2005 hi/y grundforløb

Termin Efterår-vinter
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Klaus Foldager
Hold 2005 hi/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Den Fynske Landsby-studier i en tidslomme.

Indhold Harry Haue, Jørgen Olsen Jørn Aarup- Kristensen: Det moderne Danmark 1840-1992,
Munksgaard 1993
side s. 7-15
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Historisk bevidsthed
  • Teori/metode

Progression

- at opnå kendskab til det danske landbrug o. 1850
- at opnå forståelse for de samfundsmæssige ændringer, der sker i perioden
- indsamle og systematisere informationer fra perioden.
- kunne bearbejde de indsamlede oplysninger og herigennem kunne belyse vigtige forhold i perioden.
- kunne være kritiske over for de kilder, I behandler samt kunne vise forståelse for kilders forskellighed og anvendelighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Den græske og romerske oldtid.

Indhold Hans kurt Gade m.fl.: Europas vej - s. 9-36
Peter Frederiksen m.fl.: Verdenshistorien indtil 1750 - s. 61-63 og s. 91-96
Cherles Freeman: Romernes verden (i kopi)
Kopi om de fire årstider i romersk landbrug
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Teori/metode

Progression

At opnå kendskab til den græske og romerske oldtid og få indsigt i den europæiske kulturs fundament.
Samt:
- at kunne uddrage relevante/væsentlige oplysninger i tekster i forhold til det behandlede emne.
- at finde evt. synspunkter i en tekst og argumenterne herfor samt forholde sig kritisk til disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den europæiske middelalder og kulturmødet mellem kristen og muslimsk kultur

Indhold Hans-Kurt Gade m.fl.: ”Europas vej”, Munksgaard 1997 s.66-104
Lene Jeppesen og Peter Seeberg: ”Mellem øst og vest”, Munksgaard 1998 s. 12-20
Peter Frederiksen m.fl.: "Grundbog til hist. indtil 1750", Systime 2000 s.138-141
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne skal opnå:

- kendskab til den europæisk middelalderen.
- en vis forståelse af de væsentligste udviklingstræk i perioden, samt af mødet mellem kristen og muslimsk kultur.
- relatere begreber eller udviklingstræk til nutiden (perspektivere)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 4 - Renæssancen og kemi

Indhold "Skabt til at skabe" Aschehoug s. 7-45
"Krudt og kugler
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Argumentation
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

I forløbet mellem historie og kemi(naturvidenskab)ønskes at der opnås en forståelse for renæssancen (forløbet mellem 1300 og 1600)som den periode i hvilken den moderne verden skabes og herunder skabelsen af den klassiske naturopfattelse. Ligeledes skal ønskes at der opnås en forståelse for hvordan naturvidenskaben har indvirket på renæssancesamfundet-(illustreret med krudtets opfindelse og udvikling i renæssancen).
At der opnås kendskab til arbejdet med en synopsisopgave samt evaluering.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning