» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Oldtidskundskab, 2007-08-01 ol/m

Oldtidskundskab, 2007-08-01 ol/m

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Oldtidskundskab, C
Lærere Karin Lindemann Pedersen
Hold 2007-08-01 ol/2m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Drama og skæbne

Indhold

Kernestof: Garff & Hjortsø, 1990: Ødipus; 7 - 95, hastrup & Hjortsø, 1976: Kong Kroisos; 1-45, 71-153

Supplerende: Senecas 107. brev, Albert Camus: Sisyfosmyten (uddrag), Karen Blixen: Livets veje (uddrag fra Den afrikanske farm)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Genrer
  • Læsning
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Historisk introduktion til dramaet som genre og antik institution. Belysning af dramaets religiøse kontekst. Kendskab til dramaets opbygning jf. Aristoteles. Læsning af tragedien med fokus på antikkens skæbneopfattelse. her inddrages også fortællingne om Kong Kroisos. Der perspektiveres til en enkelt romersk og et par moderne paralleller eller modsætninger til den antikke opfattelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

krig i antikken og nu

Indhold

Kernestof:Thukydid (Kragelund, 1977): Perikles' Mindetale

Supplerende: Artikel: "Kun de døde har set enden på krig", Information 15.06.07, Thukydid (Kragelund, 1977): Krigens indflydelse på moralen, A. Lincoln: Gettysburgtalen, Thomas Dinesen, 1965: No Man's Land (uddrag), Eric Maria Remarque, 1959: Intet nyt fra Vestfronten (uddrag).

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Der indledes med at tage udgangspunkt i en moderne problemstilling jf. artiklen fra Information. Undervejs behandles de græske historikere, krigsretorik og synet på krig som opbyggelig eller nedbrydende(antikrigsromaner). Fokus på helteidealer, offervilje og individ over for samfund/stat.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Arkitektur

Indhold

Individuelt valgte materialer

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde

Progression

At introducere eleverne for den græske arkitektur og dens stilarter. At redegøre for den antikke arkitekturs virkningshistorie op gennem europæisk arkitekturhistorie fra romerne til moderne klassicisme. At redegøre for det antikke formsprogs funktion i forskellige perioder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Epos og den trojanske sagnkreds

Indhold

Kernestof: Otto Stten Due: Homers Iliade, 1., 6. (v. 312 - 529), 9. (v. 162 - 713), 22. sang (v. 131 - 515)

Otto Steen Due: Vergils Æneide 2. sang (v. 1 - 338, 499 - 566, 589 - 625)

Supplerende: Eva Hemmer Hansen "Skandale i Troja" (1954). Uddrag.

Film: "Troy" (2004)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Genrer
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

At introducere eleverne til den grundlæggende mytologi, den trojanske sagnkreds og det første stykke europæsike litteratur. At gøre dem bekendte med eposgenren i græsk og romersk form samt at undersøge eksempler på brugen af temaet om Trojas fald i nyere litteratur og film.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Absolut og relativt (filosofi)

Indhold

Foss, 1996: Platons Staten s. 271 - 288

Gudrun Haastrup m.fl., 1988: Sofistikken s. 37-39, 57-61, 70-76, 82 - 83 (Protagoras, Kallikles, Antifon)

Perspektiverende: Gudrun Haastrup m.fl., 1988: Sofistikken s. 86 - 88 (Moskvitin og Løgstrup)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Argumentation
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Kendskab til væsentlige sider af filosofien med særlig vægt på modsætningsforholdet mellem Platons tanker om det absolutte og sofisterne moralrelativisme med udgangspunkt i opfattelsen af nomos-fysis. Gennem læsning af Statens 6. + 7. bog i uddrag opnås desuden kendskab til Platons stats -og idélære. Der perspektiveres til moderne paralleller eller modsætninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde