Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Religion, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2006-08-01 re/m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-19 |
Indhold |
Finn Jacobi og Hanne Josephsen (1987): Religionerne s. 11; "Blandt rodløse" - digt af Marianne Koluda |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal introduceres til faget, som en forudsætning for det videre arbejde med faget.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Allan Poulsen og Jacob Schow-Madsen (1996): Kristendom i nutid (KIN) Bibelen /www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm Udleverede kopier Indledning Kristendom i nutid KIN s. 8-10 T1: Forsagelsen og Den apostolske Trosbekendelse Skabelsen Skabelsen: KIN s. 29-35 1. Mos. Kap. 1-2 T14: Johannes Sløk: Verden (KIN) Syndefaldet 1. Mos. Kap 3 T6: Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (KIN) Pagten mellem Gud og det jødiske folk Den bibelske fortælling: KIN s. 133-135 1. Mos. 17,1-14 & 22,1-19 & 2. Mos. 19,1-8 & 19,16-20,21 Palæstina på Jesu tid Palæstina på Jesu tid: KIN s. 140-142 Kristus og Jesus Kristus og Jesus? KIN s. 44-52 Mark. 1,9-28 & 14-16 T23: Peter Widmann: Hvad kan vi vide om Jesus? (KIN) Messiasforventninger Messias: KIN s. 52-53 Es. 11,1-8 & 52,13-53,12 & Dan. 7,1-2 & 7, 9-14 Jesu opgør med autoriteterne Etik og kristendom & Jesu opgør med autoriteterne & Guds søn? KIN s.56-60 Mark. 2,23-3,6 & 7,1-23 Næstekærlighed og tilgivelse Næstekærlighed og tilgivelse KIN s. 60-62 Matt. 5,1-6,15 & 7,12 & 22, 34-40 & Luk. 10,25-37 & Rom.13,8-10 T 50: Søren Krarup: Næstekærlighed og kristendom (KIN) Om Guds rige Luk.15 PG. Lindhardt: prædiken over Luk.15 (kopi) Undergerninger Mark. 2,1-12 & Joh. 11,1-44 Invisteringskristendom og provokationskristendom Jens Forman: En folkekirke – to evangelier (kopi) Opstandelse og den nye pagt Opstandelsen og den nye pagt: KIN s. 53-56 Mark. 16 & Rom 5,12-21 Himmelfart og dom Himmelfart og dom KIN s. 63-64 Matt. 25,31-46 & Johs. 3,16-21 Helligånden Helligånden: KIN s. 100-105 Apg. 1,3-8 & 2,1-25 T72: NFS. Grundtvig: I al sin glans nu stråler solen (KIN) Kødets opstandelse og det evige liv Syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv: KIN s. 108 –113 1. Kor. 15,3-22 T80: Samtale med P.G. Lindhardt (KIN) Sakarmenter Gudstjenesten: KIN s. 99-100 Dåb Mark1,1-13 & Matt. 28,16-20 Dåb i dag fra ”kristne fester” 1987, af Thieckes (kopi) Nadver MM. s. 86-87 (Kopi) Matt.26,17-35 Luthers nadveropfattelse (kopi) |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med undervisningen er, at give eleverne en grundlæggende viden om kristendommens baggrund og opståen, samt en forståelse for den udvikling kristendommen har gennemgået med specielt henblik på den lutherske kirke.Eleverne skal desuden stifte bekendtskab med grundlæggende religionsfaglige begreber for til sidst i forløbet at være i stand til selv at kunne anvende disse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne; Gyldendal 1991 (MM) Sct. Knuds gymnasium. Religionsfaggruppen: Islam (kompendium) Edward Wulff Pedersen: Tekster og stemmer fra den muslimske verden; Gyldendal 1980 (kopi fra TSM). Islamsforudsætninger og opståen - Hvad er islam? Tekst: T2, T4 (Kopi fra TSM) Baggrund: MM s. 88-96 Koranen og Gudsopfattelse Tekst:T10, T14, T24 (kopi fra TSM), T11 (kompendium) Baggrund: MM s. 96-98 Islam og kristendom Tekst: T18 (kopi fra TSM), T9 (kompendium) Baggrund: John Eposito: ”Hvorfor er Jerusalem så vigtig for muslimer?” (Kopi) John Eposito: ”På hvilken måde ligner islam kristendommen og jødedommen?”(Kopi) Dommedag og den fri vilje Tekst: T12, T13, T14, T15 (kompendium) Baggrund: MM s. 99-100 De rituelle forpligtelser - De fem søjler Tekst: T38, T41, T52, T56, T59, T63 (kopi fra TSM), T20, T21, T22, T23 (kompendium) Baggrund: MM s. 101-104 De traditionsbundne forpligtelser - Sharia Tekst: Artikel: ”Sharia: Sharia er islamisk vejledning” (kopi) Baggrund: MM s. 104-105 • Shia-islam og Sunni-islam Baggrund: MM s. 105-109 Jihad: Hellig krig Tekst: T65, T67 (kopi fra TSM) ”De blå øjnes syndrom” af Poul Vally. 2005 (kopi) Djihad: Fra ”Ære og skam” Naser Khader, 1996 (kopi) En tysk muslim om Jihad (kopi) Muslimsk livsførelse – Kønsroller mm. Tekst: T80 Safia Aoude: ”Vi behøver ingen Theo van Gogh” (kopi) Uddrag af Nahid Riazs foredrag om kvindeundertrykkelse i islam (kopi) Baggrund: MM s. 113-116 Om kvinders påklædning i forhold til mænd (kopi) Hovedbeklædning for kvinder i fundamentalistiske religioner (kopi) |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGrundlæggende viden om islams etablering, dogmer og udtryk i dag, forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tre hovedtyper af forklaringer: Kausale, motivatoriske og funktionalistiske forklaringer. Læser fra videnskabsteori for begyndere s. 90-93 og s. 114-120 - Sekularisering: Læser fra Mennesket og magterne s. 205-207 - Freud: Læser fra Mennesket og magterne s. 244-248 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 44-45 + T14 (Ødipus-myten) + T15 (Drabet på urfaderen)s. 76-81 Feuerbach: Læser Mennesket og magterne s. 216 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s.37-39 - Marx: Læser fra Mennesket og magterne s. 216-222 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 39-41+ T10 (Religion er folkets opium) s. 69-70 - Darwin: Læser fra Mennesket og magterne s. 211-213 + artiklen "Al den snak om udviklingslære" fra http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100003720:aid=31592 Oldtidskundskab: Hesiod: Theogonien 116-210; 435-506 (Kosmogoni, kosmologi), Theogonien 507-616; Værker og dage 42-105 Gud-menneske, Pandora, Værker og dage 119-201 (degeneration) v. Lene Andersen, Ovid: Metamorfoser 1-150 (degeneration) v. Otto Steen Due, Aiskylos: Prometheus v. 436-506 (evolution) Garff og Hjortsø, Platon: Protagoras 320-324 (evolution) Xenophanes (gudekritik), Demokrit, Epikur, Lucrets II, 168-251, V, 146-234 Verden er ikke gudskabt, førstepartiklernes fald, verden er ikke gudskabt (materialisme) i Romersk Antologi, Platon: Staten II, 376E-383A (s. 89-99) (gudekritik) v. Hans Ræder Desuden tekster og andet materiale som eleverne selv har fundet under arbejdet med projektrapporten. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dette forløb er en del af et AT-forløb i oldtidskundskab og religion.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Andreasen m.fl."Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 side 141-153(øverst) Bruun m.fl.: "Buddhismen", Gyldendal 1982, Tekst 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20. Film: ”Den lange søgen” – Om buddhismen på Sri Lanka |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå grundlæggende viden om: buddhismens opståen med baggrund i hinduismen, Buddha, hans lære (dharma) og munkeordenen (sangha).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|