Termin | Efterår-vinter |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere | Klaus Foldager |
Hold | 2005 hi/y |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret |
Indhold |
Harry Haue, Jørgen Olsen Jørn Aarup- Kristensen: Det moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard 1993 side s. 7-15 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- at opnå kendskab til det danske landbrug o. 1850
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans kurt Gade m.fl.: Europas vej - s. 9-36 Peter Frederiksen m.fl.: Verdenshistorien indtil 1750 - s. 61-63 og s. 91-96 Cherles Freeman: Romernes verden (i kopi) Kopi om de fire årstider i romersk landbrug |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At opnå kendskab til den græske og romerske oldtid og få indsigt i den europæiske kulturs fundament.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans-Kurt Gade m.fl.: ”Europas vej”, Munksgaard 1997 s.66-104 Lene Jeppesen og Peter Seeberg: ”Mellem øst og vest”, Munksgaard 1998 s. 12-20 Peter Frederiksen m.fl.: "Grundbog til hist. indtil 1750", Systime 2000 s.138-141 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Skabt til at skabe" Aschehoug s. 7-45 "Krudt og kugler |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I forløbet mellem historie og kemi(naturvidenskab)ønskes at der opnås en forståelse for renæssancen (forløbet mellem 1300 og 1600)som den periode i hvilken den moderne verden skabes og herunder skabelsen af den klassiske naturopfattelse. Ligeledes skal ønskes at der opnås en forståelse for hvordan naturvidenskaben har indvirket på renæssancesamfundet-(illustreret med krudtets opfindelse og udvikling i renæssancen).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|