Termin | Sommereksamen 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Oldtidskundskab, C |
Lærere | Thomas Aagaard Kristensen |
Hold | 2007-08-01 ol/2n |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-06-16 |
Indhold |
Basistekster: Holberg, Uddrag af "Ulysses von Ithacia" Henrik Nordbrandt, "Bichare" og "Øer" Supplerende: Francis Ford Coppolas filmatisering af Odysseen |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med dette forløb er at påvise de litterære temaer "rejsen" og "mødet" i europæisk litteratur i et historisk og receptionshistorisk perspektiv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basis: Parthenon og Erechtheion er særligt gennemgåede værker. |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne arbejdede selvstændigt med problemfeltet efter grundig instruks. Med udgangspunkt i selvvalgte danske bygninger efter år 1800 forsøgte eleverne selvstændigt at søge antikke forbilleder for disse bygninger. Det skete i bøger og på nettet i billedbaser. Derefter fremlagde eleverne resultatet af deres undersøgelse for resten af klassen. Målet var at eleverne skulle tilegne sig det græske formspogs terminologi, så de kunne bruge det aktivt til at beskrive den græsk-romerske påvirkning af nyere bygninger. Det overordnede mål var at få eleverne til at kunne overskue brud og kontinuitet i det europæiske arkitekturhistoriske felt - med fokus på den kontinuitet, som fører tilbage til Akropolis. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basis: Platon: "Sokrates' forsvarstale" i Platons Skrifter (oversat af Foss og Krarup) Perspektiverende: Morten Albæk: Generation "Fucked up" - demokratiets akilleshæl, Rødding Højskoles årsskrift 2004 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet har været at indkredse Sokrates' tanker om pligt, ansvar og moralsk optræden set i relation til vore dages materialistiske grundsyn. Målet har altså været at sætte eleverne i stand til at kæde samfundskritik før og nu sammen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekster: |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem arbejdet med dels antikke tekster, dels moderne tekster skal de studerende stifte bekendtskab med det antikke græske demokrati og dets efterliv. Målet er at udvikle en bevidsthed om demokratiet som livsform og styreform og de potentielle trusler denne styrefom kunne være udsat for idag (terror og terrorlovgivning, globalisering mm.) |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Basistekst og perspektiverende: Benn og Jakobsen: Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi, Systime 2005, p. 179-185. Aidt: Latter (perspektiverende) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTekster og myter (både de, der er gennemgået i undervisningen og de, der er lagt i ressourcerummet) er udvalgt således, at de sammen med religion kan belyse de etiske og eksistentialiske problemstillinger i valgsituationer i menneskelivet. Målet har været at afsøge grænsefeltet mellem den almene myte og den græske myte. Til det brug har vi eksemplarisk undersøgt en nyere dansk novelle, en schweizisk roman og disses (mulige) ophav i Ødipusmyten, som vi kender fra Sophokles. Synopsis og årsprøven i "AT-eksamen" tager udgangspunkt i gruppearbejde om græske myter og den ovenfor nævnte "valgsituation" |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|