» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2006-08-01 re/a 2.g

Religion, 2006-08-01 re/a 2.g

Termin Sommereksamen 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Helene Hannibal
Hold 2006-08-01 re/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Kristendom

Indhold Bibelen, netudgave.
Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne", Gyldendal 1991, side 34-39, 61-80, 86-87.
Poulsen og Schow-Madsen: "Kristendom i nutid", Gyldendal 2000, tekst 6, 14, 49, 50, 71, 72 samt side 100-105.
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet med undervisningen er, at give eleverne en grundlæggende viden om kristendommens baggrund og opståen, samt en forståelse for den udvikling kristendommen har gennemgået med specielt henblik på den lutherske kirke.eleverne skal yderligere stifte bekendtskab med de grundlæggende religionsfaglige begreber for til sidst i forløbet at være i stand til selv at kunne anvende disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 7: Tid - livets opståen og udvikling

Indhold Kernestof:
Naturgeografi: Livets udvikling
Naturgeografi: Jorden og mennesket: 28-61
"Indsigt og udsyn": side 49-60 (Humanvidenskab)
"Mennesket og magterne": side 15-22 (introduktion til naturfolksreligioner)
Hartvig Larsen: "Vikingernes religion og livsanskuelse", Akademisk forlag 1990, side 36-43 (Skabelsesberetningen), side 110-121 (Kult), T32 (Vølse).
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Hermeneutik
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal kunne anvende relevant terminologi indenfor religion og naturgeografi. De skal arbejde selvstændigt med forskellige problemstillinger og selv indsamle materiale samt tilrettelægge mdt. oplæg om deres emne. Sammenligningen af de to fags forskillige tilgange til livets opståen giver eleverne en øget forståelse for hhv. det naturvidenskabelige og humanistiske fakultets forskellige arbejdsmetoder og fokuspunkter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Islam

Indhold Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne", Gyldendal 1991, side 88-116.

Wulff Pedersen: "Islam Tekster og stemmer fra den muslimske verden", Tekst 2, 29, 19, 31, 32, 33, 34, 36, 37, 62, 65.

Koranen om bøn: sura 17,79-80, sura 20, 131, sura 5,7-9, sura 2,139, sura 40,61, sura 2,187, sura 62,10-11.

Koranen om almisse: sura 19,55-56, sura 2,177, sura 4,37-38.

Artikler:
"Udskejelserne efter Mekka", Information 29. april 2006.
"Ramadan og ramasjang", Politiken 27. oktober 2005.
"Sharia er islamisk vejledning" Interview med Sherin Khankan,Jyllands-Posten, 29. november 2004.
"De blå øjnes syndrom", Infornmation 21. november 2005.
Kronik af Safia Aoude: "Vi behøver ingen Theo van Gogh", Berlingske Tidende, 13. december 2004.

John Esposito: ”Hvorfor er Jerusalem så vigtig for muslimer?” i Esposito: "Hvad enhver bør vide om islam", Forlaget Vandkunsten 2003.
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Grundlæggende viden om islams dogmer, etablering og udtryk i dag. Forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen. Sammenligning mellem de tre store monoteistiske skriftreligioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Buddhisme

Indhold Andreasen m.fl."Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 side 142-153.

Bruun m.fl.: "Buddhismen", Gyldendal 1982, Tekst 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal anvende på nuværende tidspunkt kunne anvende religionsfaglig terminologi. Som led i den overordnede progression skal ved hjælp af disse begreber kunne sammenligne buddhismen med de øvrige gennemgåede religionstyper. Eleverne skal bl.a. opnå indsigt i et helt anderledes relsesbegreb og således kunne sætte deres egen kulturelle og religiøse beggrund i perspektiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Religionskritik

Indhold Esben Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne, Gyldendal 1991, side 205-207, 216-220, 235-237, 146-247.
Jes Nysten: "Religionskritik og ny teologi", Gjellerup og Gad 1984, Tekst 7, 9, 10, 12, 13, 14 og 15.
J.P. Sartre: "Eksistentialisme er humanisme", Vintens Forlag, 1984, side 23-26.
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet er dels at give eleverne kendskab til religionskritikkernes tanker omkring religion, dels at eleverne opnår forståelse for hvordan den historiske udvikling har præget forholdet til religion.
Samtidig sættes kristendomsforløbet i perspektiv og det kræves, at eleverne kan anvende deres viden om kristendommen. Forløbet er det afsluttende og kræver bevidsthed på et højere taksonomisk niveau.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde