Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Historie, A |
Lærere |
Charlotte Frederiksen
Sune Christian Weile |
Hold | 2005 hi/z |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-19 |
Indhold |
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. side 43-51, 59-63. Vu’er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004. DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1.juni 2005. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI forløbet skal eleverne arbejde med at opøve deres perspektiveringsevne. Efter endt læsning af forløbets materiale skulle eleverne gerne kunne drage paralleller til dagens demokrati i Danmark samt påpege forskelle. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-127, 132-144, 146-149, 156-157 Mikkelsen, Morten: I krig om troen. Kristeligt Dagblad 08.11.04 Mikkelsen, Morten: Den hellige krig. Kristeligt Dagblad 01.11.04 Olsen, Olaf: Da Danmark blev til - en foredragsrække. DR Mulitmedie P1, 1999 Derfor gik vi i krig i Irak. Kristeligt Dagblad, 20.03.04 Chadi Freigeh: Bush’s massakrer i Irak. Tale fra Hizb-ut-tahrir, 16.04.04 |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet for forløbet er at give eleverne et grundigt indblik i middelalderen som periode. Med fokus på kulturmødet mellem islam og kristendom diskuteres korstogenes betydning for samtiden og eftertiden herunder hvordan begrebet 'korstog' bruges i medierne i dag. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.159-173 + s.180-193 Helge Gramrath: Christian IV-tidens Danmark. Gyldendal, 1988. s.7-12 I Slavernes Fodspor 1. afsnit (DR 2005) Erobring af paradis 1492 (Film uddrag) |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i dels renæssancens betydning for udviklingen indenfor bla. videnskab og kunst, dels at give dem en forståelse for de kulturelle forskelle, der eksisterede mellem Europas befolkning og de indfødte i Amerika.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kühle, Ebbe: Danmark – Historie og samfund. Gyldendal, 1989 s.19-23, 41-50, 50-58, 58-62, 66-70, 85-88, 99-102, 128-134, 106-107, 109, 113-117, 116-122, 155-159, 202-206 Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2001 s.228-229 Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.49-50, 93-95 Madsen, Flemming Kiilsgaard (red.): Europæernes verden i det 20. århundrede.Gyldendal Uddannelse, 1999 s.265-273 Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: Kilder til den nye verden. Systime, 1997 s.217-221 Uddrag af Kongeloven af 1665 og Junigrundloven |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
K.B: Jensen (red.): Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Systime, 2005 s.127-134 Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.117-127, 141-146, 151-154 Carl Fischer: Rendezvous med døden (dokumentarfilm) |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er med udgangspunkt i en historisk analyse af værdisammenbruddet omkring 1. verdenskrig at undersøge hvad kunstretningen ekspressionisme står for inden for billedkunst og musik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|