» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Religion, 2007-08-01 re/3x (3x re)

Religion, 2007-08-01 re/3x (3x re)

Termin Vinter 07/08
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Religion, C
Lærere Steffen Gottschalck Rasmussen
Hold 2007-08-01 re/3x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-01-07

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Kristendom

Indhold

Bibelen (ny oversættelse).

G. Tolderlund-Hansen: Bibelkundskab. Det gamle testamente. Gyldendal 1967. Siderne 14-24, 28-32.

Religionshåndbogen. Gad 1994. Siderne 219-221, 223-224, 226--229, 252-255

Ordet og Jorden. Kristendommen forkyndt og fortolket v. Johnny Thiedecke. Pantheon 1990. (Or.)

Kristendom i nutid v. Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen. Munksgaard 1997. (Kr.)

Helge Bechmann: Kirkehistoriske konfrontationer. Nyt nordisk forlag 1972. (Be.)

Dansk Prosa 1940-1955 v. Finn Brandt-Petersen. Gyldendal 1975. (DP)

Anders Nygren: den kristne kærlighedstanke. Munksgaardserien nr.13, 1965.

Filmen Matrix I (1999) af brødrene Wachowski.

Introduktion:

Mircea Eliade: De religiøse ideers historie. København 1983. Begyndelsen af forordet.

Kernestof:

Det gamle Testamente.

1. Skabelse og stamfadersagn.

Første Mosebog 1-3,16-18, 15

2. Åbenbaringer:

Anden Mosebog 3, 19-20

3. Kongetid og profeter.

Første Samuelsbog 9-10, 16, Første Kongebog 18, Esajas 52, 13-53, Daniels bog 7, 1 og 13-15.

Det ny Testamente

1. Jesus og Johannes Døberen.

Johannes 1, Matthæus 3, Markus 6, 14-29, Peder Widmann: Hvad kan vi vide om Jesus (Kr. 23).

2. Taler og samtaler.

Matthæus 5-7, Tolkninger af Bjergprædikenen (Or. 17), Matthæus 16, 13-20, Interview m. Villy Sørensen (Kr. 24 uddrag).

3.Lignelser.

Markus 4, 1-20, Lukas 15, 11-32, P. G. Lindhardt: Dans noget mere (Or. 18).

4. Jesu lidelse, død og opstandelse.

Matthæus 21, 1-17, Luthers nadveropfattelse (Or. 30), Markus 14-16, 20, Niels henrik Gregersen: Opstandelsens begivenhed Kr. 33), Samtale med P. G. Lindhardt (kr. 80).

5. Aposteltiden.

Apostlenes gerninger 1-2, 13; 8, 1-4; 9, 1-31, Romerbrevet 1, 1-17; 4.

6.Den kristne kærlighedstanke.

Første Korintherbrev13, Anders Nygren: den kristne kærlighedstanke s. 115-116.

7. Reformation.

Luther: Hvad er virkelig gode gerninger? (Be.58), Aksel Heltoft: Kælderen. (DP).

 

 

 

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Etiske problemstillinger
  • Grundlæggende sider ved kristendommen
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

At bibringe eleverne indsigt i kristendommens og kirkens opståen og udvikling over reformationen til idag.
Eleverne skal kunne forstå, på hvilken måde Det gamle testamente er blevet anvendt og fortolket i Det ny testamente.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Islam

Indhold

Religionshåndbogen. Gad 1994.

Jens M.Steffensen: Islam- fra beduinkult til verdensreligion. Systime 2001. (JS).

Religionshistoriske tekster v. Sven Fenger. Akademisk Forlag 1977. (RT).

Gads religionshistoriske tekster. Gad 1995. (GRT).

Merete Munk og Cilla Transø: Islam. Pantheon 1995. (PT).

Fyens Stiftstidende  16/1 1998 (FS).

Edvard Wulf Pedersen: Islam. Gyldendal 1980): (EWP).

Temaer:

1. Oprindelsen.

a. GRT s. 414-415: Den første åbenbaring.

b.EWP tekst 2: Hvad er islam.

c. JS tekst 1 (Den indsvøbte), 2 (Morgenlyset), 3 (De med mål snydende), 5 (Profetens natterejse).

Religionshåndbogen s. 195-198.

 

2. Gud, engle, de sidste tider, billeder.

a. JS tekst 7 (Opstandelsen), 8 (Den indtræffende), 9 (Imrans slægt), 10 (Marjam), 12 (Koen), 13 (Marjam).

b. Billeder. JS tekst 11 (Kvæget), GRT s. 418.

c. Sufisme. Dielal ud-din Rumi i RT s. 245.

 

3. De 5 søjler.

a. Bekendelsen. EWP tekst 35, 36.

b. Bønnen. JS tekst 15 (Koen), 16 (Bøn i islam).

c. Almissen. JS  tekst 17 (Jernet), 18 (Boden).

d. Fasten. JS tekst 19 (Koen), Helle Lykke Nielsen i FS 15/1 1998.

e. Valfarten. JS tekst 20 (Valfartsfesten), 21 (Koen), 22 (Den kritiske Jalal), 23 (Jalal overgiver sig), 24 (Valfartens ide), EWP tekst 64 (Den store arafatdag), Video om valfarten.

Religionshåndbogen s. 200-203.

 

4. Familien.

a. Om kvinder i GRT s. 419-420.

b. Traditionelt muslimsk kvindesyn (Tekst 32 i Mennesket og Magterne).

c. Kvindelig omskæring i Danmark. (MT s. 120-121).

Religionshåndbogen s. 207-209.

 

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

Give eleverne indblik i:
Islams opståen og udvikling.
De 5 søjler.
Menneskesynet i islam.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Buddhismen

Indhold

Jens Bruub, Christian Lindtner og Boile Nielsen: Buddhismen. Gyldendal 1982.

Finn Jacobi og Hanne Josephsen: Religionerne. Munksgaard 1987.

Religionshåndbogen 1994.

 

Indledning og den ældste buddhisme.

Tekst 5, 10, 11.

 

Nirvana. Lidelsens ophør.

Tekst 13, 14.

 

De fire ædle sandheder.

 Tekst 18. Religionerne s. 149-151 (Suzuzuki).

 

Genfødsel, livshjulet og lidelsens årsag.

Tekst s. 48-49 (billede m. tekst), 9, 8, 6, 7, 17.

 

Den yngre buddhisme.

Tekst 38, 39.

 

Baggrund: Religionshåndbogen s. 128.134.

 

 

 

 

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

Bibringe eleverne indsigt i en indisk religion og i den indiske tankeverden m. udgangspunkt i de fire ædle sandheder og livshjulet.
At behandle opfattelsen af tid i indisk og jødisk-kristen tradition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Naturfolk: Eskimoerne.

Indhold

Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne. Gyldendal 1976.

Jens Rosing: Hvis vi vågner til havblik. Borgen 1993.

Religionshåndbogen 1994.

 

Introduktion til religionen og forholdet til dyrene.

Tekst 2, 3, 4, 6, 7, 20.

 

Amuletter.

Tekst 15.

 

Riter.

Tekst 12, 14, 27, 37, 40.

 

Kulten.

 

Tekst 57.

 

Shamanisme.

 

Tekst 71.  Jens Rosing: Ajijak.

 

Sygdom.

 

Tekst 75, 102, 107

 

Kosmologien.

Tekst 80, 84, 85.

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Elementær religionsfaglig terminologi
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Karakteristik, analyse og perspektivering
  • Religiøse fænomener

Almene mål

Progression

At analysere, fortolke og perspektivere fagets dokumentariske materiale.
At øve eleverne i almindelige religionsfaglige termer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer