» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2007-08-01 re/2a (2a re)

Religion, 2007-08-01 re/2a (2a re)

Termin Sommereksamen 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Martha Haahr
Hold 2007-08-01 re/2a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-08

Eksamenspensum 2008

Indhold

Introduktion. Naturfolk. Nordisk religion. Litteratur: Mennesket og magterne. Red. E.Andersen mfl., Gyldendal 1991.(Mm))Red. A. Sørensen mfl.. Gyldendal 1985. Vikingernes religion og livsanskuelse : Uffe Hartvig Larsen.(Vrl.) Opslagsbog: Religion/ livsanskuelser.(RL.)   Intro.: Naturfolkenes religioner. Myter, mana, makro- mikrokosmos/associations-principperne, animisme (gudsforholdet) riter/tabu og kult. Shamaner og magikere, totem, hellige genstande og overgangsriter. Kultfester og deres betydning. Kosmos og kaos. S. 12-22 (Mm). Nordisk religion: Kildeforhold (Vrl.s.7-1o og Vikingetiden. (Vrl.)11-18. Kosmologi, antropogoni og eskatologi . (Vrl.). Vølvens spådom . Video. 15 min. med spørgsmål. Gudestammerne : Vaner, aser og jætter. Læreroplæg. Tavlen. Kosmologien s. 45 (Vrl). Officiel kult .Baggrundslæsning: s.110-117.(Vrl). Privat kult . Baggrundslæs.: S. 118-121. (Vrl.).. Magi : Baggrundslæsning s.122-132 (Vrl.). ) Slægt og ære . Baggrundslæsning: S. 88-97.(Vrl.). Tekst 5: Blowulf om Frændedrab. S.161-62. (Vrl.). Skæbnetro . Baggrundslæsning: S.98-102. (Vrl.). Tekst 17: Kong Halfdans lykke. S. 178. (Vrl.). Skæbnetro . (Baggrundslæsning: S. 103-106. (Vrl.).) Jegsjæl og frisjæl . Baggrundslæs. s. 107-109.(Vrl.). Tekst 21: Vigfus' fylgje. S. 182 Døden . Baggrundslæs.:133-140. (Vrl.). Tekst 40. Thorolf går igen.. S. 213-216. (Vrl.). Fra hedenskab til kristendom . Kulturmøde . Baggrundslæsning s.141-150.(Vrl.). Tekst 55: Grågåsen om magi. S. 241. (Vrl) Det lukkede og det åbne samfund. Af Karl R. Popper (1902-94).Tekstklip fra
”The Open Society. 1945". Samfundstænkning i 100 år af M. Blegvad m.fl. 1984   s.155-8    4.5 ns. Net-opgaver: Pararbejde. http://www.roennebech.dk/mytologi/my_lex_a-k.html#Heimdal Prøveeksamen: Tekst 32: Fortællingen om vølse. S. 196-201

Tjekliste/prøve - evaluering
______________________

Forløb - 2:  Islamforløb   0. Baggrundslitteratur: Læsning i Mennesket og magterne. S. 88-96. (Supplerende stof) Kildeforhold og Muhammreds biografi – og geografisk placering (Nedenstående tekster er samlet i et kompendium som medsendes til censor. Alle referencer er påført)) 1. Statiske eller dynamiske religionsfortolkninger 2. Fundamentalistisk eller moderne teologisk religionsforståelse. M. Haahr, 2006 (Supplerende stof) 4. En moderne muslim.Af Lotte Folke Kaarsholm. 2006 2. Hvad er islam? Islam i relation til de to andre religioner 6. Fælles grundmyter - mellem religionerne. Jødedom og islam. GT og Koranen    9. Hvad betyder islam (Mm) s. 96-99 (til Fri vilje)
3. Monoteismen – én gud og helligskriftet Koranen
- kampen om fortolkningen              
9. Syv modsigende principper. Af Ahmad A. Galwash 
10. ’Enhver er fri til selv at fortolke Koranen’. Af Ramy El-Dardiry 
LE TEMPS. Af Patricia Briel i den schweiziske avis le Tems

4. Determinisme – gerningsretfærdighed?
Døden, frelsen - fortabelsen og dommedag
15. Efter døden. A. A. Galwash. 16. Gud og katastrofen. Hvor var Gud? Af Leif K. Sørensen og C. Vincents. Eksamenstræning: 5. De fem søjler:
1+2) Trosbekendelsen og bønnen. 18. Trosbekendelsen. Bønnen. Af C. Levi-Strauss,
samt uddrag fra tekst 35 og 36
Bønnen (19). Sura 17,79-80; 20,131; 5,7-9; 2,139; 40,61; 2,187 og sura 62, 10-11
3) AlmissenFra Politikens Islam leksikon, Koranen Sura 19,55-56, 2,177, 4,37-38,25,68,
sura 2,262-271og fra http://www.islamstudie.dk/islam_soejler.almisse.htm
4) Fasten Fasten som vidnesbyrd. Af Noura Akhiat. 2003
Ramadan og ramasjang. Af Aske Munck, Dubai. 2005
5) Pilgrimsfærden Formålet med pilgrimsfærd. Af Charis Waddy
Udskejelserne efter Mekka. Fra Beirut til Damaskus. Af Mikkel Fyhn Christensen Video – Gæst hos Gud.(Supplerende stof).

Omfang 32
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksamenspensum fortsat -

Indhold 3. Forløb - kristendom   Litteratur: Allan Poulsen og Jacob Schow-Madsen (1996): Kristendom i nutid (KIN) Bibelen /www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm. Udleverede kopier.      
Punkterne anfører emner ikke moduler
Om kristendom : Baggrundslitt. i Mennesket og magterne (Mm) s. 61-71. Bl.a. temaet -
Palæstina på Jesu tid.   Skabelsen Skabelsen: KIN s. 29-35, 1. Mos. Kap. 1-2   Syndefaldet 1. Mos. kap 3.  Og  Tekst 6: Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (KIN)   Jesus og Kristus. De to naturer Kristus og Jesus? KIN s. 44-52 Mark. 1,9-28 & 14-16 T23: Peter Widmann: Hvad kan vi vide om Jesus? (KIN)   Næstekærlighed og tilgivelse Næstekærlighed og tilgivelse KIN s. 60-62 Matt. 5,1-6,15 & 7,12 & 22, 34-40 & Luk. 10,25-37 & Rom.13,8-10  T 50: Søren Krarup: Næstekærlighed og kristendom (KIN) s. 88-89 Lukas 10,25-37. Den barmhjertige samaritan   Jesu opgør med autoriteterne – og prædiken, forkyndelse Markus 2,23-28 Aksplukningen på sabbatten Markus 3,01-3,6 Helbredelsen af manden med den visne hånd Markus 3,31-35. Jesu sande slægtninge
Markus 7,1-30 Spørgsmålet om rent og urent Markus 2,1-12    Helbredelsen af den lamme i Kapernaum                                                                                                        Næstekærlighed og tilgivelse
Matthæus 5,1-6,15    Bjergprædikenen, Matt 7,12 (Den gyldne regl)
                                                                                                        Om Guds rige Lukas kap. 15. og P. G. Lindhardt: prædiken over Luk.15 (kopi)                                                                                                                            Invisteringskristendom og provokationskristendom På baggrund af Jens Formans distinktion (kopi)   Sakarmenter (lærernoter) Mm s. 77 nederst-78 øverst. Gudstjenesten: KIN s. 99-100 og s.84-86 i Mm. Dåb Mark1,1-13 Johannes Døberen og Jesus
Mark. 10.13-16 Jesus og de små børn,
Matt. 28,16-20 Missionsbefalingen Nadver  MM. s. 86-87, Matt.26,17-35   Eksamenstræning: Du gav mig – oh Herre. C.R. Sundell 1943. K.L. Aastrup 1945 Prædiken: Den skandaløse gud. Af G. S. Geil. Tekst 41 fra Kristendom i nutiden .(kopi)   Kort oversigt over verdensreligionerne. Verdenshistorisk og geografisk. Herunder sekularisering og modernitet a) A+B Tabeller mv: Verdensreligionerne – historisk og geografisk.(Internettet)/ Fronter b) S. 225-239. Fra: Religion og kultur. Red. E. Andrea-sen.2002 (klippet og lettere bearbejdet)
c) Artikel: Er paven en hedning? Af G. Petersen. Information, 2. okt. 2007. (Eksamenstræning) d) Artiklen: Kirkekamp til stregen. Af O. Olesen. Information 3. April 2007. (Eksamenstræning)
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT7: Etiske valg - samarbejde med old

Indhold

Etik. Sekulær etik - pligt- og konsekvensetikken.
Materiale: 
Jeremy Bentham. Af En indføring i principperne for moral og lovgivning (1789) Oversat af Sven Erik Nordenbo i Moral og samfund,
p. 74-79, Folkeuniversitetet, København 1978.
E. Kant: Af Grundlæggelse af moralens metafysik. Fra Moralen og  dens begrundelse. Ved B.Troelsen s.47-53.
Muligvis med inddragelse af P. Singers etik og Hans Jonas’ miljøetik. Afhænger af elevernes valg af emner. Valget er frit fra medierne, Etisk råds hjemmeside mv.

Metoder:            
a) Den nykritiske tekstlæsningsmetode
b) suppleret med den pragmatiske kommunikations-analyse
c) filosofiens begrebsanalyse. Fagbegreber og kategoriseringer for disciplinen -    etik

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde