaner). Fokus på helteidealer, offervilje og individ over for samfund/stat. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Individuelt valgt materiale |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At introducere eleverne for den græske arkitektur og dens stilarter. At redegøre for den antikke arkitekturs virkningshistorie op gennem europæisk arkitekturhistorie fra romerne til moderne klassicisme. At redegøre for det antikke formsprogs funktion i forskellige perioder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kernestof: Otto Stten Due: Homers Iliade, 1., 6. (v. 312 - 529), 9. (v. 162 - 713), 22. sang (v. 131 - 515) Otto Steen Due: Vergils Æneide 2. sang (v. 1 - 338, 499 - 566, 589 - 625) Supplerende: Eva Hemmer Hansen "Skandale i Troja" (1954). Uddrag. Film: "Troy" (2004) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt introducere eleverne til den grundlæggende mytologi, den trojanske sagnkreds og det første stykke europæsike litteratur. At gøre dem bekendte med eposgenren i græsk og romersk form samt at undersøge eksempler på brugen af temaet om Trojas fald i nyere litteratur og film. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Foss, 1996: Platons Staten s. 271 - 288 Gudrun haastrup m.fl., 1988: Sofistikken s. 37-39, 57-61, 70-76, 82-83 (protagoras, kallikles, Antifon) Perspektiverende: Gudrun Hasstrup m.fl., 1988: Sofistikken s. 86-88 (Moskvitin og Løgstrup)
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til væsentlige sider af filosofien med særlig vægt på modsætningsforholdet mellem Platons tanker om det absolutte og sofisterne moralrelativisme med udgangspunkt i opfattelsen af nomos-fysis. Gennem læsning af Statens 6. + 7. bog i uddrag opnås desuden kendskab til Platons stats -og idélære. Der perspektiveres til moderne paralleller eller modsætninger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|