» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2007-08-01 re/3k (3k re)

Religion, 2007-08-01 re/3k (3k re)

Termin Sommereksamen 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Martha Haahr
Hold 2007-08-01 re/3k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-12

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Eksamenspensum 2008

Indhold Introduktion til religionsfænomenologiske begreber
Myter, riter, mana, tabu, shamanere, overgangsritualer, kulten, kaos, kosmos. Samt associationsprincipperner. S. 13-22 i grundbogen Mennesket og magterne (Mm). Red. E. Andersen, Gyldendal 1999.
1. Buddhismeforløb Vi fastholder fagets begreber: Myter, riter - overgangsritualer, mana, tabu, shamanere, kulten, kaos, kosmos og associationsprincipperne Buddhisme . Litt.: Frede Granum-Jensen: Buddhisme og åndemanere i Thailand . (Bå) Læs evt supplerende baggrundslitteratur i Mennesket og magterne side 141-152, red. E. Andreasen mfl. Gyldendal 1991(Mm). Tove Ahlmark og A.-S. Bernstorff: Håbet om at blive genfødt som drengen . (Hå) Dansk Selskab for Tibetansk Kultur, 2002 Buddha som religionsstifter og hans liv: 1.      Indledning i Mm (s141-144).(elevoplæg). Netlinks og besvarelse af tjeklistens 1. del (Fronter) Dharma: Læren 2.      (Mm s. 144-149). Begreberne karma og samsara. Mayas verden. Nirvana.(elevoplæg) Arbejdsspørgsmål til s. 146: Buddhismens forskelle og ligheder med hinduismen..       De fire ædle sandheder og den otteledede vej (elevoplæg)
            Læses på klassen. Tekst 4:Benarestalen (50-51) i Bå. (Frede Granum-Jensen:  Buddhisme og åndemanere i Thailand .)   3.      (Mm s. 148-149) I den otteledede vej indgår meditation. (elevoplæg) Læren om skandhaerne. (elevoplæg) (Mm s. 149-150)       Læses på klassen. Tekst 6: Ildprædikenen (53-55).i Bå Sangha: Munkeordenen 4.      (Mm s. 150-152) Trosbekendelsen. Etikken. Optagelsesritualet mv. (også s. 24 i Bå) Elevoplæg. Tekst 9: Udstødelse af ordenen (60-61). Bå.       5.  Tekst 21: Da Jiab blev munk. (93-96) Bå Tekst 25: Guide til buddhismemeditationen i Thailand (106-111) Bå Religionernes patriarkalske træk: s. 8-14. Arbejdsspørgsmål.(Hå) Den folkelige buddhisme i Thailand og buddhistiske eventyr
  1. Forholdet ml. lægfolk og munkene: Tekst 22: Munkevæsenet i Thailand. 97-100.(Bå) Arbejdsspørgsmål.
    Den folkelige religion. Åndemanerne i Thailand: s. 30-34. Elevoplæg
    Buddhistiske eventyr s. 28-30 samt tekst 11:Den gavmilde hare. Bå s. 68-71
Overblik
  1. Tjeklisten næsten færdig. http://www.relguide.sdu.dk   http://www.religion.dk/
http://www.buddha.dk/    http://www.tibethelp.dk/ og brug bøgene. Video om buddhisme.  Den lange søgen. Arbejdsspørgsmål.
  1. Eksempler på eksamenstekster og fremlæggelser.
    Uddrag fra: Den hellige elendighed. Kopi (Fronter). Elevøvelse.
    Tekst 27: Til tyreofring. Bå s. 115-120.
          Afrunding
                      http://www.sitecenter.dk/afc/nss-folder/religion/buddhaquiz.htm
                      Billed- og begrebsquiz på klassen.
      Evaluering af forløbet.
Det lukkede og det åbne samfund. Af Karl R. Popper (1902-94).Tekstklip fra ”The Open Society. 1945". Samfundstænkning i 100 år af M. Blegvad m.fl. 1984   s.155-8. Arbejdssp.
__________________ 
2. emne. Kristendommen. 3.k 2008 http://www.bibelselskabet.dk/bibelen.html Litt.: Baggrundsbog: Mennesket og magterne . Gyldendal 1991.(Mm ). (OK). Kristne fester . J. Thiedecke. Pantheon.1997.(Kf ). 
Helten Gilgamesh. Af Stéphane Foucart  Weekendavisen NR. 37, 14. - 20. september 2007 (supplerende læsning) 
Pagten. Kilderne . GT og NT. s.61-64 Mm 
Messiasbegrebet GT . Det jødiske miljø i Jesu samtid.64-68 Mm. Elevoplæg 
Jesus og Johannes
apostlene og Jesu lære og virke. Loven . 68- 71 Mm. Elevoplæg 
Det dobbelte kærlighedsbud og næsten . 71- 73 Mm.  Markus 12.28-31  
De to sakramenter . Dåben - nadver 
Døden:   Opstandelsestro er ikke fremtidstro. P.G. Lindhardt. 66-67. Kf. To lejre: Funda. vs mod. teo.
Påsken: Livet før døden. Dorothe Sölles påskesyn. 104-105. Kf.
Håndslaget – kvindelige – mandlige præster (Fra medierne) Kønssyn i Folkekirken 
Jesus to naturer . Power Point. Den romanske og gotiske afbildning af naturerne. (supplerende læsning) 
Forkyndelsen - etikken: Prædiken. Den skandaløse Gud. Af G. S. Geil. 83-85. Kf.
Do ut des . Power Point. (supplerende læsning). 
Passionshistorien. Power Point. It – inddragelse. Veronikas svededug. Billed-inddragelse 
Jesu forkyndelse :
Helbredelsen af den lamme i Kapernaum: Markus 2.1-12.
Handlinger – etik - lovbrud: Aksplukningen på sabbatten. Markus 2.23-28  
Jesu forkyndelse i andre byer. Markus 1.35-45
Helbredelsen af en spedalsk: Markus 1.40-45
Lignelse: Markus 4,1-4,25. Lignelsen om sædemanden
Lignelsen om lyset i stagen og om det voksende korn og om sennepsfrøet Mark. kap. 4,21-31.
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner Lukas 10,25-37 
Eksamenstræning
_________________ 

 



Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Eksamenspensum - fortsat

Indhold 3. Religionskritik   A) Antropomorfisme 1. Xenophanes. Artikel fra Salomons leksikon. (Nettet)   B) Religionskampen i Vesten fra kristendommens side:
2. Værdikamp i Europa [LEDER] Inf. 12. januar 2006 3. Artikel: Kristne anfægter darwinisme. ritzau – Information d. 17. okt. 2007.   C) Marxismen
Karl Marx. (Rp.) s. 66-67. Tekst 18 og 19.                                              (Baggrundslæsning. Mm. s 215-222.) 4. Holder Gud til højre? – vorherre bevares . Af David Rehling. Inf. 29. nov. 2002 5. De blå øjnes syndrom . Af Paul Vallely Information mandag d. 21. nov. 2005.   D) Psykoanalysen             
Freud. (Rp.) s. 14-21. Samt tekst 2. Freud om urdrabet - religionens oprindelse. s. 21-23. (Baggrundslæsning i Mm 246-248.) 6. Artikel: Er det ikke i orden at tro på dæmoner? Af M. Rothstein. Inf. 18. januar 2005 7. En gang hed Musa Martin. Af Stine Sillesen. Information 7. jan. 2006   E) Eksistentialisme Sartre om forladtheden. (Rp.) s. 118- 121, samt Tekst 41. s. 122. (Baggrundslæsning i Mm. s. 236-238) 8.a Artikel: Hvorfor er religion så sejlivet? Af Johann Hari. Information d. 25. januar 2005. 8.b Artikel fra Fyens Stiftstidende.   F) Kursorisk: Evolutionsbiologisk argument. Dawkin, Dennett  mfl.:
9. Hvad er en parasit? Af H. Nielsen. Weekend Avisen NR. 32, 10. - 16. aug. 2007. 10. Ateismens ayatollah . Af Johan Hari, Inf. 25. jan. 2006 Klip fra video af Dawkin. Korte klip fra DR-siden. Ateisme                                                                               7) Civilisationsteoretikerne. S. Huntington og Amartya Sen 11. Elevopgave: Hvad siger S. Huntington om religioner? 12. Vor tids gift. Af Jesper Vind Jensen. NR. 21, 25. - 31. maj 2007. Weekendavisen   13. Amarya Sens enorme klarsyn : AF: » Bjarke Møller, 24. maj 2007 Inf.   8) Sekularisering og modernitet 14 A+B Verdensreligionerne – historisk og geografisk.(Internettet)/Fronter 15. S. 225-239. Fra: Religion og kultur. Red. E. Andrea-sen.2002 Susanne Nielsen, Mette Dreyer: Troens store gryde . (i: Politiken, d. 4.3.2006). 16. Bispeprotest mod sandaler med Jesus-motiv . Bente Clausen. Kristeligt
Dagblad 14 maj 2003        
17. Religiøse argumenter bør holdes ude af politik . Af Kai Sørlander. Kristeligt
Dagblad 21. september 2007. http://www.folketinget.dk/pdf/GRUNDLOVEN_HVORFOR_HVORDAN.pdf  ______________ Forløb -4:  Islamforløb   0. Baggrundslitteratur: Læsning i Mennesket og magterne . S. 88-96. (Supplerende stof) Kildeforhold og Muhammreds biografi – og geografisk placering. (Øvrige tekster fra komprndium – medsendes til censor) 1. Statiske eller dynamiske religionsfortolkninger 2. Fundamentalistisk eller moderne teologisk religionsforståelse. M. Haahr, 2006 (Supp stof) En moderne muslim. Af Lotte Folke Kaarsholm. 2006. - tekst 4 Hvad er islam? Islam i relation til de to andre religioner – tekst 2 Fælles grundmyter - mellem religionerne. Jødedom og islam. GT og Koranen   - tekst 6 Religionshistorisk kildeoversigt J. Forman, 2006 (Supplerende stof) – tekst 8
3. Monoteismen – én gud og helligskriftet Koranen - kampen om fortolkningen              
9. Syv modsigende principper. Af Ahmad A. Galwash  (Fra Wulff-Petersens bog) 10. ’Enhver er fri til selv at fortolke Koranen’ . Af Ramy El-Dardiry 
LE TEMPS. Af Patricia Briel i den schweiziske avis le Tems
4. Determinisme – gerningsretfærdighed?
Døden, frelsen - fortabelsen og dommedag
15. Efter døden . A. A. Galwash. 16. Gud og katastrofen. Hvor var Gud? Af Leif K. Sørensen og C. Vincents.   5. De fem søjler: Eksamenstræning:
1+2) Trosbekendelsen og bønnen. 18. Trosbekendelsen. Bønnen. Af C. Levi-Strauss,
samt uddrag fra tekst 35 og 36
Bønnen (19). Sura 17,79-80; 20,131; 5,7-9; 2,139; 40,61; 2,187 og sura 62, 10-11
3) Almissen Fra Politikens Islam leksikon, Koranen Sura 19,55-56, 2,177, 4,37-38,25,68,
sura 2,262-271og fra http://www.islamstudie.dk/islam_soejler.almisse.htm 4) Fasten Fasten som vidnesbyrd. Af Noura Akhiat. 2003
Ramadan og ramasjang. Af Aske Munck, Dubai. 2005
5) Pilgrimsfærden Formålet med pilgrimsfærd. Af Charis Waddy
Udskejelserne efter Mekka . Fra Beirut til Damaskus. Af Mikkel Fyhn Christensen Video – Gæst hos Gud.(Supplerende stof).
Omfang 31
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning