» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2007-08-01 re/2m (2m re)

Religion, 2007-08-01 re/2m (2m re)

Termin 2007-2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Anne-Grethe Elkjær
Hold 2007-08-01 re/2m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

Kristendom

Indhold

Baggrundsstof i grundbogen: Mennesket og magterne. Siderne side 34,2-36,1.                             37 nederst-40 øverst. 43-45, 61-63, 65-78.2, 79.1-80,81-83, 86-87.  

Introduktion: Sækularisering, Trosbekendelsen. Forsagelsen og den apostolske Trosbekendelse Fra Kristendom i nutid, tekst 1 (kopi)(1s)  

1. Skabelsen .      GT 1.Mosebog kap.1 og 2  Skabelsesmyterne Sangene: ”Op al den ting som Gud har gjort.” ” Myten om Lillith”. Kritisk sang (kopi)  

2. Syndefaldet.                 GT 1. Mosebog kap. 3, Syndefaldsmyten Kristendom i nutiden tekst 6. Dorothee Sölle. Syndefald, arbejde og kærlighed       

3.Pagterne  GT. 1. Mosebog kap. Kap.17 vers 1-14: Abrahams pagten                                    GT 2.Mosebog kap.19. og 20.v.1-21: Sinaipagten/Loven. M &M: side 34-36, side 37 nederst - 40 øverst Side 43-46  

4. Messiasforventningerne            GT Esajas kap.52 vers 13-15 og kap. 53: Messiasbegrebet.  + M&M s.39 og 65 2. Samuelsbog kap.7: Davidspagten.  

5. Er Jesus Messias ?. Det ny testamente og Jesusbevægelsen.           NT Mat. kap.1.1, Markus 8.29-31, Johannes 6.14-15. Hvem er Jesus? M&M side 61-64. B. side 65-68.  

6. Den historiske Jesus. Dåben og undergerninger NT Mattæus kap. 3-4.v.11.:Jesu dåb og fristelsen i ørkenen: NT Markus kap. 1.v.4-34. Jesu undergerninger. NT Johs. 11.1-44. Opvækkelsen af Lazarus  

7. Jesus og loven . NT Markus kap 2.v.23-3.v.6, Mattæus 5.v.17-20 læses intensivt. Mattæus kap. 5-7 Bjergprædikenen læses ekstensivt Paulus brev til romerne kap. 13.v.8-10 Mattæus kap. 22.v.34-40.  . M&M. side 70-73: Jesu lære og virke.  

8. Lignelse om Guds rige, den fortabte søn, næstekærlighed og barmhjertighed.        NT Lukas kap 15, vers 11-32, Lukas kap. 10.25-37 Johs. Nissen: ”Budskab og konsekvens” (i kompendiet). Søren Krarup: ”Næstekærlighed og kristendom” (i kompendiet). Tekst 49 og 50 fra Kristendom i nutiden af Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen (kopi)  

9.  Korsfæstelse og opstandelse, pinsen NT Markus kap. 14.-kap.16.8  + Rom. 5,12-21 + M&M side 73-78ø. Grundtvig: ”I al sin glans nu stråler solen” Helligånden

 10. Nadveren. Luther og Reformationen   NT Mattæus kap. 26,v,19-35: Nadverens indstiftelse  + Luthers nadverforståelse. Kopi. M&M side 86-87. Den evangelisk-lutherske kirke.  

11. Dåben. Paulus om lov og evangelium  Thiecke: Dåbsritualet fra Kristne fester . Tekst 3,4 og 5. 1987 Paulus brev til Galaterne kap 3.23-29 + M&M side 79,2-80  

Forsiden til Chr III´s bibel 1550 kopi

Kirsten Høeg: Prædiken: Du har lov til at være en fiasko. kopi

  J. Forman. Den kristne religion. Musagetes 1992 side 156-158. Provokations og investeringskristendom.  

Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Grundlæggende sider ved kristendommen

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Islam

Indhold

Mennesket og magterne side 88-100. Jeopardy om islam

Internetopgave til introduktion til internetsider, introduktions- og øvelsesspørgsmål.

 

Emnerne: Tro og praksis, koranen, Gud, monoteisme, islam, engle dommedag, menneskesynet, determinisme/indeterminisme, troens fem søjlerJens Steffensen: Islam - fra beduinkult til verdensreligion. Systime. 1. udg 1. oplag side 24-28 samt tekst 7,8,9,14

side 28-33 + tekst 16,19,24,

side 34-37, 38-43, 44-45, 50-55, 117-122 (elevoplæg)

Video: Valfart. Gæst hos gud

Startpakke købt på internettet pakkes ud og undersøges

Wulf Petersen. Tekst og stemmer fra den muslimske verden. Gyldendal 1985 tekst 62. om pilgrimsfærdens formål

Kristeligt Dagblad 4.1.2005. Tsunamien. Gud og katastrofen - hvor var Gud? htttp://www.religion.dk/kategori/302 Islams og fire andre verdensreligioners svar på lidelsen. Hvordan forklarer religionerne Tsunami katastrofen og hvilken funktion har religionen - er der trøst at hente - i givet fald hvilken?

 Religion og politik: magt og afmagt, jihad:   Læst af alle.       Koranen om jihad fra Wulf Pedersen op.cit. tekst 65 og 66 ( den store og lille jihad)

Individuelle elevoplæg til klassediskussion:

Infomation 5. maj 2006: Muslimer er ikke Europas jøder (Om offerrolle problematikken)           Information 21.11.2005: De blå øjnes syndrom (Hvad gør nogen til selvmordsbombemænd)             5. mosebog kap. 20 ( Lov om krigsførelses).           Protestantisk fundamentalisme og terrorisme i USA ( uddrag fra Svend lindhardt: protestantisk fundamentalisme og terrorisme i USA

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Buddhisme

Indhold

Mennesket og magterne. En grundbog i religion Side 141-156 Boile Nielsen: Buddhismen. Tanker og livsformer. Tekst 5, 11,13,14,18 i uddrag, 19 i uddrag, 20,  Religionerne. Tekster og fremstillinger af Finn Jacobi og Hanne Josephsen, side 149-151 (Suzuki)

Filmen Den lange søgen. Buddhisme på Sri Lanka

Buddhismens formative periode, Buddha, Dharma og Sangha.

Udgangspunktet er  Buddhalegenden,  Herefter er følgende emner belyst:  livshjulet, Benarestalen, De fire ædle sandheder, Middelvejen, Samsara, karmalæren overfor europæisk socialetik, Nirvana, I forbindelse med Sanghaen har vi læst tekster set filmen, prøvet munkedragt, brugt røgelse og lavet forskellige meditationsøvelser bla "Mindfullness"  

Vi har holdt os primært til Hinayana buddhismen mht  tekst læsningen

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Selvevaluering
  • Tekstanalyse

Progression

Tekstlæsning, analyse og fortolkning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Etil. Nytte og pligtetikken. Cases: Abort og genteknologi

Indhold

Etik. Nytte og pligtetikken. Cases: Abort, genteknologi   Værktøjskassen i form af kompendium. Oplæg om ”Hvad er etik” indeholdende cases Etiske traditioner(nytteetik – pligtetik - etik og tabu – etik og modernitet) Materialet: Den optimale behandling af Poul Storgaard Mikkelsen. side 13-22, side 85-86

Tim Jensen og Mikael Rothstein: ”Etikken og religionerne. Side 337-338: Kofoed Jensen, Abort eller fødsel. Og side350-360: Islam lærde om abort.

Klip fra udsendelsen: "Jason og Silke"  

   

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Teori/metode

Progression

Hvad er etik. De etiske traditioner: Nytteetik og pligtetik.
Ud over de læste tekster præsenteres eleverne for en række cases, de skal tage stilling til og øve sig i at forholde sig til ud fra de to etiske synsvinkler. Den kristne, muslimske og buddhistiske etik inddrages hvor det falder naturligt, og bruges til at få tænkt etikken sammen med de læste religioner

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde