2005 hi/z 1g

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Charlotte Frederiksen
Sune Christian Weile
Hold 2005 hi/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-19

Antikkens Grækenland og styreformer

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. side 43-51, 59-63.
Vu’er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004.
DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1.juni 2005.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

I forløbet skal eleverne arbejde med at opøve deres perspektiveringsevne. Efter endt læsning af forløbets materiale skulle eleverne gerne kunne drage paralleller til dagens demokrati i Danmark samt påpege forskelle.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Middelalder og kulturmøder

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-127, 132-144, 146-149, 156-157
Mikkelsen, Morten: I krig om troen. Kristeligt Dagblad 08.11.04
Mikkelsen, Morten: Den hellige krig. Kristeligt Dagblad 01.11.04
Olsen, Olaf: Da Danmark blev til - en foredragsrække.
DR Mulitmedie P1, 1999
Derfor gik vi i krig i Irak. Kristeligt Dagblad, 20.03.04
Chadi Freigeh: Bush’s massakrer i Irak. Tale fra Hizb-ut-tahrir, 16.04.04
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Projektarbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Målet for forløbet er at give eleverne et grundigt indblik i middelalderen som periode. Med fokus på kulturmødet mellem islam og kristendom diskuteres korstogenes betydning for samtiden og eftertiden herunder hvordan begrebet 'korstog' bruges i medierne i dag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Opdagelserne i renæssancen

Indhold Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. s.159-173 + s.180-193
Helge Gramrath: Christian IV-tidens Danmark. Gyldendal, 1988. s.7-12
I Slavernes Fodspor 1. afsnit (DR 2005)
Erobring af paradis 1492 (Film uddrag)
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

Målet med forløbet er at give eleverne et indblik i dels renæssancens betydning for udviklingen indenfor bla. videnskab og kunst, dels at give dem en forståelse for de kulturelle forskelle, der eksisterede mellem Europas befolkning og de indfødte i Amerika.
Samtidig skal forløbet videreudvikle elevernes kompetencer i at forholde sig kritisk til historiske kilder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dansk/Historie kronologiforløb

Indhold Kühle, Ebbe: Danmark – Historie og samfund. Gyldendal, 1989 s.19-23, 41-50, 50-58, 58-62, 66-70, 85-88, 99-102, 128-134, 106-107, 109, 113-117, 116-122, 155-159, 202-206
Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2001 s.228-229
Frederiksen, Peter m.fl:Grundbog til historie – verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.49-50, 93-95
Madsen, Flemming Kiilsgaard (red.): Europæernes verden i det 20. århundrede.Gyldendal Uddannelse, 1999 s.265-273
Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: Kilder til den nye verden. Systime, 1997 s.217-221
Uddrag af Kongeloven af 1665 og Junigrundloven
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Målet er, at eleverne får opbygget et "periode-skelet" over dansk og historie, hvor der i resten af studietiden vil blive fyldt "kød" på. Samtidig er målet at eleverne kan genkende en materialistisk historisk metode, og anvende den på udvalgt kildemateriale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ekspressionisme

Indhold K.B: Jensen (red.): Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Systime, 2005 s.127-134
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945. Systime, 2001 s.117-127, 141-146, 151-154
Carl Fischer: Rendezvous med døden (dokumentarfilm)
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet med forløbet er med udgangspunkt i en historisk analyse af værdisammenbruddet omkring 1. verdenskrig at undersøge hvad kunstretningen ekspressionisme står for inden for billedkunst og musik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde