» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2006-08-01 re/2b

Religion, 2006-08-01 re/2b

Termin Efteråret 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Martha Haahr
Hold 2006-08-01 re/b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-03-21

1. Introduktion til religionsfaget - samt 2. buddhismeforløb

Indhold Introduktion til fagets begreber
Myter, riter, mana, tabu, shamanere, overgangsritualer, kulten, kaos, kosmos og associationsprincipperne s. 13-22 i grundbogen Mennesket og magterne. Red E. Andersen, Gyld. 1999.

1. Buddhisme
Litt. Frede Granum-Jensen: Buddhisme og åndemanere i Thailand. (Bå)
Læs evt supplerende baggrundslitteratur i Mennesket og magterne side 141-152

Buddha:
1. Indledning i Mm (s141-143).
2. Indledningen side 15-21. (Bå)

Dhamma/dharma:Læren (herefter læst i Bå)
3. Indledning side 21-23 samt tekst 4:Benarestalen (50-51) tekst 23: De 4 ædle sandheder.(100-103).
4. Tekst 5: Årsagskæden (51-52) samt tekst 24: Den otteleddede vej.(104-106).
Menneskesynet
5. Tekst 7. Nagasena: hvad er jeg (55-58) samt tekst 6: Ildprædikenen (53-55).

Sangha: Munkeordenen
6. Indledning side 23-28, samt tekst 8: De tre tilflugter (58-61) tekst 9: Udstødelse af ordenen (60-61).

Den folkelige buddhisme. Buddhistiske eventyr
7. Indledningen side 28-30 samt tekst 11:Den gavmilde hare. (68-71), tekst 12: Vædderen der først lo så græd (71-73), tekst 13: Sujata trøster sin fader (73-74).

Thaibuddhismen i praksis
8. Tekst 21: Da Jiab blev munk (93-96).
9. Tekst 25: Guide til buddhistmeditation i Thailand (106-111)

Ånderne besøger Thailand
10. Tekst 27: Til tyreofring (115-120). Tekst 28: At fange en tyv på Chiang Mai facon (121-123)
Billedmateriale på nettet. Øvelser. (Supplerende stof)
Video om buddhisme. Den lange søgen. (supplerende stof)

Det lukkede og det åbne samfund. Af Karl R. Popper (1902-94).Tekstklip fra
”The Open Society. 1945". Samfundstænkning i 100 år af M. Blegvad m.fl. 1984 s.155-8 (supplerende stof)
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

At eleverne får introduceret fagets grundlæggende begreber og religiøse fænomener og lærer at anvende dem ved selvstændig tekstlæsning,elevoplæg og i dialoger i klassen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

3. AT 7 Verdensbilleder og forklaringstyper. Re/fy/ol

Indhold 3. AT 7-projekt i samarbejde med oldtidskundskab og fysik:
Verdensbilleder og forklaringsformer
Religion. Forløbsplan

1. Introduktion til: Tre typer af forklaringer
Tre hovedtyper af forklaringer. Kausale, motivatoriske og funktionalistiske forklaringer. Fra Videnskabsteori for begyndere. S. 90-93 og s. 114-120. Rosinante 2006. (Supplerende stof)
Den jødiske, kristne og muslimske skabelsesberetning
Det gamle Testamente, 1. Mosebog kap. 1 vers 1-31 og kap. 2, vers 1-25.

2. Religionskritikken historisk set (oversigt). Kilde: http://www.leksikon.org/art.php?n=905 – lettere redigeret. (Supplerende stof).
En konkret myte: Den lydefrie røde kvie. De protestantiske fundamentalister og udviklingen i Mellemøsten. Fra: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA. Af S. Lindhardt s. 135-136. Gyld. 2005. Det gamle Testamente. 4. Mosebog kapitel 19, 1-22. Love om renselse.

3. Freuds religionspsykologi. 1. eksempel på en funktionalistisk forklaring. Side 246-248 i Mennesket og magterne. Og s. 18-23 i Religionspsykologi – et grænseland. Af B. Bech.
Ur-horde-teorien (Faderdrab)
En konkret myte: Skabelsesberetningen i nordisk religion. Fra Snorre Sturlurssons Edda fra 1200-tallet.

4. Den materialistiske forklaring af fænomenet religion. 2. eksempel på en funktionalistisk forklaring. (Side 216-222 i Mennesket og magterne.) Religionspsykologi – et grænseland. Af B. Bech. S. 66-68.
En konkret myte: Heimdals færden blandt menneskene. Vikingernes religion og livsanskuelse. Red. U. H. Larsen. Akademisk Forlag 1990. s. 32-34. Bearbejdet.

5. Grupperne arbejder med Power Pointen.
I jeres ressourcerum i ligger der supplerende tekster, I kan vælge imellem:
Ressourcerummet:
1. Myte: Old Man Coyote laver verden.Fortælling fra Crow-folket. En anden verden. Af Per R. Jensen. S. 67-71. Systime 1994.
2. Edderkopperne skaber manden og kvinden. Af Two – Hawks, Arikara. En anden verden. Af Per R. Jensen. S. 66. Systime 1994.
3. Kikuyuernes oprindelsesmyte. Af Jomo Kenyatta (1893-1978). Kultursammenstød. H. Josephsen og G. Smith. Systimre 1986, s. 109-111
4. Hesiods Theogoni (græsk, i uddr.)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Indsigt i og anvendelse af den funktionalistiske metode, herunder - religionskritiske synsvinkler.
Adskillelse mellem den indre og den ydre synsvinkel.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

4. Islam - forløb

Indhold Baggrundslitteratur: Læsning i Mennesket og magterne. S. 88-96. (Supplerende stof)
1. Statiske eller dynamiske religionsfortolkninger
2. Fundamentalistisk eller moderne teologisk religionsforståelse. M. Haahr, 2006 (Supplerende stof)
3. Kampene om muslimernes sjæle. Af Birgitte Alfter, 2006
4. En moderne muslim. Af Lotte Folke Kaarsholm. 2006
2. Hvad er islam? Islam i relation til de to andre religioner
6. Fælles grundmyter - mellem religionerne. Jødedom og islam. GT og Koranen
7. Hvad betyder islam? Af Sayyid Abu-I-A’la Maududi
8. Religionshistorisk kildeoversigt J. Forman, 2006 (Supplerende stof)

3. Monoteismen – én gud og helligskriftet Koranen
- kampen om fortolkningen
9. Syv modsigende principper. Af Ahmad A. Galwash
10. ’Enhver er fri til selv at fortolke Koranen’. Af Ramy El-Dardiry
LE TEMPS. Af Patricia Briel i den schweiziske avis le Tems

4. Determinisme – gerningsretfærdighed?
Døden, frelsen - fortabelsen og dommedag
12. Koranen og Guds vilje og dommen. Tekst 31 E. Wulff Pedersen.
13. Om skæbnen og friheden. A. A. Galwash.
14. Menneskets frihed. G. A. Parwez.
15. Efter døden. A. A. Galwash.
16. Gud og katastrofen. Hvor var Gud? Af Leif K. Sørensen og C. Vincents.
17. Parallellæsning/Nåden - frelsen. Fra: Den kristne religion. J. Forman. (Supplerende stof)

5. De fem søjler:
1+2) Trosbekendelsen og bønnen. 18. Trosbekendelsen. Bønnen. Af C. Levi-Strauss,
samt uddrag fra tekst 35 og 36
Bønnen (19). Sura 17,79-80; 20,131; 5,7-9; 2,139; 40,61; 2,187 og sura 62, 10-11
3) Almissen Fra Politikens Islam leksikon, Koranen Sura 19,55-56, 2,177, 4,37-38,25,68,
sura 2,262-271og fra http://www.islamstudie.dk/islam_soejler.almisse.htm
4) Fasten Fasten som vidnesbyrd. Af Noura Akhiat. 2003
Ramadan og ramasjang. Af Aske Munck, Dubai. 2005
5) Pilgrimsfærden Formålet med pilgrimsfærd. Af Charis Waddy
Udskejelserne efter Mekka. Fra Beirut til Damaskus. Af Mikkel Fyhn Christensen
Video – Gæst hos Gud.(Supplerende stof).
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

Progression

Der bygges videre på de faglige grundbegreber med den fundanemtalistiske og moderne teologiske synsvinkel. Også religionskritiske vinkler inddrages.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

5. Kristendom

Indhold 5. Kristendommen
http://www.bibelselskabet.dk/bibelen.html
Litt.: Baggrundsbog: Mennesket og magterne. Gyldendal 1991.(Mm). Det nye Testamente= NT, Det gamle Testamente = GT. Opslagsbogen: Religion/livsanskuelse. ( Rl). Alfabetisk opslagsbog i kristendomskundskab.(Alf). Om kristendommen - for gymnasiet og hf. Red. A.Sørensen. Gyldendal.1995. (OK). Kristne fester. J. Thiedecke. Pantheon.1997.(Kf).

1. Pagten. Kilderne. GT og NT. s.61-64Mm
2. Messiasbegrebet GT. Det jødiske miljø i Jesu samtid.64-68 Mm.
3. Jesus og Johannes, apostlene og Jesu lære og virke. Loven. 68- 71 Mm.
4. Det dobbelte kærlighedsbud og næsten. 71- 73 Mm. + Mk 12.28-31
5. Dåben: Kulturhistorisk. Fra fødsel til dåb 7-8 Kf, Dåbens oprindelse 12-13. Kf.
(Mt.2.8-20, Mk. 10.13-16). 10-11 Kf.
6. Vielsen. Hele 1. Mosebog kap. 1+2. Skabelsesberetnin¬gerne.
7. Er homosex synd? Af S. Ravnsborg.46-47.Kf. Syndefaldsmyten. 3.
8. Døden. Opstandelsestro er ikke fremtidstro. P.G. Lindhardt. 66-67. Kf. To lejre: Funda. vs mod. teo.
9. Prædiken. Den skandaløse Gud. Af G. S. Geil. 83-85. Kf.
Sakramenterne. Læreroplæg
10. Påsken. Kulturhistorisk. Påskens historie - kort fortalt. 90-92. Læsningen fra første tekstrække. 1. Mosebog kap.22.1-18 og Mat. kap. 27.31-56. 95-96 Kf.
Billeder – Jesu to naturer. (Supplerende stof).
11. Livet før døden. Dorothe Sölles påskesyn. 104-105. Kf.
12. Jesu forkyndelse: Helbredelse: Markus 1.35-45. Prædiken/lignelsser:Mk. 4.1-25.
Den barmhjertige samaritan, Lukas 10.25 - 37
13. Øvelse - eksamenstræning
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning