Oldtidskundskab, 2x ol C

Termin Sommereksamen 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Oldtidskundskab, C
Lærere Thomas Aagaard Kristensen
Hold 2007-08-01 ol/2x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-29

"Rejsen" og "mødet" i et litterært perspektiv

Indhold

Basistekster:
Homer, Odysseen, 1. sang, v. 1-105, 6. sang og 9. sang.

Vergil, Aeneiden, 4. sang.

Perspektiverende:
Dante, Den guddommelige komedie, Helvedet, 26. sang

Holberg, Uddrag af "Ulysses von Ithacia"

Henrik Nordbrandt, "Bichare" og "Øer"

Supplerende:

Francis Ford Coppolas filmatisering af Odysseen

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med dette forløb er at påvise de litterære temaer "rejsen" og "mødet" i europæisk litteratur i et historisk og receptionshistorisk perspektiv.

Udgangspunktet er Homers møde mellem Odysseus og Nausikaa. Mødet hos Homer uddybes og nuanceres af beskrivelsen af mødet mellem Odysseus og Kyklopen og ideen om Odysseus på rejse som udviklende element i litteraturen. Motivet (Odysseus overfor Nausikaa) forfølges gennem Aeneas overfor Dido til Dantes purgatorium.

Målet er således at påvise den græske litteraturs påvirkning af senere europæisk litteratur med romernes litterære univers som en slags trædesten.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den græske arkitekturs virkningshistorie (version 1.1)

Indhold

Basis:
Diverse billeder af græsk-romerske bygninger.

Parthenon og Erechtheion er særligt gennemgåede værker.

Powerpoint om en linie tilbage til oldtidens arkitektur fra Blangstedgård og Svømmesalen på Ollerup Gymnastikhøjskole over Vor Frue Kirke og Palladio til romerne og romerne.

Perspektiverende:
Klassicisme i København (ed. Hanne Raabyemagle), efterskrift af Poul Ingemann.

Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Projektarbejde

Progression

Eleverne arbejdede selvstændigt med problemfeltet efter grundig instruks. Med udgangspunkt i selvvalgte danske bygninger efter år 1800 forsøgte eleverne selvstændigt at søge antikke forbilleder for disse bygninger. Det skete i bøger og på nettet i billedbaser. Derefter fremlagde eleverne resultatet af deres undersøgelse for resten af klassen. Målet var at eleverne skulle tilegne sig det græske formspogs terminologi, så de kunne bruge det aktivt til at beskrive den græsk-romerske påvirkning af nyere bygninger. Det overordnede mål var at få eleverne til at kunne overskue brud og kontinuitet i det europæiske arkitekturhistoriske felt - med fokus på den kontinuitet, som fører tilbage til Akropolis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Samfundskritik

Indhold

Basis:

Platon: "Sokrates' forsvarstale" i Platons Skrifter (oversat af Foss og Krarup)

Perspektiverende:

Morten Albæk: Generation "Fucked up" - demokratiets akilleshæl, Rødding Højskoles årsskrift 2004

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

Progression

Målet med forløbet har været at indkredse Sokrates' tanker om pligt, ansvar og moralsk optræden set i relation til vore dages materialistiske grundsyn. Målet har altså været at sætte eleverne i stand til at kæde samfundskritik før og nu sammen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Demokrati - før og nu (version 1.1(x))

Indhold

Basistekster:
Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, NNF 1994, p. 73-86. (Herodot: Persisk forfatningsdebat og Thukydid: Perikles' gravtale)

Perspektiverende:

Perspektiverende:
Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiets historie 1750-2000, Museum Tusculanums Forlag 2005, p.130-147 (Hal Koch: "Hvad er demokrati?" og Alf Ross: "Hvorfor demokrati?")

Radioudsendelse:
"Alletiders historie - Demokrati", DR P1,18.9.2005 (http://www.dr.dk/P1/Alletidershistorie/Udsendelser/Arkiv/2005/09/19/000047.htm)

Artikel: "Folkets flertal ønsker krig", Politiken, 2. sektion, 6. marts 2007 - interview med Mogens Herman Hansen

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning

Progression

Gennem arbejdet med dels antikke tekster, dels moderne tekster skal de studerende stifte bekendtskab med det antikke græske demokrati og dets efterliv. Målet er at udvikle en bevidsthed om demokratiet som livsform og styreform og de potentielle trusler denne styrefom kunne være udsat for idag (terror og terrorlovgivning, globalisering mm.)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Mytemotiver i litteraturen

Indhold

Basistekst og perspektiverende:
Sofokles: Kong Ødipus (oversat af Otto Foss), Hans Reitzels Forlag 1977.

Benn og Jakobsen: Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi, Systime 2005, p. 163-185. Aidt: Latter (perspektiverende)

Max Frisch: Homo Faber-uddrag (perspektiverende)

Film: The Voyager - filmatisering af "Homo Faber" (perspektiverende)

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet har været at afsøge grænsefeltet mellem den almene myte og den græske myte. Til det brug har vi undersøgt et par nyere danske noveller, en schweizisk roman og deres (mulige) ophav i Ødipusmyten, som vi kender fra Sophokles. Under arbejdet har eleverne bevæget sig på knivsæggen mellem tolkning og overfortolkning. Men målet - at skærpe bevidstheden om grækerne som vore direkte forfædre - opnåedes som en lang lige linie i litteraturhistorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde