» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2006-08-01 re/y 2.g

Religion, 2006-08-01 re/y 2.g

Termin Sommereksamen 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Helene Hannibal
Hold 2006-08-01 re/y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kristendom

Indhold Bibelen, netudgave.
Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne" (M&M) Gyldendal 1991, side 34-39, 61-80, 86-87
Poulsen og Schow-Madsen: "Kristendom i nutid" (Kin), Gyldendal 2000, tekst 6, 14, 49, 50, 71, 72 samt side 100-105.
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Målet med undervisningen er, at give eleverne en grundlæggende viden om kristendommens baggrund og opståen, samt en forståelse for den udvikling kristendommen har gennemgået med specielt henblik på den lutherske kirke.eleverne skal yderligere stifte bekendtskab med de grundlæggende religionsfaglige begreber for til sidst i forløbet at være i stand til selv at kunne anvende disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Islam

Indhold Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne", Gyldendal 1991, side 88-116.

Wulff Pedersen: "Islam Tekster og stemmer fra den muslimske verden", Tekst 2, 29, 19, 31, 32, 33, 34, 36, 37, 62, 65, 67.


Artikler:
"Udskejelserne efter Mekka", Information 29. april 2006.
"Ramadan og ramasjang", Politiken 27. oktober 2005.
"Sharia er islamisk vejledning" Interview med Sherin Khankan,Jyllands-Posten, 29. november 2004.
"De blå øjnes syndrom", Infornmation 21. november 2005.
Kronik af Safia Aoude: "Vi behøver ingen Theo van Gogh", Berlingske Tidende, 13. december 2004.

John Esposito: ”Hvorfor er Jerusalem så vigtig for muslimer?” i Esposito: "Hvad enhver bør vide om islam", Forlaget Vandkunsten 2003.
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Grundlæggende viden om islams dogmer, etablering og udtryk i dag. Forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Buddhisme

Indhold Andreasen m.fl."Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 side 142-153.

Bruun m.fl.: "Buddhismen", Gyldendal 1982, Tekst 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal anvende på nuværende tidspunkt kunne anvende religionsfaglig terminologi. Som led i den overordnede progression skal ved hjælp af disse begreber kunne sammenligne buddhismen med de øvrige gennemgåede religionstyper. Eleverne skal bl.a. opnå indsigt i et helt anderledes relsesbegreb og således kunne sætte deres egen kulturelle og religiøse beggrund i perspektiv.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 8 - hellige bygninger

Indhold Bygningsdatabaser på nettet
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Projektarbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Eleverne skal udforme en hypotese som en problemformulering, arbejde sig ind på de nødvendige ressourcer og diskutere veje til afprøvning af problemformuleringens hypotese, foretage denne afprøvning og give et begrundet svar på problemformuleringen

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Projektarbejde

Religionskritik

Indhold Esben Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne, Gyldendal 1991, side 205-207, 216-220, 235-237, 146-247.
Jes Nysten: "Religionskritik og ny teologi", Gjellerup og Gad 1984, Tekst 7, 9, 10, 12, 13, 14 og 15.
J.P. Sartre: "Eksistentialisme er humanisme", Vintens Forlag, 1984, side 23-26.
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet med forløbet er dels at give eleverne kendskab til religionskritikkernes tanker omkring religion, dels at eleverne opnår forståelse for hvordan den historiske udvikling har præget forholdet til religion.
Samtidig sættes kristendomsforløbet i perspektiv og det kræves, at eleverne kan anvende deres viden om kristendommen. Forløbet er det afsluttende og kræver bevidsthed på et højere taksonomisk niveau.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde