Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | ANDET |
Fag og niveau | Retorik, C |
Lærere | Annelise Buhl Staunstrup |
Hold | 2007-08-01 3rt |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-28 |
Indhold |
Katrine Dahl og Jenny Anneberg Olsen Retorik- når teksten vil noget fra Halskov Jensen, Anneberg Olsen Tekstens Univers Klim 2003 Dr.dk/gymnasium : Partilederdebat fra Venstres sommermøde - der fokuseres på kropssprog og hvordan partilederne fremstår i debatten. Mundtlig udtryksfærdighed/udtrykselementer fra Helle Hvass Retorik- at lære mundtlig formidling, Gyldendal 2005 Udleverede og selvvalgte oplæsningstekster |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Katrine Dahl, Jenny Anneberg Olsen: Den retoriske situation i Halskov jensen, Anneberg Olsen Tekstens Univers, Klim 2003 Jens E. Kjeldsen Retorisk genreanalyse i Lund Klujeff og Roer Retorikkens aktualitet, Hans Reitzel 2006 Eksempel: forskellige indlæg i avis/nettet i forbindelse med anholdelse af terrormistænkte i København. Øvelser med udleverede og selvvalgte tekster i forskellige genrer |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jimmy Zander Sprog og Tale Systime 2006 Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Statsministerens udtalelse af særlig karakter fra Statsministeriets hjemmeside Analyse af udvalgte partiers hjemmesider med udgangspunkt i www.peter.svarre.dk/blog/pol_hjemmesider.pdf Cybervalg partihjemmesider ændrer intet, Politiken den 4.11.2007 Helle Borup Ud med sproget Systime 2007 Mie Femø Nielsen Hvad er spin fra spinnesiden.dk
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Charlotte Jørgensen, Merete Onsberg Praktisk argumentation, Ingeniøren 1999 Helle Borup Ud med sproget, Systime 2007 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tekster fra Biblen Repetition af Actio begreber |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Statsministerens nytårstale fra Statsministeriets hjemmeside Anvendelse af begreberne fra Den retoriske situation (Bitzer) De fem forarbejdningsfaser Dynamisk argumentation fra Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helle Borup Ud med sproget,Frydenlund 2007 kapitel 5 Gennemgang af Toulmin fra Onsberg Praktisk argumentation, Ingeniøren 2002 Praktiske eksempler til analyse fra blogs på nettet God og dårlig argumentation fra Praktisk argumentation,Ingeniøren 2002 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fog, Budtz, Yakaboylu Storytelling, Samfundslitteratur 2004 , pp. 14 - 25 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007, Kap. 8 At skrive en tekst Kock og Tandrup Skriv i alle genrer, Gyldendal 2006, p. 61 - 116 Tekstens byggeklodser, p. 127 - 132 At skrive i en genre. Eksempler på formidlende genrer fra nettet: leksikonopslag, naturvidenskabelig beskrivelse, historisk gennemgang etc. Elevernes egen produktion af skriftlig faglig formidling. Mundtligt oplæg om deres studieretningsprojekter: krav: publikum ikke en fag-person Deltagelse i Forsker Grandprix under SDU med udarbejdelse af konstruktiv kritik til deltagerne. Etos: Helle Borup Ud med sproget, Frydenlund 2007, p. 50 - 57 Etos - du er en del af budskabet. Gennemgang af debatindlæg i JP med fokus på etos. Debatindlægget var skrevet af en elev på skolen |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|