Termin | Sommereksamen 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Religion, C |
Lærere | Helene Hannibal |
Hold | 2006-08-01 re/y |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-25 |
Indhold |
Bibelen, netudgave. Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne" (M&M) Gyldendal 1991, side 34-39, 61-80, 86-87 Poulsen og Schow-Madsen: "Kristendom i nutid" (Kin), Gyldendal 2000, tekst 6, 14, 49, 50, 71, 72 samt side 100-105. |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med undervisningen er, at give eleverne en grundlæggende viden om kristendommens baggrund og opståen, samt en forståelse for den udvikling kristendommen har gennemgået med specielt henblik på den lutherske kirke.eleverne skal yderligere stifte bekendtskab med de grundlæggende religionsfaglige begreber for til sidst i forløbet at være i stand til selv at kunne anvende disse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne", Gyldendal 1991, side 88-116. Wulff Pedersen: "Islam Tekster og stemmer fra den muslimske verden", Tekst 2, 29, 19, 31, 32, 33, 34, 36, 37, 62, 65, 67. Artikler: "Udskejelserne efter Mekka", Information 29. april 2006. "Ramadan og ramasjang", Politiken 27. oktober 2005. "Sharia er islamisk vejledning" Interview med Sherin Khankan,Jyllands-Posten, 29. november 2004. "De blå øjnes syndrom", Infornmation 21. november 2005. Kronik af Safia Aoude: "Vi behøver ingen Theo van Gogh", Berlingske Tidende, 13. december 2004. John Esposito: ”Hvorfor er Jerusalem så vigtig for muslimer?” i Esposito: "Hvad enhver bør vide om islam", Forlaget Vandkunsten 2003. |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGrundlæggende viden om islams dogmer, etablering og udtryk i dag. Forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Andreasen m.fl."Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 side 142-153. Bruun m.fl.: "Buddhismen", Gyldendal 1982, Tekst 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal anvende på nuværende tidspunkt kunne anvende religionsfaglig terminologi. Som led i den overordnede progression skal ved hjælp af disse begreber kunne sammenligne buddhismen med de øvrige gennemgåede religionstyper. Eleverne skal bl.a. opnå indsigt i et helt anderledes relsesbegreb og således kunne sætte deres egen kulturelle og religiøse beggrund i perspektiv. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bygningsdatabaser på nettet |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal udforme en hypotese som en problemformulering, arbejde sig ind på de nødvendige ressourcer og diskutere veje til afprøvning af problemformuleringens hypotese, foretage denne afprøvning og give et begrundet svar på problemformuleringen |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Esben Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne, Gyldendal 1991, side 205-207, 216-220, 235-237, 146-247. Jes Nysten: "Religionskritik og ny teologi", Gjellerup og Gad 1984, Tekst 7, 9, 10, 12, 13, 14 og 15. J.P. Sartre: "Eksistentialisme er humanisme", Vintens Forlag, 1984, side 23-26. |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er dels at give eleverne kendskab til religionskritikkernes tanker omkring religion, dels at eleverne opnår forståelse for hvordan den historiske udvikling har præget forholdet til religion.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|