» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2007-08-01 re/2n (2n re)

Religion, 2007-08-01 re/2n (2n re)

Termin Sommereksamen 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Martha Haahr
Hold 2007-08-01 re/2n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-08

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Eksamenspensum - fortsat

Indhold

Kristendomforløbet Anvendte bøger: Mennesket og magterne. Red. E. Andersen mfl. Gyldendal 1991.(Mm).
Den kristne religion. Jens Forman. Musagetes 1992. (DKR)
Opslagsværk: Religion/Livsanskuelse. Red. Else Matthison-Hansen mfl. Gyldendal 1983 1. Nutidige diskussionsemneri moderne kristendom. Netjagt på kristne hjemmesider. Fremlæggelser fra grupperne.(Suppl) 2. Hvad er kilderne? Mm s.61-62. 3.      De jødiske ideer. (Gud og frelseren – Messias-begrebet) s. 23-26 (minus satan) DKR. 4.      Hvad indeholder den narrative grundmyte? http://www.bibelselskabet.dk 1. Mos. 1.1-2.25. 5.        Afbrud i forløbet til julesymboler: Hvor kommer decembermånedens julehjerte, nisse og gedebuk mv. fra? Netjag til timen: http://soeg.jubii.dk/indeks/VidenOm/Kulturhistorie/Hoejtider_Folketraditioner/Jul/Juletraditioner/ Nisser: http://www.sa.dk/sa/godehistorier/jul/nisse/default.htm Julealfabet: http://www.sa.dk/sa/godehistorier/jul/alfabet/default.htm 6.      Den historiske Jesus, samtiden, selvstyre og besættelse. S. 35-41 DKR 7.      (Jesu biografi – hvad er forløbet i hans liv) S. 45-47 i DKR 8.      Den historiske Jesus (gentaget). Hans forkyndelsesindhold – lære og virke. Mm 68-74. 9.  Urmenigheden, døden, opstandelsen, pinseunderet, åndelige evner, sakramenter mv   s. 75-79 Mm 10. Den opstandne Kristus. Øvelserne 10 & 11 s. 60 DKR: 11. Det ny Testamente s. 79-84, samt svar på spørgsmålene i øvesle 14. Forhold dig endvidere til de fem typer af Pauli formaninger på s. 84, idet du overvejer hvad Jesus måtte have tænkt herom. DKR: 12. Fra den mundtlige til skr. tradition. De tre Jesu-fortælletyper. DKR s. 86-88. Suppl. Power Point: Jesu to naturer. 13. Markus kap. 2.1-12 Helbredelsen af den lamme. Markus kap. 2.23-28 Loven. Aksplukning på sabbat. Markus 4.1-9 Sædemandslignelsen, Markus kap. 4,10-20 Jesu to naturer og Messiashemmeligheden. 14. Mennesket, Troen og Verden" - Overvej om man kan 'ville' at tro/elske? - Hvor mange 'gudsriger' opererer krsitendommen med og hvor befinder de sig? DKR: s. 98-103 (til 6. Frelsen) Johannes kap. 5.24-30, Frelsen og gudsriget, v. 20-25, Paulus 1. Kor. 15.29-41. 15. P. G. Lindhardt: Opstandelsestro. Fra: Kristne fester s. 66 (kopi). 16. Investeringskristne og provokationskristne. Frelsen. 103-108 KIN. Nåden. 156-158. (suppl.) Power Point: Do ut des. 17. Loven og moralen. S. 112-117. 18. Jesu forkyndelse i andre byer. Markus 1.35-45, Helbredelsen af en spedalsk: Markus 1.40-45, Lignelse: Markus 4,1-4,25. Lignelsen om sædemanden
Lignelsen om lyset i stagen og om det voksende korn og om sennepsfrøet Mark. kap. 4,21-31. Lignelsen om den barmhjertige samaritaner Lukas 10,25-37.   19. Gudstjenesten: Mm s. 87 nederst. Sakramenterne. Lærernoter samt kildetekster: DÅBEN : Markus 1.1-15, Mk: 10.13-16, Matt. 28.16-20. NADVER : Matt. Matt. 26.17-29 20. Eksamenstræning: prædiken - , salme: Giv mig – o Herre. 21. Ekskursion til baptistkirken i Odense. Elevspørgsmål. Foredrag, svar og rundvisning. _____________________________________
5. Kort oversigt over verdensreligionerne. Verdenshistorisk og geografisk. Herunder sekularisering og modernitet a) A+B Tabeller mv: Verdensreligionerne – historisk og geografisk.(Internettet)/ Fronter
b) S. 225-239. Fra: Religion og kultur. Red. E. Andrea-sen.2002 (klippet og lettere bearbejdet)
(Eksamenstræning)  
____________ 
AT-7 Samarbejde med oldtidskundskab
Etik. Sekulær etik - pligt- og konsekvensetikken.
Jeremy Bentham. Af En indføring i principperne for moral og lovgivning (1789) Oversat af Sven Erik Nordenbo i Moral og samfund,
p. 74-79, Folkeuniversitetet, København 1978.
E. Kant: Af Grundlæggelse af moralens metafysik. Fra Moralen og  dens begrundelse. Ved B.Troelsen s.47-53.
Muligvis med inddragelse af P. Singers etik og Hans Jonas’ miljøetik. Afhænger af elevernes valg af emner. Valget er frit fra medierne, Etisk råds hjemmeside mv.

 

Omfang 31
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Eksamenspensum 2008

Indhold A: Introduktion af  de religionsfænomenologiske begreber. Primærteksterne er fra Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens. Af L. Brandstrup og H. Josephsen. Gyldendal 1978. 1. Bogudlevering,  m.m.. Mm s. 12-17. Begreberne : Naturfolksreligion, erhvervsstruktur, associationsprincipperne, mytegenrer og riter. Måder at have det åndelige på/animisme/ monoteisme/ polyteisme /ateisme. Mana-tabu. B: Eskimoisk religion    
Baggrundslitteratur : Mennesket og magterne. (Mm). Gyldendal 1991. Red. E. Andreasen mfl.   2. Mm 17-22. De religionsfænomenologiske kernebegreber: Shamanbegrebet, totem og helliggenstande, mana, myter, ritualer og overgangsritualerne, kulten og kultfester, kaos/kosmos, rent/urent, religionsformer (gudsopfattelser), samfundsformer via erhverv.( Indre- og ydre synsvinkel).     3. Tekst: K. Popper: Det lukkede og det åbne samfund . Tekst 4 og 5. Kultursammenstød. Verdensbilleder set udefra/ydre synsv. og indefra/indre synsv.   4. Tekst 6 og 7. Forholdet til dyrene. Animismen. (Se s.18+19 om fangstuheld)      Tekst 15. Amuletter/trylleord. Mana. (Se foranstående om amuletter og trylleord).      Tekst 19. (s. 41-42). Læs forudgående baggrundsviden E s. 41)   5. Tekst 12 og 13. Rite - myte.   (Læs tekst B: Riter i forbindelse med hvalfangst s. 26).     Tekst 27. Når kvinder føder. Tabu.    (Se linierne ovenfor).    Tekst 30. Myten: Manden på månen.(s. 56-57). (Læs foranstående afsnit s. 57).   6. Tekst 57. Myten: Havets moder. (87-90). (Læs også baggrundslitteraturen s. 84-87). Arbejdsspørgsmål via Fronter og nettet om kulturen og religionen.   7. Tekst 37. Død. Begravelse. (s. 62-64). Billede      Tekst 35. Traditionens magt. (s. 60) Historisk overblik: 1. del: Fortid: Videoklip fra temalørdag om Grønland: BEGREBERNE: Lampeslukningsritual, nidviser, ingen mindreværdsfølelser i 30’erne, sommerfesterne: mand klæder sig ud som gravid kvinde = månemanden, tupilakken, Sila.   8. Tekst 71. Shamanen. Angakoq. (108-110). (Læs baggrundstekst s. 106-108).   9. Eksamenstekst på Fronter gennemarbejdes hjemmefra.
Historisk overblik: 2. del. Nutid tematiseres: Videoklip fra temalørdag om Grønland: BEGREBERNE: ICC-konferencerne (I nuit C ircuit polar C ongres), Assivik-stævnerne og deres funktion, Hans Egede forbød trommen i 1721, trommedansens betydning, Hjemmestyrets indførelse, grønlændernes erhvervsmæssige udvikling – og den identitetsmæssige! ♂-identitet og ♀-identitet: Forklar. Forholdet mellem by og bygd. Fremtidsperspektiv?   10. Tjeklisten samt arkene med arbejdsspørgsmålene afleveres.

Quiz på klassen.  
Evaluering af forløb.
________________ 

Forløb -2:  Islam Baggrundslitteratur: Læsning i Mennesket og magterne . S. 88-96. (Supplerende stof) 1. Statiske eller dynamiske religionsfortolkninger 2. Fundamentalistisk eller moderne teologisk religionsforståelse. M. Haahr, 2006 (Supplerende stof) 3. Kampene om muslimernes sjæle . Shada Islam Af Birgitte Alfter, 2006
4. En moderne muslim. .Af Lotte Folke Kaarsholm. 2006 2. Hvad er islam? Islam i relation til de to andre religioner 6. Fælles grundmyter - mellem religionerne. Jødedom og islam. GT og Koranen    7. Hvad betyder islam? Af Sayyid Abu-I-A’la Maududi
3. Monoteismen – én gud og helligskriftet Koranen - kampen om fortolkningen              
9. Syv modsigende principper. Af Ahmad A. Galwash  10. ’Enhver er fri til selv at fortolke Koranen’ . Af Ramy El-Dardiry 
LE TEMPS. Af Patricia Briel i den schweiziske avis le Tems
4. Determinisme – gerningsretfærdighed?
Døden, frelsen - fortabelsen og dommedag
12. Koranen og Guds vilje og dommen . Tekst 31 E. Wulff Pedersen. 13. Om skæbnen og friheden . A. A. Galwash. 14. Menneskets frihed . G. A. Parwez. 15. Efter døden . A. A. Galwash. 16. Gud og katastrofen. Hvor var Gud? Af Leif K. Sørensen og C. Vincents.
17. Parallellæsning/Nåden - frelsen . Fra: Den kristne religion . J. Forman. (Supplerende stof)   5. De fem søjler:
1+2) Trosbekendelsen og bønnen. 18. Trosbekendelsen. Bønnen. Af C. Levi-Strauss,
samt uddrag fra tekst 35 og 36
Bønnen (19). Sura 17,79-80; 20,131; 5,7-9; 2,139; 40,61; 2,187 og sura 62, 10-11
3) Almissen Fra Politikens Islam leksikon, Koranen Sura 19,55-56, 2,177, 4,37-38,25,68,
sura 2,262-271og fra http://www.islamstudie.dk/islam_soejler.almisse.htm 4) Fasten Fasten som vidnesbyrd. Af Noura Akhiat. 2003
Ramadan og ramasjang. Af Aske Munck, Dubai. 2005
5) Pilgrimsfærden Formålet med pilgrimsfærd. Af Charis Waddy
Udskejelserne efter Mekka . Fra Beirut til Damaskus. Af Mikkel Fyhn Christensen

Video – Gæst hos Gud.(Supplerende stof).
Tjekliste

 

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer