» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Retorik, 2007-08-01 3rt (3g rt)

Retorik, 2007-08-01 3rt (3g rt)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse ANDET
Fag og niveau Retorik, C
Lærere Annelise Buhl Staunstrup
Hold 2007-08-01 3rt
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-28

Hvad er retorik?

Indhold

Katrine Dahl og Jenny Anneberg Olsen Retorik- når teksten vil noget fra Halskov Jensen, Anneberg Olsen Tekstens Univers Klim 2003

Dr.dk/gymnasium : Partilederdebat fra Venstres sommermøde - der fokuseres på kropssprog og hvordan partilederne fremstår i debatten.

Mundtlig udtryksfærdighed/udtrykselementer fra Helle Hvass Retorik- at lære mundtlig formidling, Gyldendal 2005

Udleverede og selvvalgte oplæsningstekster

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Den retoriske situation

Indhold

Katrine Dahl, Jenny Anneberg Olsen: Den retoriske situation i Halskov jensen, Anneberg Olsen Tekstens Univers, Klim 2003

Jens E. Kjeldsen Retorisk genreanalyse i Lund Klujeff og Roer Retorikkens aktualitet, Hans Reitzel 2006

Eksempel: forskellige indlæg i avis/nettet i forbindelse med anholdelse af terrormistænkte i København.

Øvelser med udleverede og selvvalgte tekster i forskellige genrer

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

De fem forarbejdningsfaser

Indhold

Jimmy Zander Sprog og Tale Systime 2006

Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Folketingsvalg

Indhold

Statsministerens udtalelse af særlig karakter fra Statsministeriets hjemmeside

Analyse af udvalgte partiers hjemmesider med udgangspunkt i www.peter.svarre.dk/blog/pol_hjemmesider.pdf

Cybervalg partihjemmesider ændrer intet, Politiken den 4.11.2007

www.dr.dk/gymnasium

Helle Borup Ud med sproget Systime 2007

 Mie Femø Nielsen Hvad er spin fra spinnesiden.dk

 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Argumentation

Indhold

Charlotte Jørgensen, Merete Onsberg Praktisk argumentation, Ingeniøren 1999

Helle Borup Ud med sproget, Systime 2007

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Actio/oplæsning

Indhold

Tekster fra Biblen

Repetition af Actio begreber

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Retorisk analyse

Indhold

Statsministerens nytårstale fra Statsministeriets hjemmeside

Anvendelse af begreberne fra Den retoriske situation (Bitzer)

De fem forarbejdningsfaser

Dynamisk argumentation fra Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Argumentation - den skriftlige ytring

Indhold

Helle Borup Ud med sproget,Frydenlund 2007 kapitel 5

Gennemgang af Toulmin fra Onsberg Praktisk argumentation, Ingeniøren 2002

Praktiske eksempler til analyse fra blogs på nettet

God og dårlig argumentation fra Praktisk argumentation,Ingeniøren 2002

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Reklame - branding - storytelling

Indhold

Fog, Budtz, Yakaboylu Storytelling, Samfundslitteratur 2004 , pp. 14  - 25

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Faglig formidling - skriftligt og mundtligt

Indhold

Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007, Kap. 8 At skrive en tekst

Kock og Tandrup Skriv i alle genrer, Gyldendal 2006, p. 61 - 116 Tekstens byggeklodser, p. 127 - 132  At skrive i en genre.

Eksempler på formidlende genrer fra nettet: leksikonopslag, naturvidenskabelig beskrivelse, historisk gennemgang etc.

Elevernes egen produktion af skriftlig faglig formidling.

Mundtligt oplæg om deres studieretningsprojekter: krav: publikum ikke en fag-person

Deltagelse i Forsker Grandprix under SDU med udarbejdelse af konstruktiv kritik til deltagerne.

Etos: Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007, p. 50 - 57 Etos - du er en del af budskabet.

Gennemgang af debatindlæg i JP med fokus på etos. Debatindlægget var skrevet af en elev på skolen

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer