Termin | 2007-2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Religion, C |
Lærere | Anne-Grethe Elkjær |
Hold | 2007-08-01 re/2m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-25 |
Indhold |
Baggrundsstof i grundbogen: Mennesket og magterne. Siderne side 34,2-36,1. 37 nederst-40 øverst. 43-45, 61-63, 65-78.2, 79.1-80,81-83, 86-87. Introduktion: Sækularisering, Trosbekendelsen. Forsagelsen og den apostolske Trosbekendelse Fra Kristendom i nutid, tekst 1 (kopi)(1s) 1. Skabelsen . GT 1.Mosebog kap.1 og 2 Skabelsesmyterne Sangene: ”Op al den ting som Gud har gjort.” ” Myten om Lillith”. Kritisk sang (kopi) 2. Syndefaldet. GT 1. Mosebog kap. 3, Syndefaldsmyten Kristendom i nutiden tekst 6. Dorothee Sölle. Syndefald, arbejde og kærlighed 3.Pagterne GT. 1. Mosebog kap. Kap.17 vers 1-14: Abrahams pagten GT 2.Mosebog kap.19. og 20.v.1-21: Sinaipagten/Loven. M &M: side 34-36, side 37 nederst - 40 øverst Side 43-46 4. Messiasforventningerne GT Esajas kap.52 vers 13-15 og kap. 53: Messiasbegrebet. + M&M s.39 og 65 2. Samuelsbog kap.7: Davidspagten. 5. Er Jesus Messias ?. Det ny testamente og Jesusbevægelsen. NT Mat. kap.1.1, Markus 8.29-31, Johannes 6.14-15. Hvem er Jesus? M&M side 61-64. B. side 65-68. 6. Den historiske Jesus. Dåben og undergerninger NT Mattæus kap. 3-4.v.11.:Jesu dåb og fristelsen i ørkenen: NT Markus kap. 1.v.4-34. Jesu undergerninger. NT Johs. 11.1-44. Opvækkelsen af Lazarus 7. Jesus og loven . NT Markus kap 2.v.23-3.v.6, Mattæus 5.v.17-20 læses intensivt. Mattæus kap. 5-7 Bjergprædikenen læses ekstensivt Paulus brev til romerne kap. 13.v.8-10 Mattæus kap. 22.v.34-40. . M&M. side 70-73: Jesu lære og virke. 8. Lignelse om Guds rige, den fortabte søn, næstekærlighed og barmhjertighed. NT Lukas kap 15, vers 11-32, Lukas kap. 10.25-37 Johs. Nissen: ”Budskab og konsekvens” (i kompendiet). Søren Krarup: ”Næstekærlighed og kristendom” (i kompendiet). Tekst 49 og 50 fra Kristendom i nutiden af Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen (kopi) 9. Korsfæstelse og opstandelse, pinsen NT Markus kap. 14.-kap.16.8 + Rom. 5,12-21 + M&M side 73-78ø. Grundtvig: ”I al sin glans nu stråler solen” Helligånden 10. Nadveren. Luther og Reformationen NT Mattæus kap. 26,v,19-35: Nadverens indstiftelse + Luthers nadverforståelse. Kopi. M&M side 86-87. Den evangelisk-lutherske kirke. 11. Dåben. Paulus om lov og evangelium Thiecke: Dåbsritualet fra Kristne fester . Tekst 3,4 og 5. 1987 Paulus brev til Galaterne kap 3.23-29 + M&M side 79,2-80 Forsiden til Chr III´s bibel 1550 kopi Kirsten Høeg: Prædiken: Du har lov til at være en fiasko. kopi J. Forman. Den kristne religion. Musagetes 1992 side 156-158. Provokations og investeringskristendom. |
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mennesket og magterne side 88-100. Jeopardy om islam Internetopgave til introduktion til internetsider, introduktions- og øvelsesspørgsmål.
Emnerne: Tro og praksis, koranen, Gud, monoteisme, islam, engle dommedag, menneskesynet, determinisme/indeterminisme, troens fem søjlerJens Steffensen: Islam - fra beduinkult til verdensreligion. Systime. 1. udg 1. oplag side 24-28 samt tekst 7,8,9,14 side 28-33 + tekst 16,19,24, side 34-37, 38-43, 44-45, 50-55, 117-122 (elevoplæg) Video: Valfart. Gæst hos gud Startpakke købt på internettet pakkes ud og undersøges Wulf Petersen. Tekst og stemmer fra den muslimske verden. Gyldendal 1985 tekst 62. om pilgrimsfærdens formål Kristeligt Dagblad 4.1.2005. Tsunamien. Gud og katastrofen - hvor var Gud? htttp://www.religion.dk/kategori/302 Islams og fire andre verdensreligioners svar på lidelsen. Hvordan forklarer religionerne Tsunami katastrofen og hvilken funktion har religionen - er der trøst at hente - i givet fald hvilken? Religion og politik: magt og afmagt, jihad: Læst af alle. Koranen om jihad fra Wulf Pedersen op.cit. tekst 65 og 66 ( den store og lille jihad) Individuelle elevoplæg til klassediskussion: Infomation 5. maj 2006: Muslimer er ikke Europas jøder (Om offerrolle problematikken) Information 21.11.2005: De blå øjnes syndrom (Hvad gør nogen til selvmordsbombemænd) 5. mosebog kap. 20 ( Lov om krigsførelses). Protestantisk fundamentalisme og terrorisme i USA ( uddrag fra Svend lindhardt: protestantisk fundamentalisme og terrorisme i USA |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Mennesket og magterne. En grundbog i religion Side 141-156 Boile Nielsen: Buddhismen. Tanker og livsformer. Tekst 5, 11,13,14,18 i uddrag, 19 i uddrag, 20, Religionerne. Tekster og fremstillinger af Finn Jacobi og Hanne Josephsen, side 149-151 (Suzuki) Filmen Den lange søgen. Buddhisme på Sri Lanka Buddhismens formative periode, Buddha, Dharma og Sangha. Udgangspunktet er Buddhalegenden, Herefter er følgende emner belyst: livshjulet, Benarestalen, De fire ædle sandheder, Middelvejen, Samsara, karmalæren overfor europæisk socialetik, Nirvana, I forbindelse med Sanghaen har vi læst tekster set filmen, prøvet munkedragt, brugt røgelse og lavet forskellige meditationsøvelser bla "Mindfullness" Vi har holdt os primært til Hinayana buddhismen mht tekst læsningen
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Tekstlæsning, analyse og fortolkning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Etik. Nytte og pligtetikken. Cases: Abort, genteknologi Værktøjskassen i form af kompendium. Oplæg om ”Hvad er etik” indeholdende cases Etiske traditioner(nytteetik – pligtetik - etik og tabu – etik og modernitet) Materialet: Den optimale behandling af Poul Storgaard Mikkelsen. side 13-22, side 85-86 Tim Jensen og Mikael Rothstein: ”Etikken og religionerne. Side 337-338: Kofoed Jensen, Abort eller fødsel. Og side350-360: Islam lærde om abort. Klip fra udsendelsen: "Jason og Silke"
|
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Hvad er etik. De etiske traditioner: Nytteetik og pligtetik.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|