Termin | 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Religion, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2007-08-01 re/3v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-26 |
Indhold |
Ressourcerum knyttet til den af Undervisningsministeriet stillede eksemplariske prøveopgave. Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? – om medicinsk etik, Systime 2001 s. 9-22 Evt. andet materiale som eleverne selv har fundet.
|
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i undervisningsministeriete eksemplariske opgave - "Videnskab og ansvar" skal eleverne lave en synopsis samt talepapir hertil. Synopsen tager udgangspunkt i fagene dansk og religion.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Finn Jacobi og Hanne Josephsen (1987): Religionerne s. 11; "Blandt rodløse" - digt af Marianne Koluda |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal introduceres til faget, som en forudsætning for det videre arbejde med faget.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Invisteringskristendom og provokationskristendom Film: "The passion of the christ" |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med undervisningen er, at give eleverne en grundlæggende viden om kristendommens baggrund og opståen, samt en forståelse for den udvikling kristendommen har gennemgået med specielt henblik på den lutherske kirke.Eleverne skal desuden stifte bekendtskab med grundlæggende religionsfaglige begreber for til sidst i forløbet at være i stand til selv at kunne anvende disse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne; Gyldendal 1991: s. 205-207 (Sekularisering), s. 216-217 (Inspiration fra Feuerbach + Maxismens religionskritik, s. 235-236 (Nietsche, den ekstreme individualismes talsmand, s. 246-246 (Freuds religionspsykologi)
|
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFørst gives en kort introduktion til begrebet sekulariseringen samt renæssancen og oplysningstidens betydning for sekulariseringen. Derefter arbejdes der i grupper med følgende religionskritikere Feurbach, Marx, Nietzsche, Freud. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Esben Andreasen m.fl.: Mennesket og magterne; Gyldendal 1991 (MM), Edward Wulff Pedersen: Tekster og stemmer fra den muslimske verden; Gyldendal 1980 + kopier af diverse artikler. Islams forudsætninger og opståen: MM s. 88-96 Hvad er islam? :T2, T4 Koranen: T17, T24, T29 , MM. s. 96-98 Gudsopfattelse: T10, T14, MM s. 98-99 Islam og kristendom: T18, T19, John Eposito: Fra: ”Hvad enhver bør vide om islam”, Forlaget vandkunsten, 2003:”Hvorfor er Jerusalem så vigtig for muslimer?” (Kopi) og”På hvilken måde ligner islam kristendommen og jødedommen?” (Kopi) Dommedag: T31, T34, MM s. 99 (Dommens dag + etik) Fri vilje: T32,33, MM. s.99-100 De rituelle forpligtelser - De fem søjler: T38, T41, T52, T56, T57, T59, T62, T63 , artikel fra Politikens Islam leksikon om almissen (Ligger i Fronter) , artikel fra Politiken d. 27/10 2005: ”Ramadan og ramasjang” (Ligger i Fronter) , MM s. 101-104, Film: Om pilgrimsrejsen til Mekka De traditionsbundne forpligtelser - Sharia: Artikel fra Jyllands-Posten d. 29/11 2004 ”Sharia: Sharia er islamisk vejledning” (Kopi), MM s. 104-105 Shia-islam og Sunni-islam: MM s. 105-109 Muslimsk livsførelse – Kønsroller mm.: T79, T80, kronik fra Berlinske tidende d. 13/12 2004 ”Vi behøver ingen Theo van Gogh” (Kopi), uddrag af Nahid Riazs foredrag om kvindeundertrykkelse i islam (Kopi), MM s. 113-116 |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGrundlæggende viden om islams etablering, dogmer og udtryk i dag, forholdet til kristendommen og jødedommen, anvendelse af religionsfaglige begreber i tekstanalysen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Andreasen m.fl."Mennesket og magterne, Gyldendal 1991 side 141-153(øverst) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå grundlæggende viden om: buddhismens opståen med baggrund i hinduismen, Buddha, hans lære (dharma) og munkeordenen (sangha).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? – om medicinsk etik, Systime 2001. Etiske problemstillinger – Etiske traditioner (Pligtetik og nytteetik): Den optimale behandling s. 9-22, Tekst 6: Peter Kemp: "Det uerstattelige" Gentekologi:Tekst 19: Claus Dahl Kristensen: "Den genteknologiske racehygiejne", Tekst 21: James Watson: "Gen-svar stiller store spørgsmål" Aktiv dødshjælp:Tekst 39: P. C. Jersild: "Er det en pligt at leve?", Tekst 41: Jan Utzon: "Forholdet til døden er højest personligt" , Tekst 42: Ole Hartling: ”Betænkelighed” Organdonation: Tekst 47: Det etiske råd: ”Dødskriteriet”, Teket 48: Jan Lindhardt: ”Organer fra mig til dig”
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i et AT-forløb "Videnskab og ansvar" mellem religion og dansk arbejdes der i dette forløb med etiske traditioner (pligtetik og nytteetik) og problemstillinger i forbindelse med genteknologi, aktiv dødshjælp og organdonation. Eleverne skal ud fra deres viden, blive i stand til at analysere og fortolke tekster omkring etiske problemstillinger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|