» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2006-08-01 re/z 2.g

Religion, 2006-08-01 re/z 2.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Anne-Grethe Elkjær
Hold 2006-08-01 re/z
Beskrivelse Eksamensform a er valgt, dvs. 24 min pr elev og max.2,5 normalside
Sidst opdateret 2007-04-25

Introduktion til religion. Sækularisering.

Indhold Tegneserie af Nikoline Werdelin fra Alt for Damerne. 14/2006 side 87
Religionerne. Tekster og fremstillinger. Finn Jacobi, Hanne Josephsen . 1987 side 11.Digt af Marianne Koluda: Blandt rodløse
Opslagsord: Sekularisering
Omfang 3.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer

Progression

Vække elevernes interesse for faget.
Give en kort faglig oversigt over verdensreligionerne, der blev sat ind i en verdenshistorisk og en geografisk sammenhæng, ud fra oversigtkort. Udganspunkt for demokratisk valg af hvilke religioner vi skal læse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kristendom

Indhold www.Bibelen.dk
Kristendom i nutiden af A. Poulsen go J. Schow-Madsen, tekst 1, 6, 49,50 og 82
Thiedecke: Kristne fester, tekst 3,4 og 5
M&M = Baggrundsstof i grundbogen: Esben Andreasen m.fl. Mennesket og magterne Mennesket og magterne. Siderne side 34,2-36,1.
37 nederst-40 øverst. 43-45, 61-63, 65-78.2, 79.1-80,81-83, 86-87.
GT/NT. = Tekster i Gamle Testamente (GT) eller Ny Testamente.(NT)

Emne
Introduktion: Sækularisering, Trosbekendelsen.
Forsagelsen og den apostolske Trosbekendelse Fra Kristendom i nutid, tekst 1 (kopi)(1s)
Marianne Koluda. Politiken 17.12.1980. Digt: Blandt rodløse.
1. Skabelsen.
GT 1.Mosebog kap.1 og 2 Skabelsesmyterne
Sangene: ”Op al den ting som Gud har gjort.” ” Myten om Lillith”. Kritisk sang (kopi)

2. Syndefaldet.
GT 1. Mosebog kap. 3, Syndefaldsmyten
Kristendom i nutiden tekst 6. Dorothee Sölle. Syndefald, arbejde og kærlighed

3. Pagterne mellem Gud og det jødiske folk.
GT. 1. Mosebog kap. Kap.17 vers 1-14: Abrahams pagten
GT 2.Mosebog kap.19. og 20.v.1-21: Sinaipagten/Loven.
M &M: side 34-36, side 37 nederst - 40 øverst Side 43-46

4. Messiasforventningerne
GT Esajas kap.52 vers 13-15 og kap. 53: Messiasbegrebet. + M&M s.39 og 65
2. Samuelsbog kap.7: Davidspagten.

5. Er Jesus Messias ?. Det ny testamente og Jesusbevægelsen.
NT Mat. kap.1.1, Markus 8.29-31, Johannes 6.14-15. Hvem er Jesus?
M&M side 61-64. B. side 65-68.

6. Den historiske Jesus. Dåben og undergerninger
NT Mattæus kap. 3-4.v.11.:Jesu dåb og fristelsen i ørkenen:
NT Markus kap. 1.v.4-34. Jesu undergerninger.
NT Johs. 11.1-44. Opvækkelsen af Lazarus
M&M side 68-70, 1. spalte
7. Jesus og loven.
NT Markus kap 2.v.23-3.v.6,
Mattæus 5.v.17-20 læses intensivt. Mattæus kap. 5-7 Bjergprædikenen læses ekstensivt
Paulus brev til romerne kap. 13.v.8-10 Mattæus kap. 22.v.34-40. .
M&M. side 70-73: Jesu lære og virke.

8. Lignelse om Guds rige, den fortabte søn, næstekærlighed og barmhjertighed.
NT Lukas kap 15, vers 11-32, Lukas kap. 10.25-37
Johs. Nissen: ”Budskab og konsekvens” (i kompendiet).
Søren Krarup: ”Næstekærlighed og kristendom” (i kompendiet).
Tekst 49 og 50 fra Kristendom i nutiden af Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen (kopi)

9. Korsfæstelse og opstandelse, pinsen
NT Markus kap. 14.-kap.16.8 + Rom. 5,12-21 + M&M side 73-78ø.
Grundtvig: ”I al sin glans nu stråler solen” Helligånden

10. Nadveren. Luther og Reformationen
NT Mattæus kap. 26,v,19-35: Nadverens indstiftelse + Luthers nadverforståelse. Kopi.
M&M side 86-87. Den evangelisk-lutherske kirke.

11. Dåben. Paulus om lov og evangelium
Thiecke: Dåbsritualet fra Kristne fester. Tekst 3,4 og 5. 1987
Paulus brev til Galaterne kap 3.23-29 + M&M side 79,2-80

Johs. Møllehave: ”Det evige liv”. Fra Kristendom i nutid, tekst 82 (1s)
Forsiden til Chr. III’s bibel, 1550. kopi
Kirsten Høeg. Prædiken: Du har lov til at være en fiasko. Kopi
Filmen: Life of Brian
Omfang 19.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Religionskritik set i lyset af sækulariseringen

Indhold Mennesket og magterne side 216-217, 235-236, 237-238.
Jacobi og Josephsen: Religionerne side 16. Feuerbach.
Mennesket og magterne. En tekstsamling side 296, Nietzsche.
Det er religion. En historisk mosaik af Jeppe Sinding Jensen. side 58-59. Marx
Mennesket og magterne. En tekstsamling side 296-97. Sartre
Omfang 3.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Islam

Indhold Mennesket og magterne side 88-105, 113-116
Kompendium bestående af:


Statiske eller dynamiske religionsfortolkninger
Lukkede eller åbne samfund. Af Karl Popper
Fundamentalistisk eller moderne teologisk religionsforståelse
Kampene om muslimernes sjæle. Af Birgitte Alfter, 2006
En moderne muslim. Af Lotte Folke Kaarsholm. 2006
Islam i Danmark. Af O. Borg og T.L. Hansen 2004
Saudiarabiske kvinder flirter sig til store rabatter. Af Martin S. Sørensen. 2006
Hvad er islam? Islam i relation til de to andre religioner
Fælles grundmyter – mellem religionerne. Jødedom og islam. GT 1. Mos., kap 16.1-16.16, Kap 21.1-21 og Koranen Sura 21.128-138
Hvad betyder islam? Af Sayyid Abu-I-A’la Maududi
Islam er underkastelse under Gud. Af Abdul Halim Mahmud
Historisk kildeoversigt Jens Forman. Muslimernes religion. Systime 2006 side 22-26, klippet

Monoteismen – én gud og helligskriftet Koranen
- kampen om fortolkningen
Syv modsigende principper. Af Ahmad A. Galwash
’Enhver er fri til selv at fortolke Koranen’. Af Ramy El-Dardiry
LE TEMPS. Af Patricia Briel i den schweiziske avis le Tems
Muslimer lever gennem Koranen. Af Yusuf K. Ibish

Determinisme – gerningsretfærdighed?
Døde, frelsen-fortabelsen og dommedag
Koranen og Guds vilje og dommen. Tekst 31 E. Wulff Pedersen.
Om skæbnen og friheden. A. A. Galwash. Tekst 32. E. Wulff Pedersen.
Menneskets frihed. G. A. Parwez. Tekst 33. E. Wulff Pedersen.
Efter døden. A. A. Galwash. Tekst 34
Gud og katastrofen. Hvor var Gud? Af Leif K. Sørensen og C. Vincents.Kristeligt Dagblad jan 2005
Parallellæsning/Nåden - frelsen. Fra: Den kristne religion. J. Forman
De fem søjler:
1+2) Trosbekendelsen og bønnen
Trosbekendelsen. Bønnen. Tekst 37 Islam. Tekst og stemmer. Af C. Levi-Strauss, samt uddrag fra
tekst 35 og 36
Bønnen sura 17,79-80; 20,131; 5,7-9; 2,139; 40,61; 2,187 og sura 62, 10-11
3) Almissen
Fra Politikens Islam leksikon, Koranen Sura 19,55-56, 2,177, 4,37-38,25,68, sura 2,262-271og fra http://www.islamstudie.dk/islam_soejler.almisse.htm
4) Fasten
Ramadan og ramasjang. Af Aske Munck, Dubai. 2005
5) Pilgrimsfærden.
Formålet med pilgrimsfærd. Af Charis Waddy. Tekst 62. Islam. Tekst og stemmer.
Udskejelserne efter Mekka. Fra Beirut til Damaskus. Af Mikkel Fyhn Christensen

Emne- religion-politik, magt-afmagt, djihad - martyrium
Koranen om djihad. Islam. E. Wulff Pedersen. Gyldendal, 1985 (Txt 65)
Krig – forurening og den ’store djihad’. Af Yusuf K. Ibish. Islam. (Txt 67)
De blå øjnes syndrom. Af Paul Valley. 2005.The Independent
Omfang 14.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstanalyse

Progression

Brugen af it

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Buddhisme

Indhold Frede Møller-Kristensen: Tekster til buddhismen. Gyldendal 1980. (M-K)
Mennesket og magterne. En grundbog til religion. Gyldendal 1991. Side 141-153


I. Buddha:
Grundbogen side 141-147. Besvar spørgeark hjemmefra, vi gennemgår lektien via en quiz.

Buddhalegenden M-K side 19-34. Arbejdsspørgsmål/opgaver/tegneserie.
Dhamma = læren:
De fire ædle sandheder og Benarestalen (tekst 3-4) M-K s. 46-48.
Mennesket og magterne side 147-149
Årsagskæden (tekst 5) M-K s. 48-49

Der er intet bestandigt jeg (tekst 7-9) M-K s.53-59
Mennesket og magterne side 149-150

Samsara (tekst 10) M-K s. 60
Årsagen til genfødsel (tekst 13 og 15) K-M s. 62, 63-64
Kamma/karma (tekst 16) side 64-65

Nirvana (tekst 25-27) M-K s. 78-80


III. Sangha = munkeordenen - og lægfolket
Munkevæsenet. (tekst 1-6) M-K side 81-87
Munke og lægfolket (tekst 7) M-K s. 88 øverst
Mennesket og magterne side 150-153

Billeder: Livshjulet


Video: Serien: Den lange søgen. Buddhismen på Sri Lanka. Enkelte klip fra "Den lille Buddha"
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medicinsk etik

Indhold Video: Abort - et ensomt valg. 30 min.
Internetsider
Etikken og religionerne redigeret af Jensen, Tim og Rothstein, Michael. Aschehoug, 1998.
337-338, 359-360,
Den optimale behandling redigeret af Mikkelsen, Poul Storgaard. Århus, Systime, 2001.
side 13-22, 85, 86-88, 89-91, 98-100, 101-106
Klip fra TV udsendelsen april 2007 om Niki der fik nyt hjerte
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde