» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2006-08-01 re/m

Religion, 2006-08-01 re/m

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2006-08-01 re/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-19

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Introduktion til religion

Indhold Finn Jacobi og Hanne Josephsen (1987): Religionerne s. 11; "Blandt rodløse" - digt af Marianne Koluda
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Eleverne skal introduceres til faget, som en forudsætning for det videre arbejde med faget.
Hvad er religion og hvilken betydning har religion for det moderne menneske? - fælles diskussion i klassen med udgangspunkt i Marianne Koludas digt "blandt rodløse". Desuden en præsentation af Ninian Smarts seks-dimensionale religionsmodel.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kristendom

Indhold Litteratur:
Allan Poulsen og Jacob Schow-Madsen (1996): Kristendom i nutid (KIN)
Bibelen /www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm
Udleverede kopier


Indledning
Kristendom i nutid KIN s. 8-10
T1: Forsagelsen og Den apostolske Trosbekendelse

Skabelsen
Skabelsen: KIN s. 29-35
1. Mos. Kap. 1-2
T14: Johannes Sløk: Verden (KIN)

Syndefaldet
1. Mos. Kap 3
T6: Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (KIN)

Pagten mellem Gud og det jødiske folk
Den bibelske fortælling: KIN s. 133-135
1. Mos. 17,1-14 & 22,1-19 & 2. Mos. 19,1-8 & 19,16-20,21

Palæstina på Jesu tid
Palæstina på Jesu tid: KIN s. 140-142

Kristus og Jesus
Kristus og Jesus? KIN s. 44-52
Mark. 1,9-28 & 14-16
T23: Peter Widmann: Hvad kan vi vide om Jesus? (KIN)

Messiasforventninger
Messias: KIN s. 52-53
Es. 11,1-8 & 52,13-53,12 & Dan. 7,1-2 & 7, 9-14

Jesu opgør med autoriteterne
Etik og kristendom & Jesu opgør med autoriteterne & Guds søn? KIN s.56-60
Mark. 2,23-3,6 & 7,1-23

Næstekærlighed og tilgivelse
Næstekærlighed og tilgivelse KIN s. 60-62
Matt. 5,1-6,15 & 7,12 & 22, 34-40 & Luk. 10,25-37 & Rom.13,8-10
T 50: Søren Krarup: Næstekærlighed og kristendom (KIN)

Om Guds rige
Luk.15
PG. Lindhardt: prædiken over Luk.15 (kopi)

Undergerninger
Mark. 2,1-12 & Joh. 11,1-44 Invisteringskristendom og provokationskristendom
Jens Forman: En folkekirke – to evangelier (kopi)

Opstandelse og den nye pagt
Opstandelsen og den nye pagt: KIN s. 53-56
Mark. 16 & Rom 5,12-21

Himmelfart og dom
Himmelfart og dom KIN s. 63-64
Matt. 25,31-46 & Johs. 3,16-21

Helligånden
Helligånden: KIN s. 100-105
Apg. 1,3-8 & 2,1-25
T72: NFS. Grundtvig: I al sin glans nu stråler solen (KIN)

Kødets opstandelse og det evige liv
Syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv: KIN s. 108 –113
1. Kor. 15,3-22
T80: Samtale med P.G. Lindhardt (KIN)

Sakarmenter
Gudstjenesten: KIN s. 99-100

Dåb
Mark1,1-13 & Matt. 28,16-20
Dåb i dag fra ”kristne fester” 1987, af Thieckes (kopi)

Nadver
MM. s. 86-87 (Kopi)
Matt.26,17-35
Luthers nadveropfattelse (kopi)
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med undervisningen er, at give eleverne en grundlæggende viden om kristendommens baggrund og opståen, samt en forståelse for den udvikling kristendommen har gennemgået med specielt henblik på den lutherske kirke.Eleverne skal desuden stifte bekendtskab med grundlæggende religionsfaglige begreber for til sidst i forløbet at være i stand til selv at kunne anvende disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Islam

Indhold Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne; Gyldendal 1991 (MM)
Sct. Knuds gymnasium. Religionsfaggruppen: Islam (kompendium)
Edward Wulff Pedersen: Tekster og stemmer fra den muslimske verden; Gyldendal 1980 (kopi fra TSM).


Islamsforudsætninger og opståen - Hvad er islam?
Tekst: T2, T4 (Kopi fra TSM)
Baggrund: MM s. 88-96

Koranen og Gudsopfattelse
Tekst:T10, T14, T24 (kopi fra TSM), T11 (kompendium)
Baggrund: MM s. 96-98

Islam og kristendom
Tekst: T18 (kopi fra TSM), T9 (kompendium)
Baggrund: John Eposito: ”Hvorfor er Jerusalem så vigtig for muslimer?” (Kopi)
John Eposito: ”På hvilken måde ligner islam kristendommen og jødedommen?”(Kopi)

Dommedag og den fri vilje
Tekst: T12, T13, T14, T15 (kompendium)
Baggrund: MM s. 99-100

De rituelle forpligtelser - De fem søjler
Tekst: T38, T41, T52, T56, T59, T63 (kopi fra TSM), T20, T21, T22, T23 (kompendium)
Baggrund: MM s. 101-104

De traditionsbundne forpligtelser - Sharia
Tekst: Artikel: ”Sharia: Sharia er islamisk vejledning” (kopi)
Baggrund: MM s. 104-105

• Shia-islam og Sunni-islam
Baggrund: MM s. 105-109

Jihad: Hellig krig
Tekst: T65, T67 (kopi fra TSM)
”De blå øjnes syndrom” af Poul Vally. 2005 (kopi)
Djihad: Fra ”Ære og skam” Naser Khader, 1996 (kopi)
En tysk muslim om Jihad (kopi)

Muslimsk livsførelse – Kønsroller mm.
Tekst: T80
Safia Aoude: ”Vi behøver ingen Theo van Gogh” (kopi)
Uddrag af Nahid Riazs foredrag om kvindeundertrykkelse i islam (kopi)
Baggrund: MM s. 113-116
Om kvinders påklædning i forhold til mænd (kopi)
Hovedbeklædning for kvinder i fundamentalistiske religioner (kopi)



Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstfortolkning

Progression

Grundlæggende viden om islams etablering, dogmer og udtryk i dag, forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Religionskritik

Indhold Tre hovedtyper af forklaringer: Kausale, motivatoriske og funktionalistiske forklaringer. Læser fra videnskabsteori for begyndere s. 90-93 og s. 114-120
- Sekularisering: Læser fra Mennesket og magterne s. 205-207
- Freud: Læser fra Mennesket og magterne s. 244-248 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 44-45 + T14 (Ødipus-myten) + T15 (Drabet på urfaderen)s. 76-81
Feuerbach: Læser Mennesket og magterne s. 216 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s.37-39
- Marx: Læser fra Mennesket og magterne s. 216-222 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 39-41+ T10 (Religion er folkets opium) s. 69-70
- Darwin: Læser fra Mennesket og magterne s. 211-213 + artiklen "Al den snak om udviklingslære" fra http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100003720:aid=31592
Oldtidskundskab:
Hesiod: Theogonien 116-210; 435-506 (Kosmogoni, kosmologi), Theogonien 507-616; Værker og dage 42-105 Gud-menneske, Pandora, Værker og dage 119-201
(degeneration) v. Lene Andersen, Ovid: Metamorfoser 1-150 (degeneration) v. Otto Steen Due, Aiskylos: Prometheus v. 436-506 (evolution) Garff og Hjortsø, Platon: Protagoras 320-324 (evolution)
Xenophanes (gudekritik), Demokrit, Epikur, Lucrets II, 168-251, V, 146-234 Verden er ikke gudskabt, førstepartiklernes fald, verden er ikke gudskabt (materialisme) i Romersk Antologi, Platon: Staten II, 376E-383A (s. 89-99) (gudekritik) v. Hans Ræder

Desuden tekster og andet materiale som eleverne selv har fundet under arbejdet med projektrapporten.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning

Progression

Dette forløb er en del af et AT-forløb i oldtidskundskab og religion.
Der arbejde med nogle af oldtidens kosmologier og religionskritikere samt nogle af den nyere tids religionskritikere. Herved skulle eleverne gerne opnå indsigt i oldtidens religionsopfattelse og religionskritik samt 1800-1900 tallets religionskritikeres forklaring på religionens opståen og funktion i menneskers liv.

Produkt: Skriftlig projektrapport. Der arbejdes i grupper af 4-5 personer. De to fag skal begge afspejles i det færdige produkt, men ikke nødvendigvis i lige stort omfang.

Opgaveformulering: Udvælg en eller flere myter og/eller gudsopfattelser og undersøg disse ud fra en religionskritisk synsvinkel efter eget valg. Begge fag skal være repræsenteret i besvarelsen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Buddhisme

Indhold Andreasen m.fl."Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 side 141-153(øverst)

Bruun m.fl.: "Buddhismen", Gyldendal 1982, Tekst 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20.

Film: ”Den lange søgen” – Om buddhismen på Sri Lanka
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal opnå grundlæggende viden om: buddhismens opståen med baggrund i hinduismen, Buddha, hans lære (dharma) og munkeordenen (sangha).
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan buddhismens lære får betydning for og kommer til udtryk i buddhisternes liv både i fortid og i nutid.
Eleverne skal kunne bruge deres viden og anvende religionsfaglige begreber i tekstanalyse.
Der er i dette forløb især blevet lagt vægt på hinayana buddhismen, mens de to andre retninger blot er blevet nævnt.




Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde