» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2006-08-01 re/n

Religion, 2006-08-01 re/n

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Steffen Gottschalck Rasmussen
Hold 2006-08-01 re/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kristendom

Indhold Bibelen (ny oversættelse)
Ordet og Jorden. Kristendommen forkyndt og fortolket v. Johnny Thiedecke. Pantheon 1990. (Or.)
Kristendom i nutid v. Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen. Munksgård 1997. (Kr.)
Helge Bechmann: Kirkehistoriske konfrontationer. Nyt nordisk forlag 1972. (Be.).
Dansk Prosa 1940-1955 v. Finn-Brandt-Pedersen.(DP). Gyldendal 1975.
Ander Nygren: Den kristne kærlighedstanke. Munksgaardserien nr. 13, 1965
Introduction:
Mircea Eliade:De religiøse ideers historie. København 1983. Begyndelsen af forordet.
Kernestof:
Det gamle Testamente.
1. Skabelse og stamfadersagn.
Første Mosebog, 16-18, 15
2. Åbenbaringer:
Anden Mosebog 3, 19-20
3. Kongetid og profeter.
Første Samuelsbog 9-10, 16, Første Kongebog 18, Esajas 52, 13-53, Daniels Bog 7, 1 og 13-15
Det ny Testamente.
1.Jesus og Johannes Døberen.
Johannes 1, Matthæus 3, Markus 6, 14-29, Peder Widmann: Hvad kan vi vide om Jesus (Kr.23).
2. Taler og Samtaler.
Matthæus 5-7, Tolkninger af Bjergprædikenen (Or. 17), Matthæus 16, 13-20, Interview m. Villy Sørensen (Kr.24 uddrag).
3.Lignelser.
Markus 4, 1-20, Lukas 15, 11-32, P. G. Lindhardt: Dans noget mere (Or. 18)
4.Jesu lidelse, død og opstandelse.
Matthæus 21, 1-17, Luthers nadveropfattelse (Or. 30), Markus 14, -16, 20, Niels Henrik Gregersen: Opstandelsens begivenhed(Kr. 33) , Samtale m. P. G. Lindhardt (Kr. 80).
5. Aposteltiden.
Apostlenes Gerninger 1-2, 13, 8, 1-4,9, 1-31, Romerbrevet1, 1-17; 4.
6. Den kristne kærlighedstanke.
Første Korintherbrev 13, Anders Nygren: Den kristne kærlighedstanke s. 115-116.
7. Reformation.
Luther: Hvad er virkelig gode gerninger? (Be. 58), Aksel Heltoft: Kælderen.(DP).
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Etiske problemstillinger
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

At bibringe eleverne indsigt i kristendommens og kirkens opståen og udvikling over reformationen til idag.
Eleverne skal kunne forstå, på hvilken måde Det gamle Testamente er anvendt og fortolket i Det ny Testamente.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Islam

Indhold Religionshåndbogen. Gad 1994.
Jens M. Steffensen: Islam-fra beduinkult til verdensreligion. Systime 2001. (JS).
Religionhistoriske tekster v. Sven Fenger. Akademisk Forlag 1977. (RT).
Gads religionhistoriske tekster. Gad 1995. (GRT).
Merete Munk og Cilla Transø: Islam. Panteon 1995.
Politikens særtryk om islam. Marts 1996.
Fyens Stiftstidense 16/1 1998. (FS).
Edvard Wulf Pedersen: Islam. Gyldendal 1980. (EWP).
1. Oprindelsen. Hvad er islam.
a. GRT s. 414-415: Den første åbenbaring.
b. EWP tekst 2: Hvad er islam.
c. JS tekst 1 (Den indsvøbte),2 (Morgenlyset), 3 (De med mål snydende), 5 (Profetens natterejse).
Religionshåndbogen s. 195-198.

2. Gud, engle, de sidste tider, billeder.
a. JS tekst 7 (Opstandelsen), 8 (Den indtræffende), 9 Imrans slægt, 10 (Marjam), 12 (Koen), 13 (Marjam).
b. Billeder. JS tekst 11 (Kvæget), GRT s. 418.
c. Sufisme. Dielal ud-din Rumi i RT s. 245.

De 5 søjler.
a. Bekendelsen. EWP tekst 35, 36.
b. Bønnen. JS tekst 15 (Koen), 16 (Bøn i islam).
c. Almisse. JS tekst 17 (Jernet), 18 (Boden).
d. Fasten. JS tekst 19 (Koen), Helle Lykke Nielsen i FS 15/1 1998.
e. Valfarten.JS tekst 20 (Valfartefesten), 21 (Koen), 22 (Den kritiske Jalal), 23 (Jalal overgiver sig), 24 (Valfartens ide),EWP tekst 64 (Den store arafatdag), Video om valfarten.
Religionshåndbogen s. 200-203.

4. Familien.
a. Om kvinder i GRT s. 419-420.
b. Traditionelt muslimsk kvindesyn (Tekst 32 i Mennesket og Magterne).
c. Kvindelig omskæring i Danmark (Merete plum og Cilla Transø: Islam s. 120-121).
Religionshåndbogen s. 207-209.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Islams opståen og udvikling.
De 5 søjler.
Menneskesyn.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Buddhisme

Indhold Jens Brun, Lindtner og Boile Nielsen: Buddhismen. Gyldendal 1982.
Finn Jacobi og Hanne Josephsen: Religionerne. Munksgaard 1987.
Relogionshåndbogen 1994.
Indledning og den ældste buddhisme.
T 5, 10, 11.
Nirvana-lidelsens ophør.
T 13, 14.
De 4 ædle sandheder.
T 18, Religionerne s. 149-151.
Genfødsel og livshjulet, lidelsens årsag.
T s. 48 (livshjulet m.tekst),9,8,6,7,17.
Religionshåndbogen s. 128-134.
Faget har deltaget i AT sammen med old. og fysik.Emne: Hellige bygninger.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

Bibringe eleverne indsigt i en indisk religion og i den indiske tankeverden m. udgangspunkt i de 4 ædle sandheder og livshjulet. At behandle opfattelsen af tid i indisk og jødisk/kristen tradition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Eskimoerne

Indhold Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne. Gyldendal 1976.
Religionshåndbogen 1994.
Introduktion til religionen og forholdet til dyrene.
T 2, 3, 4, 6, 7, 20.
Kosmologien.
T 80, 84, 85.
Amuletter og mana.
T 15.
Riter.
T 12, 14, 27, 37, 40.
Kulten.
T 57.
Shamanisme.
T 71.
Sygdom.
T 102, 107.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

At analysere, fortolke og perspektivere faget dokumentarisle materiale.
At øve eleverne i almindelige religionsfaglige termer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning