» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2007-08-01 re/3v (3v re)

Religion, 2007-08-01 re/3v (3v re)

Termin 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2007-08-01 re/3v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-26

AT11 - videnskab og ansvar

Indhold

Ressourcerum knyttet til den af Undervisningsministeriet stillede eksemplariske prøveopgave.

Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? – om medicinsk etik, Systime 2001 s. 9-22

Evt. andet materiale som eleverne selv har fundet. 

 

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i undervisningsministeriete eksemplariske opgave - "Videnskab og ansvar" skal eleverne lave en synopsis samt talepapir hertil. Synopsen tager udgangspunkt i fagene dansk og religion.
Eleverne skal anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem og de skal anvende indsigt i elementær videnskabsteori til at formulere og reflektere over problemstillinger.

I religion arbejdes der med forskellige etiske traditioner og synsvinkler. Denne viden skal være med til at give eleverne baggrund for at vurdere og tage stilling til etiske problemstillinger i forbindelse med nye videnskabelige tiltag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Introduktion til religion

Indhold

Finn Jacobi og Hanne Josephsen (1987): Religionerne s. 11; "Blandt rodløse" - digt af Marianne Koluda

Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Eleverne skal introduceres til faget, som en forudsætning for det videre arbejde med faget.
Hvad er religion og hvilken betydning har religion for det moderne menneske? - fælles diskussion i klassen med udgangspunkt i Marianne Koludas digt "blandt rodløse". Desuden en præsentation af Ninian Smarts seks-dimensionale religionsmodel.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kristendom

Indhold

Litteratur:
Allan Poulsen og Jacob Schow-Madsen (1996): Kristendom i nutid (KIN)
Bibelen /www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm
Udleverede kopier


Indledning
Kristendom i nutid KIN s. 8-10
T1: Forsagelsen og Den apostolske Trosbekendelse

Skabelsen
Skabelsen: KIN s. 29-35
1. Mos. Kap. 1-2
T14: Johannes Sløk: Verden (KIN)

Syndefaldet
1. Mos. Kap 3
T6: Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (KIN)

Pagten mellem Gud og det jødiske folk
Den bibelske fortælling: KIN s. 133-135
1. Mos. 17,1-14 & 22,1-19 & 2. Mos. 19,1-20,21

Palæstina på Jesu tid
Palæstina på Jesu tid: KIN s. 140-142

Kristus og Jesus
Kristus og Jesus? KIN s. 44-52
Mark. 1,9-28 & 14-16
T23: Peter Widmann: Hvad kan vi vide om Jesus? (KIN)

Messiasforventninger
Messias: KIN s. 52-53

Jesu opgør med autoriteterne
Etik og kristendom & Jesu opgør med autoriteterne & Guds søn? KIN s.56-60
Mark. 2,23-3,6 & 7,1-23

Næstekærlighed og tilgivelse
Næstekærlighed og tilgivelse KIN s. 60-62
Matt. 5,1-6,15 & 7,12 & 22, 34-40 & Luk. 10,25-37 & Rom.13,8-10
T 50: Søren Krarup: Næstekærlighed og kristendom (KIN)

Om Guds rige
Luk.15
PG. Lindhardt: prædiken over Luk.15 (kopi)

Undergerninger
Mark. 2,1-12 & Joh. 11,1-44

Invisteringskristendom og provokationskristendom
Jens Forman: En folkekirke – to evangelier (kopi)

Opstandelse og den nye pagt
Opstandelsen og den nye pagt: KIN s. 53-56
Mark. 16 & Rom 5,12-21

Himmelfart og dom
Himmelfart og dom KIN s. 63-64
Matt. 25,31-46 & Johs. 3,16-21

Helligånden
Helligånden: KIN s. 100-105
Apg. 1,3-8 & 2,1-25
T72: NFS. Grundtvig: I al sin glans nu stråler solen (KIN)

Kødets opstandelse og det evige liv
Syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv: KIN s. 108 –113
1. Kor. 15,3-22
T80: Samtale med P.G. Lindhardt (KIN)

Sakarmenter
Gudstjenesten: KIN s. 99-100

Dåb
Mark1,1-13 & Matt. 28,16-20
Dåb i dag fra ”kristne fester” 1987, af Thieckes (kopi)

Nadver
MM. s. 86-87 (Kopi)
Matt.26,17-35
Luthers nadveropfattelse (kopi)

Film: "The passion of the christ"

Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

Målet med undervisningen er, at give eleverne en grundlæggende viden om kristendommens baggrund og opståen, samt en forståelse for den udvikling kristendommen har gennemgået med specielt henblik på den lutherske kirke.Eleverne skal desuden stifte bekendtskab med grundlæggende religionsfaglige begreber for til sidst i forløbet at være i stand til selv at kunne anvende disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Lynemne i religionskritik

Indhold

 Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne; Gyldendal 1991: s. 205-207 (Sekularisering), s. 216-217 (Inspiration fra Feuerbach + Maxismens religionskritik, s. 235-236 (Nietsche, den ekstreme individualismes talsmand, s. 246-246 (Freuds religionspsykologi)

 

Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler

Almene mål

Progression

Først gives en kort introduktion til begrebet sekulariseringen samt renæssancen og oplysningstidens betydning for sekulariseringen. Derefter arbejdes der i grupper med følgende religionskritikere Feurbach, Marx, Nietzsche, Freud.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Islam

Indhold

Litteratur: Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne; Gyldendal 1991 (MM), Edward Wulff Pedersen: Tekster og stemmer fra den muslimske verden; Gyldendal 1980 + kopier af diverse artikler.

Islams forudsætninger og opståen:  MM s. 88-96  

Hvad er islam? :T2, T4

Koranen: T17, T24, T29 , MM. s. 96-98

Gudsopfattelse: T10, T14, MM s. 98-99  

Islam og kristendom: T18, T19, John Eposito: Fra: ”Hvad enhver bør vide om islam”, Forlaget  vandkunsten, 2003:”Hvorfor er Jerusalem så vigtig for muslimer?” (Kopi) og”På hvilken måde ligner islam kristendommen og jødedommen?” (Kopi)  

Dommedag: T31, T34, MM s. 99 (Dommens dag + etik)  

Fri vilje: T32,33, MM. s.99-100

De rituelle forpligtelser - De fem søjler: T38, T41, T52, T56, T57, T59, T62, T63 , artikel fra Politikens Islam leksikon om almissen (Ligger i Fronter) , artikel fra Politiken d. 27/10 2005: ”Ramadan og ramasjang” (Ligger i Fronter) , MM s. 101-104, Film: Om pilgrimsrejsen til Mekka    

De traditionsbundne forpligtelser - Sharia: Artikel fra Jyllands-Posten d. 29/11 2004 ”Sharia: Sharia er islamisk vejledning” (Kopi),  MM s. 104-105

Shia-islam og Sunni-islam: MM s. 105-109                           

Muslimsk livsførelse – Kønsroller mm.: T79, T80,  kronik fra Berlinske tidende d. 13/12 2004 ”Vi behøver ingen Theo van Gogh” (Kopi), uddrag af Nahid Riazs foredrag om kvindeundertrykkelse i islam (Kopi), MM s. 113-116                    

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

Progression

Grundlæggende viden om islams etablering, dogmer og udtryk i dag, forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Buddhisme

Indhold

Andreasen m.fl."Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 side 141-153(øverst)

Bruun m.fl.: "Buddhismen", Gyldendal 1982, Tekst 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20.
Artikler: Jyllandsposten d. 2/11 2004 "God, bedre, Buddha", Jyllandsposten d. 2/11 2004 " Buddhismen slår rødder i Danmark"
Film: ”Den lange søgen” – Om buddhismen på Sri Lanka

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Væsentlige sider af islam og yderligere én verdensreligion

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå grundlæggende viden om: buddhismens opståen med baggrund i hinduismen, Buddha, hans lære (dharma) og munkeordenen (sangha).
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan buddhismens lære får betydning for og kommer til udtryk i buddhisternes liv både i fortid og i nutid.
Eleverne skal kunne bruge deres viden og anvende religionsfaglige begreber i tekstanalyse.
Der er i dette forløb især blevet lagt vægt på hinayana buddhismen, mens de to andre retninger blot er blevet nævnt.




Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medicinsk etik

Indhold

Litteratur: Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? – om medicinsk etik, Systime 2001.    

Etiske problemstillinger – Etiske traditioner (Pligtetik og nytteetik): Den optimale behandling s. 9-22, Tekst 6: Peter Kemp: "Det uerstattelige"

Gentekologi:Tekst 19: Claus Dahl Kristensen: "Den genteknologiske racehygiejne", Tekst 21: James Watson: "Gen-svar stiller store spørgsmål"

Aktiv dødshjælp:Tekst 39: P. C. Jersild: "Er det en pligt at leve?", Tekst 41: Jan Utzon: "Forholdet til døden er højest personligt" , Tekst 42: Ole Hartling: ”Betænkelighed”

Organdonation: Tekst 47: Det etiske råd: ”Dødskriteriet”, Teket 48: Jan Lindhardt: ”Organer fra mig til dig”

   

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i et AT-forløb "Videnskab og ansvar" mellem religion og dansk arbejdes der i dette forløb med etiske traditioner (pligtetik og nytteetik) og problemstillinger i forbindelse med genteknologi, aktiv dødshjælp og organdonation. Eleverne skal ud fra deres viden, blive i stand til at analysere og fortolke tekster omkring etiske problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer